Editorial academician Florin Constantiniu :
Un exemplu de sincronizare istorica

 “Am spus in repetate rinduri – si o voi face mereu – clasa politica din perioada post-decembrista este cea mai incompetenta, cea mai lacoma si cea mai aroganta din intreaga istorie a poporului roman.

Actuala guvernare a ridicat incompetenta, lacomia si aroganta la culmi fara precedent. Pasivitatea de pina mai ieri a romanilor a facut-o sa creada ca totul ii este permis, ca romanii pot fi batjocoriti, umiliti, calcati in picioare. Daca in 2011, cind s-a hotarit reducerea salariilor, oamenii ar fi iesit in strada, nu am fi ajuns la situatia dezastruoasa de astazi. Romanii s-au comportat pina mai ieri ca niste oi, care s-au lasat tunse si mulse, fara sa scoata un behait. Atunci, “pastorii” lor, imbracati in costume Armani si rochii Gucci, au crezut ca, oricite abuzuri ar savirsi, impunitatea lor este asigurata.

Se pare insa ca romanii suporta mai lesne sa fie jecmaniti decit umiliti. Iar actuala guvernare le-a intrecut pe toate in a-i batjocori. Asa a fost posibila numaratoarea de pomina a votului de la Legea Pensiilor, facuta de dna Roberta Anastase si trecuta cu vederea de Justitie, asa a fost posibila comasarea alegerilor, cea mai grava incalcare a democratiei din perioada post-decembrista. Daca au inghitit atitea, inghit orice, a fost gandul guvernantilor despre romani. (…)

In cazul miscarilor din Romania, nemultumirile sunt atat de multe si variate, incat ele tasnesc aproape din gura fiecarui manifestant. Absenta unui program sistematica este invocata de Putere si naimitii ei pentru a discredita manifestatiile. Cred ca impulsul cel mai puternic in stare sa-i tina pe oameni in strada, in frig si sa nu ia seama de incercarile de tot felul ale jandarmilor de a-i descuraja si intimida a fost dispretul guvernantilor. Romanii se simt dispretuiti si asta e mai greu de indurat decat taierea salariilor.

Dl. Traian Basescu culege ce a semanat. Domnia Sa s-a vrut presedinte-jucator, nu presedinte-arbitru. Profitand de servilismul PDL si UNPR, care stiu ca, fara el, n-ar insemna nimic, Domnia Sa “a concentrat in mainile sale o putere nemarginita” (ca sa reiau formula lui Lenin despre Stalin, in celebra scrisoare catre Congres, din 24 decembrie 1922). Intr-adevar, dl. Traian Basescu este seful statului, seful guvernului, seful Parlamentului, seful Justitiei, seful Armatei, seful serviciilor speciale si secrete. “Tot ce misca-n tara asta, raul, ramul”, vorba poetului, ii este subordonat si controlat. Era firesc, asadar, ca orice nemultumire, indiferent de natura, indiferent de domeniu, sa-l vizeze pe el. In loc de a fi un factor de mediere si conciliere, Domnia Sa a preferat confruntarea si agresivitatea. (…)

Solutia cea mai buna ar fi alegerile anticipate, care ar da posibilitatea poporului sa-si spuna cuvantul. Dar falsa democratiei se teme de moarte de consultarea poporului (…). In Romania, ciolanul este tinut cu ghearele si cu dintii (…)”

Revista Istorie si Civilizatie, Februarie 2012 

37 COMMENTS

  1. Ceea ce mi-aş dori să văd ar fi oameni culţi ca domnul Constantiniu în Piaţa Universităţii.

    Doar intelectualitatea României poate da esenţă protestelor.

  2. Ar fi interesant,petru mine,sa aflu cati dintre noi recunoastem ca suntem umiliti si batjocoriti dar se recunoastem si sa si facem ceva pentru noi ca indivizi.

  3. Buna seara,

    vreau doar sa te felicit pentru calitatea invitatilor prezenti in multe din emisiunile tale, cum este domnul academician Dinu Giurescu. Sper sa ne mai bucuram de cuvintele si invataturile sale mult timp de acum inainte.

