România a preluat oficial, miercuri, de la baza portugheză Monte Real, primele șase aeronave F-16, dintr-un total de 12, cumpărate pentru suma de 682 milioane euro.

Cele șase aparate F-16 marcate cu însemnele României sunt pregătite să decoleze spre țară în cursul zilei de joi, urmând să fie dislocate la Fetești. Piloții și tehnicienii militari români, unii dintre ei aflați de doi ani la pregătire în Portugalia, vor reveni în cea mai mare parte în țară.

14446188_1138593079551453_8309854113937471941_nPiloții și personalul militar aflați în Portugalia pentru a se pregăti pentru trecerea la avionul de luptă F-16 s-au arătat foarte încântați de performanțele acestei aeronave pe care o consideră “cea mai de succes din lume” la categoria ei și despre care afirmă că poate executa “la nivelul secolului XXI” orice tip de misiune.

14492409_706544939494895_8476581879676510283_nPentru maistrul militar principal Gabriel Zaharia preluarea avioanelor de către Armata Română este un moment emoționant.

“E o zi emoționantă, dar considerăm că vom putea face față cu succes provocărilor, pentru că vor fi. Suntem pionierii avionului F-16 în România, vom avea de exploatat acest avion, de pregătit personal pentru că suntem destul de puțini la început. Sunt sigur că vom depăși dificultățile”, a afirmat el.

Gabriel Zaharia a adăugat că între noua aeronavă intrată în dotarea Forțelor Aeriene Române și cea folosită până acum, MIG-21, există și asemănări și deosebiri, precizând că asemănările constau în avionică, dar “pe partea de structură, motor diferențele sunt mari”.

14457410_1138593009551460_5583310857941874890_nLocotenentul Popa, șeful formațiunii de control zbor și sisteme electrice din grupul tehnicienilor militari aflați la pregătire în Portugalia, a spus că aeronavele sunt de modele diferite — “estic și vestic”. “Capabilitățile F-16 de a acroșa mult mai mult armament și a executa misiuni de nivel multirol cu o mare ușurință datorită anvelopei de zbor”, a subliniat el.

“F-16 participă constant la toate operațiile aeriene din lume, deci are o experiență de luptă foarte mare. Asta se vede foarte mult în proceduri, în tactici, în tehnici, deci e un volum foarte mare de informații care trebuie asimilat și toate antrenamentele care se fac zilnic sunt tocmai pentru a stăpâni aceste tehnici și proceduri foarte bine. F-16 este capabil să execute absolut orice misiune care i se poate aloca unui avion de luptă, dacă are armamentul potrivit”, a spus unul dintre piloți, căpitanul comandor Cătălin Micloș.

În opinia sa, F-16 este cel mai bun avion de luptă pe care Forțele Aeriene Române și-l permit în acest moment și care “poate executa orice tip de misiune la nivelul secolului XXI”.

În 2013, România a decis să cumpere din Portugalia 12 avioane de tip F-16 folosite. Inițial, s-a intenționat achiziționarea a 24 de avioane, dar decizia finală a fost pentru 12, din motive bugetare. Dincolo de F-16, au mai prezentat oferte companiile producătoare ale avioanelor JAS-39 Gripen și Eurofighter Typhoon, pentru aparate noi. A fost, de asemenea, analizată oferta pentru aeronava Rafale, produsă de grupul francez Dassault.

Prețul pentru cele 12 aeronave F-16 a fost stabilit la 628 milioane de euro, ele urmând să staționeze la bazele aeriene de la Fetești și Câmpia Turzii, modernizate special pentru acest tip de avion.

Potrivit specialiștilor, România are nevoie de 48 de aeronave multirol, adică patru escadrile. În 2015, autoritățile române au anunțat intenția de a mai achiziționa și alte aparate de tip F-16.

Ministrul Mihnea Motoc declara, în luna februarie, că România intenționează să cumpere încă 12 avioane F-16, anul acesta urmând să fie pregătite procedurile de atribuire a contractului pentru această a doua escadrilă.

În prezent, spațiul aerian al României este apărat de aeronave supersonice de tip Mig-21 LancerR, de fabricație sovietică, modernizate în colaborare cu o firmă israeliană începând cu 1995.

De asemenea, Forțele Aeriene Române mai dețin avioane de antrenament subsonice IAR-99 Șoim și Iak-52 — ambele de fabricație românească, avioane de transport C-27J Spartan — de fabricație italienească, C-130 Hercules — de fabricație americană.

Armata Română mai are elicoptere IAR-330 Puma și varianta modernizată IAR-330 Puma SOCAT, precum și IAR-316 Alouette. Toate aceste elicoptere sunt de fabricație românească, produse sub licență franceză.

Totodată, în dotarea Forțelor Aeriene se află și aparate de tip AN-30, produse în fosta Uniune Sovietică, folosite pentru fotografie aeriană și cartografiere. (Catalin Alexandru, Agerpres)


Ministrul Apărării Naționale, Mihnea Motoc, a declarat, miercuri, că România a primit răspunsuri de la statele aliate din Europa care au avioane F-16, dar acest lucru nu este suficient pentru a trece la negocieri privind achiziționarea unei noi escadrile de aeronave de acest tip.

“Sigur că am primit răspunsuri la scrisorile adresate omologilor mei din statele aliate din Europa care au avioane F-16. Nu suficient pentru a ne putea angaja deja în negocierea unei capabilități de tip escadrilă. Deci la ora actuală, cum e și firesc, împreună și cu parteneri precum Portugalia, discutăm cu țara producătoare, cu SUA, care are cea mai bună viziune de ansamblu asupra disponibilităților pentru asemenea aparate”, a afirmat Motoc.

El a precizat că România se grăbește să poarte aceste discuții pentru că procedurile preliminare, până când se ajunge în postura de a începe un program de achiziție, “înseamnă cam doi ani”.

Ministrul a asigurat totodată că există bani la buget pe orele de zbor pe F-16. El a precizat că există un număr minim de ore de zbor pe care trebuie să le execute piloții de pe acest avion, conform unor standarde NATO.

“Probabil că e și un răspuns, care s-a pus în timp, apropo de ce am luat avioane în uz, chiar upgradate, și nu avioane noi, de ce am luat pe această formulă și nu pe alta. Apar asemenea răspunsuri care arată că a fost o opțiune judicioasă, în limita a ceea ce ne putem permite, dar care ne asigură o capabilitate performantă. Nu am nicio ezitare că am făcut cea mai bună alegere din punctul acesta de vedere”, a adăugat Mihnea Motoc.

România a preluat oficial, miercuri, de la baza portugheză Monte Real, primele șase aeronave F-16, dintr-un total de 12, cumpărate pentru suma de 682 milioane euro.

Ministrul Motoc declara, în luna februarie, că România intenționează să cumpere încă 12 avioane F-16.

12 COMMENTS

  1. la o disponibilitate de maxim 50%(sua are 74% cu o flota cu 10 ani mai tanara si mentenanta si piese loco) vom avea apte de lupta cam circa si ceva 6 avioane. sublim.cat despre a doua escadrila,daca incep sa caute avioanele la anul ,dureaza cam pana in 2020 pana le vedem aici.si atunci vom avea 12 apte de lupta in orice moment.mega-sublim.

  2. 🙂 🙂 şi-au asigurat fuga perindaţii în funcţii politic sau numiţi politic! Cred că în fiecare avion sunt cel puţin 120 locuri!
    Să înceapă războiul ! NU?
    Japiţele au cu ce fugi din calea morţii!

  3. date fiind conditiile, achizitia este un lucru bun. trecem peste discutia de acum vreo 6 ani cu “geambasul de avioane” si ne gandim ca faut de mieux sunt bune si F 16 de la portughezi, popor care la momentul aderarii la UE avea 80% din populatia rurala fara incaltzaminte. ati facut o comparatie cu polonia in emisiunea de aseara. este ca si cum alaturam acoperisul de stuf din delta unuia cu olane: polonia a cumparat avioanele in 2004 (exact!) livrarile au inceput cativa ani mai tarziu, si cu ele asigura din cand in cand securitatea aliatilor baltici, adica primesc bani pentru patrularea aeriana.
    suntem departe.

  4. Pentru moment sunt extrem de necesare, mai importanta mi se pare mentenanta acestora si asigurarea pieselor de schimb pe termen mediu si lung. Poate putem asimila cate ceva din acestea nu sa cheltuim sume bunicele si mai dam de “mancare” instustriei autohtone.

  5. am inteles ca Romania a primit primele 6 buc de avioane de la groapa de gunoi a Portugaliei (de ce Portugalia? intrebati-l pe Barosso si pe bashinica de momentu 2012)
    Rusia insa a upgradat 100 de avioane Indiene cu moatoare noi. GRATIS
    dar na…India nu mai este colonie de ceva timp. este doar un aliat
    am totusi o intrebare, in ce an sunt produse avioanele portugheze si cat a costat Romania upgradarea lor?