    Mult succes pe viitor.

    Cu stima,
    Elena

  4. Domnule Radu Tudor as dori sa aduceti aminte invitatilor dvs cu ce incepe domnul Constantiniu fraza aleasa de catre dvs si sa priceapa dansii ca poporul roman va reactiona in continuare daca vor iesi invingatori la guvernare si vor continua cu furturile si jafurile neamului romanesc.Cred ca e toata lumea cu ochii pe politicieni acum indiferent de culoarea politica.Astept cu nerabdare si interes personal schimbarea ce trebuie sa vina cu alegerile sa vad daca o sa raman cu un gust amar sau in sfarsit o sa avem un STAT ROMAN si nu clanuri si mafioti care i-au decizii pentru noi in spatele usilor inchise.Jos Basescu si sus Statul Roman care in parerea mea este mort de 22 de ani.

  5. Suntetm “asupriti” din cele mai vechi timpuri,nu vad ce sanse mai avem in acest “sacal” democratic modern.

  6. Draga Radu,
    Te urmaresc la Antena 1 de ani de zile. Imi plac emisiunile tale, le urmaresc cu placere.
    Pana acum cateva luni eram disperat. Ma intrebam unde sunt academicienii? Nici nu stiam prea bine cine e presedintele Academiei. Il acuzam de nepadare, de lipsa nobletii unui nemuritor de a lua atitudine fata de ceea ce Basescu facea din tara asta. Ma ingrozea nepasarea elitei intelectualitatii romanesti.
    A aparut apoi academicianul Dinu C Giurascu. Care a spus adevarul. La Dansul am auzit prima data ca legea invatamantului e antiromaneasca, de la Dansul am aflat ce inseamna impartirea teritoriala a Romaniei si riscul la care aceasta putere in frunte cu Basescu ne supunea.
    Apoi a urmat tacerea intrerupta de vocea Academicianului Eugen Simion care , intr-un tarziu a constatat ca legea educatiei este antiromaneasca. A fost bine si asa si iti spun sincer Radu, am inceput sa sper.
    Acum, dupa trezirea romanilor, prin iesirea in strada, Academicianul Florin Constantiniu vine cu un rechizitoriu dur pentru regimul Basescu. Iata ca nemuritorii incep sa se trezeasca si ei. Va multumesc Domnule Academician Florin Condurateanu! Nu-mi ramane decat sa sper si mai mult ca peste cateva luni situatia se va schimba in Romania iar eu voi fi din nou mandru ca sunt roman.
    Sper ca odata cu venirea primaverii, oamenii de cultura si de arta, intelectualii, cetatenii qacestei tari sa ia atitudine, sa fie cei care vor determina schimbarea in Romania inca disperata.Cred ca intelectualitatea romana nu e formata numai di Plesu, Liiceanu, Patapievici.
    Iti multumesc ca ai avut rabdarea sa citesti ceea ce am scris aici, iti doresc succes in activitatea ta jurnalistica. Poate ca tu nu realizezi cat de mult ai contat tu si alti colegi pentru mine si pentru noi in toti anii acestia.

    Iti multumesc,
    Gelu

  7. Domnul Acad. Constantiniu are perfectă dreptate și subscriu la ceea ce spune domnia sa. Problema este cum schimbăm actuala putere și cum aducem oameni care n-au uitat cuvântul demnitate să conducă România? Cât va dura această schimbare? Și între timp ce facem noi? Începem să construim din nou, o luăm de la capăt? Cine va plăti pentru toată suferința acestui popor?

  8. Spune corect ceea ce spune. Sunt convins că l-au “mirosit” pe marinar şi cancelariile străine, dar îl lasă în pace deoarece au interese nu tocmai ortodoxe în România. Cu toate astea, cred că 2012 este anul sfârşitului lui Băsescu.