    • 8 sunt produse in 1984 iar 4 in 1983.pana in 94-96 le-au calarit americanii.apoi au stat la AMARG(cimitir de avioane) in arizona pana in 1999.atunci au hotarat sa le dea moka portugaliei care a platit 200 mil.$ modernizarea a 24 de avioane.noi am dat 680 mil.$ pe 12 avioane remodernizate,armament(cateva zeci de rachete aa si 18 aer-sol),instruire personal tehnic si navigant,etc.

  6. Iaca și o informație din F-16 Fighting Falcon Fact Sheet. Jos, la punctul ”Unit cost”, vedem două posibile prețuri: 14,4 mili-ioane de parai americani și 18, 8 mili-ioane.
    Adică, (ori doișpe) în total, cu totului tot – f’o 225,6 mili-ioane în banii din 1998 (ce-i drept).
    NOU NOUȚE.
    Inflație sau ce?!!
    Vorba bancului: ”Cum p**da mă-siii unul alb și unul negru?”
    Uite și link-ul: http://tinyurl.com/pve6s99
    Iaca și pe wikipedia, în dreapta sub poză: http://tinyurl.com/aspbqkl
    .
    225,6 milioane NU ESTE EGAL cu (cât zisărăți?) ȘASESUTEOPTZECIȘIDOUĂ de milioane.
    NOU NOUȚE nu este totuna cu ”second-hand”.
    Decât doar dacă, avioanele F-16, precum vinul, sunt mai bune dacă se învechesc.
    Nu cred că cei de la Lockheed Martin au făcut preț ”fără ABS”, ”fără airbag” și ”fără geamuri electrice”… Vrrăjeala cu echiparea iar nu ține – la diferența asta de bani ar trebui să fie echipate cu ”warp-drive” din Star Trek.
    Am menționat că „ale noastre” sunt vechi? Ca în ”uzate”?
    .
    Ne trebuie scule mai bune, da’ daț-o-m paștele mă-sii de treabă!!
    Nu le putem lua ”de noi” fără comisionul ”dealer”-ului?

    • un f-16 c/d block 52(una din cele mai moderne variante) costa 70 mil.$.in pret este inclusa doar casca pilotului.a vrut pakistanul sa cumpere 8 buc. acum cateva luni si ii costa 565 mil.$.armia romana se lauda ca in aia 600 mil.$ sunt si niste zeci de rachete,piese de schimb,instruirea 2 ani a vreo 100 de oameni,etc.si la versiunea asta ora de zbor costa dublu decat la bunicutele luate de romani,pentru ca este un multirol veritabil.ce a luat Romania este versiunea a/b de vanatoare(gen mig-21) transformata intr-un multirol tras de par.

  7. e tare: deci cand presupusii inamici NATO (adica Rusia, care e fix peste granita) vor ridica in aer super-avioanele lor, noi ridicam in aer max 12 avioane din 1983? ok, ma fac ca nu vad stupizenia raspunsului previzibil. Dar la ce ne folosesc astea 12×1983? ce multi-rol frate? contra cui? Ca ceva imi spune ca daca ne ataca cineva, nu o sa vina cu MIG-uri 21 de-astea de le tot compara toti cu “Mighty F16”
    a, poate au folosit asa, pt moral, sa vada si talpa armatei ca avem si noi aparatura de pe vremea lu Top Gun si Tom Cruise, nenica, daaaa.
    In rest, nu ma prind impotriva cui ar putea aduce suprematie aeriana aceste table. Dar vopseaua e misto! :)) da-le naibii de Eurofighter, noi tinem cu rugina unchiului Sam!
    vrajeala asta e ca si cum cumperi o imprimanta: iei imprimanta aproape moka si tonnerul costa o avere p’orma. asa si cu rachetele astea de pe super platforma multi rol made in 1983. Muahahahaha!!! si noi ne plangem ca nu e gata metroul in 2020 :)) lasa ca in 2020 n-o fi gata metroul, dar vom avea 12 avioane de 40 de ani!!! e de colea?!?! ;p

    • chiar, ce s-a ales de mig-urile alea 29 de le luaseram mai de mult? mai stie cineva? chiar nu stiu ce s-a intamplat cu ele. doar n-or fi cazut toate ca sa trebuiasca sa luam noi alte avioane, nu??? neahhh… nu cred asta!!! ;p

      • PS: ceva imi spune ca de acum, ca “putem sa scoatem si noi capul in lume” le vom trimite prin teatrele de operatiuni,. ca sa faca treburile murdare contra oamenilor din desert. caci camd e asta sunt bune in cazul unui dog-fight cu avioanele rautacioase rusesti de sunt colea, langa noi, in Crimeea

Leave a Reply