  9. Sigur ca prof. Constantiniu are dreptate si stie ce vorbeste. Dupa razboiul Crimeii, cand promisiunea tarului Alexandru al II-lea de emancipare a iobagilor se lasa asteptata, studentii din Harkov au luat in raspar discursul tarului si spuneau cam asa: “Va suntem recunoscatori, rusii nostri iubiti, pentru ca sunteti orbi la toate abuzurile Noastre. Va suntem recunoscatori, oi fara pereche, pentru rabdarea cu care ati indurat toate nenorocirile, toate nedreptatile, toate masurile nelegiuite pe care si le ingaduie despotica Noastra putere… Suntem recunoscatori ca nu cautati adevarata iluminare si ca aveti incredere in scalvii Nostri care tund lana de pe voi… Somn usor, rusi iubiti, car inca nu am furat ultima camasa si nu v-am varsat ultimul strop de sange… Fiti incredintati ca nu s-a aflat si nu se va afla nici un cuvant adevarat in promisiunile Noastre reformatoare. Ramaneti mereu asa cum ati fost dintotdeauna. Suntem peste masura de multumiti de voi”.

    Cat despre miscarea asta populara… un ghiveci de reziduuri din haznaua politicii romanesti.

    • Sigur ca da !!! Perfecta dreptate. Intelectualii de marca nu se regasesc in piata pentru ca, istoricii, mai ales, sunt cel mai sensibil barometru social si nu vor se se compromita dand credit unor oameni despre care nu stiu in ce masura sunt stapani pe convingerile lor, si despre care nu stiu in ce masura si pana unde sunt gata sa se angajeze intr-un conflict ideologic deschis cu actuala putere.
      Conditia de intelectual de marca, angajat fidel pe linia principialitatii in acest conflict major, care inseamna competenta vs. impostura, prespune existenta unui nucleu de combatanti nu obligatoriu savanti, dar care sa ramana angajati pe acea linie a principialitatii pana la ultima consecinta.
      Domnul profesor Florin Constantiniu, in 1997, cu o zi inaintea lansarii primei editii a cartii domniei sale, O Istorie Sincera …, comunica publicului, in prezenta Alesandrei Stoicescu, pe postul de televiziune Antena I, ca este constient ca, o data cu lansarea volumului, asemeni Domnului Tudor, a imbracat camasa mortii. Intrebarea este: pana unde sunt capabile masele de sustinatori sa mearga alaturi de lider, pentru ca, un general nu poate pleca la lupta fara soldati.

  10. Cititi (recititi) “O istorie sincera a poporului roman” scrisa de Florin Constantiniu!
    Sunt acolo mai multe raspunsuri decat vom putea da noi pe blogg-uri.
    Poporul roman este maret! Il iubesc mai mult decat ma iubesc pe mine! Pentru ca sunt un produs al acestui popor!
    Sunt roman si-mi pare bine! Puterea, care incearca sa ne batjocoreasca azi, nu e anti-romana. E ne-romana! Deci, nelegitima!

  11. Peste 75% din PNG CD a fugit la PP DD.Unde este PNG CD,PIN,PNTCD,PER,PRM, si alte partide de buzunar???Poate se sesizeaza cineva ca aceste partide care nu mai au numarul de membrii pentru a exista, sa fie desfiintate.Sa vedeti cati oameni figureaza la mai multe partide.Daca adunati numarul de partide existente si inmultiti cu numarul de membrii necesari functionarii acestuia veti fi surprinsi sa vedeti ca membrii de partid sunt toti cetatenii tarii,de la cel cu tata in gura si pana la cel cu barba sura, plus ceva si din alte tari.Vedeti legea partidelor politice!Uitati-va la siteul PNG CD are decat pagina pricipala,altceva adrese de contact sau altceva nimic.

  12. Maestre, de cate ori il aveti invitat pe Prof. Atanasiu Alexandru imi produceti o mare bucurie. Daca doriti rezultate va rog sa-l propuneti candidat la cea mai inalta functie in Stat. Este singurul care poate canaliza in jurul sau Neamul Romanesc, deoarece acest OM vorbeste din INIMA, el simte romaneste; are charisma, este electric. Acum mai mult ca oricand Poporul Roman are nevoie de un model, de un far calauzitor. Cei doi copresedinti ai USL, ar trebui sa inteleaga ca au fost impinsi in fata si facuti lideri (mari) peste noapte, fara insa a vea calitatile unor adevarati lideri; ei nu impresioneaza prin nimic, nu au calitatile cerutte,nu au maturitate si cultura necesara, sunt asadar sub nivelul cerut de momentul actual. Un lider autentic atrage el masele ca un magnet, iar Prof. Alexandru Atanasiu este un OM POLITIC ADEVARAT.

  13. Da , este adevarat in tot ceea ce aste scris mai sus , si prin alegerile anticipate este singura solutie prin care se mai poate face o schimbare .
    Ceea ce-mi doresc eu este ca PDL-ul sa zboare definitiv din politica Romaneasca.
    Adica sa nu se mai auda niciodata de existenta PDL-lui.
    Credeti ca asta este posibil ?
    Ma intreb daca tiranii PDL-uli vor da vreodata socoteala pentru coruptia mizerabila care au practicat-o in mod repetat de la venirea in functie a presedintelui Traian Basescu.

  14. Ce cauta saftoiu la aceeasi masa cu distinsul mmagister ATANASIU ?Mare gafa nene Radule !! Sper ca ma intelegi.

  15. Am urmarit emisiunea dvs. din aceasta seara. O emisiune de tinuta, asa cum m-ati obisnuit, cu invitati pe masura.
    Domnul academician F. Constantiniu, a punctat intr-un mod cat se poate de academic si in acelasi timp biciuitor, starea de fapt postdecembrista, manifestata prin actiuni antinationale,anticonstitutionale de-a dreptul golanesti si penale.

  16. Iti multumesc Radule, pentru postarea acestui material. Stim cu totii ca in Romania avem un regim autoritar. Alegerile anticipate ar da posibilitatea romanilor sa isi spuna cuvantul, asa cum scrie academicianul Florin Constantiniu, ne-ar scapa practic mai repede de cei aflati acum la guvernare, inainte sa aiba ei timp sa se organizeze, sa se uneasca si sa isi puna oamenii sa lucreze. Sper ca dupa protestele care au au avut loc de mai bine de o luna in Bucuresti, dar si in alte orase, dupa toate dezbaterile pe care le-ati avut in emisiunile voastre, oamenii stiu acum care sunt inamicii democratiei, si atunci cand vor vota, o vor face constienti ca o schimbare totala este absolut necesara. As dori si eu sa vad ca vom avea un stat de drept in care legile sa fie respectate de fiecare cetatean,iar cei care le-au incalcat pana in prezent sa fie trasi la raspundere. Este el, Basescu acum seful institutiilor enumerate mai sus, dar cand nu va mai fi Presedinte, si i se termina imunitatea, atunci sa-l vedem, ce mai face.Potrivit expresiei distinsului academician: “culege ce a semanat”.

    Despre Becali nu stiam ca are interese fianciare si imobiliare cu Udrea.Stiam doar ca mai demult, se vaicarea ca a fost arestat si s-a declarat victima regimului Basescu.Acum nu mai este victima, se pare.Oamenii de genul acesta sunt cei mai periculosi.Niciodata nu stii la ce sa te astepti din partea lor.

    Felicitari pentru emisiunea Punctul de intalnire de astazi!

    Iti doresc o seara placuta,

    Gabriela B

  17. Cam tirziu acest manifest. Il asteptam de pe timpul protestelor de acum o luna. Daca manifestul venea atunci acesta era mult mai valoros. Raman la parerea ca romanii isi vor pierde indentitatea din cauza saraciei persistente si a miselismului conducatorilor.

  18. sâmbătă, 25 februarie 2012
    Batalia intre servicii, la cel mai inalt nivel! Acuze grave de subminare a economiei nationale
    Presedintele Constantinescu afirmase in urma cu cativa ani ca SIE este cel mai mare castigator al perioadei post-comuniste.
    Niciodata, insa, n-a fost ca acum; presedintele cat si premierul sa provina de la DIE/SIE.
    Reactia celui mai mare serviciu de informatii al tarii, SRI, a venit imediat, in Parlament, prin declaratia politica sustinuta pe 14 februarie 2012 de deputatul Ion Stan, nimeni altul decat fostul presedinte al Comisiei de control al SRI.

    Cititi si va cruciti!

    Deputat Ion Stan

    “Asasinii economici ai României. Ce-i (Cine-i) leagă pe Traian Băsescu, Jeffrey Franks, Sorin Blejnar şi «blonda lui Boc»?”

    “Nu o singură dată, ci repetat, guvernul bicefal Băsescu-Boc a fost atenţionat de organismele Uniunii Europene pentru inadvertenţe, omisiuni şi neclarităţi în raportările statistice periodice. lată că momentul adevărului a sosit. Puterea de la Bucureşti este cel puţin complice la o manoperă sistemică de falsificare a indicatorilor macroeconomici, care a împins la decizii politice greşite, ale căror efecte sunt trădarea de ţară, în varianta subminării economice şi a ştirbirii suveranităţii şi independenţei politice, urmare a aservirii faţă de organizaţii străine.
    Deşi anticipăm lipsa voinţei politice de a scoate adevărul la lumina legii, este bine să se ştie că faptele ce urmează pot fi cuantificate penal cu detenţia pe viaţă sau închisoare de la 15 la 25 de ani şi interzicerea unor drepturi.
    Ce ne spun faptele ?
    Din vremurile în care se negocia şi semna, pe bază de mită, aderarea şi integrarea României în familia euro-atlantică, datele macroeconomice ale României au fost sistematic falsificate.
    Astfel, la momentul actual, anul 2012, diferenţa dintre datele macroeconomice reale şi cele făcute oficial publice (după “prelucrarea” de către Banca Naţională a României, Ministerul Finanţelor Publice, Institutul Naţional de Statistică, Comisia Naţională de Prognoză) a ajuns, pe calea adâncirii diferenţei, menţinută în mod voit, dintre capacitatea administrativă macroeconomică şi capacitatea de evoluţie a economiei reale şi pe calea efectelor dezvoltării economiei reale, la dimensiuni considerabile. Datele privind produsul industrial brut sunt subevaluate cu circa 20 la sută (PIB real = PIB comunicat public + 20%).
    Aceasta subevaluare a datelor economiei reale a fost necesară pentru a se demonstra, pe bază de date false, că România are nevoie de împrumuturi internaţionale.
    Manopera prelucrării statistice frauduloase a fost realizată în cadrul unei strategii integrate pe care “asasinii economici” – în cazul României, Jeffrey Franks şi predecesorii săi – au aplicat-o la nivel global. Coordonatorii strategiei sunt marii anonimi din spatele Fondului Monetar Internaţional, având ca executanţi agenţii ocultei financiare din fiecare ţară, plasaţi la conducerea instituţiilor macroeconomice, respectiv persoane cumpărate, relativ ieftin, cu funcţii, bani şi alte avantaje.
    Aplicarea unui astfel de plan de asasinare economică a fost favorizată de elemente pe care FMI le-a identificat în România şi valorificat ca atare: lipsa unor strategii economice viabile; incapacitate administrativă (instituţională şi legislativă); corupţie în proporţii de subminare a economiei naţionale.
    Pe baza acestor date false, FMI a elaborat ofertele de finanţare (însoţite de condiţii economice dure care ţinteau, de fapt, achiziţionarea, la preţuri derizorii, a activelor economice de importanţă naţională), acceptate imediat de agenţii din centrele naţionale de decizie economică şi politică naţională.
    Menţionăm că FMI are nevoie şi de datele reale, cu titlul de “date de uz intern” şi pentru aceasta a apelat la o reţea de furnizare: economişti, şefi ai băncilor, persoane din staff-ul primului-ministru, Consiliului Naţional Fiscal, Institutului Naţional de Statistică.
    Unele dintre instituţiile cărora li s-au solicitat, în acest mod neoficial, datele reale, nu au putut răspunde la respectivele solicitări pentru simplul fapt că, în condiţiile instituţionalizării prelucrărilor statistice false, practic nu au avut acces la datele adevărate. În aceste condiţii, şeful delegaţiei FMI, Jeffrey Franks, a luat legătura, cu acceptul lui Traian Băsescu, cu şeful ANAF, Sorin Blejnar pentru a preleva datele reale direct din bilanţuri.
    Sursele noastre ne-au comunicat faptul că existenţa unei interceptări “accidentale” a posturilor telefonice cu numerele 0728.666.063 şi 0741.239.082 ori accesarea bazelor de date ale operatorilor reţelelor respective de telefonie ar putea furniza dovezi irefutabile privind funcţionarea sistemului descris. Mai mult, am avea şi surpriza de a constata că şi “blonda lui Emil Boc” este integrată comandoului asasinilor economici ai României.
    O altă menţiune importantă, care se impune, este aceea că, de regulă, şefii instituţiilor menţionate nu sunt direct angajaţi, ci câte unul-doi colaboratori apropiaţi acestora. Un vicepreşedinte de la Institutul Naţional de Statistică nu a acceptat iniţial să intre în reţeaua agenţilor informaţi. Urmările imediate au fost presiunile şi ameninţările cu demiterea, dacă nu consimte la furnizarea informaţiilor solicitate.
    În loc de concluzii. În condiţiile utilizării datelor macroeconomice reale şi ale elaborării şi execuţiei corecte şi responsabile a bugetului naţional, România nu ar fi avut nevoie de împrumuturile FMI, sau în nici un caz în cuantumul în care au fost atrase.
    Din acest moment al anului 2012, când România trebuie să ramburseze către FMI 1,2 miliarde euro, începe lungul şir al anilor de scadenţă, care vor îngropa şi mai mult economia românească, fapt ce atrage atenţia asupra necesarului de soluţii macroeconomice punctualizate pentru depăşirea marilor dificultăţi ale anilor de scadenţă.
    Având în vedere că FMI a debutat ca un fond mutual internaţional şi statele participante îşi cer drepturile, iar această misiune instituţională a fost ulterior denaturată, se pune întrebarea dacă la nivelul conducerii FMI sunt cunoscute acţiunile lui Jeffrey Franks şi cui servesc ele.”

    CE PARERE AVETI PARCA SEAMANA CU GRECIA!

  19. Vad ca articolul e scris intr-o revista de specialitate…de istorie. Niste date concrete, documente…ceva pe care sa isi bazeze stintific parerile nu are? E pur si simplu un editorial politic si nu vad ce cauta intr-o revista de istorie care se vrea revista stiintifica

  20. Romania se afla in aceasta stare de subdezvoltare datorita lacomiei si incompetentei clasei politice.Pe langa acestea pasivitatea justitiei la toate dezvaluirie presei legate de tunurile permanente care se dau ne-au adus aici.Procuratura nu se autosesizeaza la dezvaluiri dar nici cei care le fac nu sesizeaza procuratura.Pana cand?

  21. Mare atentie mare, ciuma portocalie, si-a format o retea, o caracatita la nivel national, pana in cele mai indepartate sate, in orice colt al tarii. Din pacate nici ULS-ul nu convinge, multa lume este ezitanta. Degeaba apar voci de calibrul academicienilor, trebuie lamurita talpa tarii.
    Am aceste informatii de la prietenii din tara.

  22. Dvs dl.Radu Tudor, colegii dvs, Antena 3 sunteti ultima reduta de rezistenta democratica in Romania! Va Multumesc! Va rog ramaneti alaturi de multimea aceea pana mai ieri tacuta, dar care in sfarsit nu a mai suportat si a iesit in strada! Avem nevoie de un Catalizator, de un Portdrapel, de un Strigat Urias care sa ne adune!Suntem aici si cei din Decembrie ’89! Romania nu mai are timp de asteptat pana in 2013, trebuie iesit MASIV IN STARDA, bugetarii si privatii laolalta! Sa se organizeze un Mars al Demnitatii care sa continue pana ce regimul Basescu va cadea!

  23. Foarte adevarat!!… Din pacate acelasi ciolan care este pastrat cu ghearele si cu dintii de nenorocitii de acum este dorit cu ardoare si cu disperare de nenorocitii hamesiti care urmeaza sa ii inlocuiasca – nu a mai ramas nimic bun pe scena politica mioritica…

  24. Desemnarea lui MRU s-a facut cu incalcarea prevederilor legale privitoare la interdictii si incompatibilitati, precum si cu ignorarea rolului Parlamentului in incetarea functiei de director al SIE a lui Ungureanu.
    – La data de 6 februarie 2012, prin Decretul nr. 259/2012, publicat in M.Of. 95/2012, presedintele Romaniei desemneaza pe dl. Mihai Razvan Ungureanu in calitate de candidat la functia de prim-ministru. Prin acest decret domnul Ungureanu urma a cere votul de incredere al Parlamentului asupra programului si listei noului Guvern, potrivit art. 103 al. 2 din Constitutia Romaniei. La data de 8 februarie 2012 dl Ungureanu si-a inaintat demisia din functia de director al Serviciului de Informatii Externe, devenita efectiva la 9 februarie 2012.

    Ca nota, demisia a fost anuntata pe site-ul Administratiei Prezidentiale cu mentiunea ca „Presedintele Romaniei, Traian Basescu, a luat act de demisia din functia de director al Serviciului de Informatii Externe a domnului Mihai Razvan Ungureanu”.

    Intre luni, 6 februarie 2012 si miercuri, 9 februarie 2012, Romania a functionat cu premier interimar, domnul Catalin Marian Predoiu si un candidat desemnat la functia de prim-ministru, directorul in functie al Serviciului de Informatii Externe.

    Dispozitivul decretului face trimitere la art. 94 lit. c) din Constitutia Romaniei, ce se refera la numirea in functii publice, fara o precizare in concret a elementului supus numirii. In Constitutia Romaniei la art. 16 al. 3 se vorbeste de functii si demnitati publice, termeni ce arata misiunile constitutionale diferite atribuite fiecareia in parte. Daca pentru functia publica avem raportarea stricta la functionarul public, demnitatea publica exprima mai mult decat o categorie a dreptului administrativ, retinand totusi ca functiile publice si demnitatile publice sunt intr-o incontestabila legatura.

    Din diferentierea terminologica anterior mentionata se arata neechivoc intentia legiuitorului la a limita atributul constitutional al numirii, de catre presedintele Romaniei, doar la functiile publice.

    Acum, analiza se poate dezvolta pe doua paliere. Primul, in care calitatea de candidat la functia de prim-ministru reprezinta o demnitate publica si, al doilea, in care calitatea de candidat reprezinta o functie publica.

    Chiar daca textul constitutional, prin raportare la dispozitivul decretului sus-mentionat si potrivit atributiilor constitutionale conferite presedintelui Romaniei, afirma situatia unei functii publice, consider ca ne aflam in cazul demnitatii publice. Daca per a contrario am considera situatia unei functii publice, aflata in sfera de aplicare a dispozitiilor Legii nr. 188/1999, consider ca sunt suficiente elemente pentru a concluziona fara putinta de tagada ca domnul M.R.Ungureanu se afla in incompatibilitate la momentul desemnarii.

    Inainte de a mai merge mai departe, se impun cateva precizari de ordin general cu privire la situatia juridica in care se afla candidatul desemnat la momentul semnarii decretului si pana la anuntul demisiei sale.

    In 5 decembrie 2007 Camerele reunite ale Parlamentului au validat numirea lui Razvan Ungureanu in functia de director al Serviciului de Informatii Externe, functie cu rang de ministru. Ori potrivit Legii nr. 1/1998 privind organizarea si functionarea Serviciului de Informatii Externe, la art. 15, personalului SIE ii este interzis sa faca parte din partide, formatiuni sau organizatii politice ori sa desfasoare propaganda prin orice mijloace sau alte activitati in favoarea acestora.

    La numirea sa in functie directorul S.I.E. a depus un juramant prin care asigura ca isi va indeplini cu buna-credinta si nepartinire atributiile.

    Intr-o prima concluzie, directorul S.I.E. nu si-a respectat obligatia de nepartinire ce se refera si la echidistanta politica si la neimplicarea in ceea ce putem defini drept lupta politica, act de guvernare ori alte aspecte ale vietii social-politice ce presupun angajarea manifesta in favoarea puterii sau opozitiei.

    Obligatoriu se face distinctia intre membrii guvernului si seful guvernului, acesta din urma fiind o figura juridica distincta in cadrul guvernului. Acesta este desemnat pe criterii politico-juridice, el urmand a prezenta lista cu membrii guvernului.

    Daca asupra criteriilor de ordin politic Constitutia trimite la partidul care are majoritatea absoluta in Parlament ori la consultarea partidelor reprezentate in Parlament, asupra criteriilor de ordin juridic trebuie sa ne raportam ca dispozitii constitutionale si legale.

    Intrucat decretul invocat utilizeaza indirect termenul de numire, pentru realizarea acesteia, chiar daca vorbim de desemnare a unei candidaturi, consider ca trebuie indeplinite o serie de criterii prealabile, necesare validitatii acestui act. Astfel, in lipsa unei reglementari legale exhaustive privind criteriile prealabile desemnarii unui candidat la functia de prim-ministru, aceste criterii le interpretam prin coroborarea diverselor texte de lege in vigoare, lato sensu in raport cu cele aplicabile functiei publice.

    Intrucat ne raportam la o desemnare printr-un act administrativ, Decretul nr. 259/2012, prin raportare la dispozitivul acestui decret (act normativ cu caracter individual), consider ca acest act este un act administrativ de numire in forma scrisa.

    Aplicabilitatea unora din conditiile de ocupare a functiilor publice la speta de fata este justificata de conditiile ce trebuie respectate pentru asigurarea formei ad validitatem (temeiul legal al numirii, numele persoanei si denumirea functiei publice, in speta de fata, cea de demnitate publica numita).

    Pe cale de consecinta, pentru a putea fi desemnat in calitatea de candidat la functia de prim-ministru, consider ca orice persoana trebuie sa indeplineasca cumulativ cel putin urmatoarele conditii, prevazute de legislatia in vigoare cu privire la functiile publice:

    1.are cetatenia romana si domiciliul in Romania,

    2.cunoastere limba romana,

    3.are capacitatea deplina de exercitiu,

    4.are varsta de minimum 18 ani impliniti,

    5.nu a fost condamnata pentru savarsirea unei infractiuni contra umanitatii, contra statului sau contra autoritatii care impiedica infaptuirea justitiei, de fals ori a unor fapte de coruptie sau a unei infractiuni savarsite cu intentie cu exceptia situatiei in care a intervenit reabilitarea,

    6. nu a desfasurat activitate de politie politica, astfel cum este definita prin lege,

    7. nu se afla in situatie de incompatibilitate ori conflict de interese.

    Pentru conditiile de la lit. a) si b) textul constitutional este explicit la art. 16 al. 3 (functiile si demnitatile publice pot fi ocupate de personale care au cetatenia romana si domiciliul in tara) si art. 13 (limba oficiala este limba romana).

    Pentru conditiile de la lit. c) – e) am in vedere incapacitatile de a incheia acte juridice civile, inclusiv cele cu caracter de sanctiune, incapacitati ce ar impiedica in mod absolut exercitarea functiei de demnitate publica.

    Conditia de la lit. f) este una prealabila, chiar si in situatia unei candidaturi. Astfel la art. 3 din Legea nr. 187/1999 republicata, se arata ca persoanele ce candideaza spre a fi numite in functia de demnitate publica de membru al Guvernului sunt obligate sa faca o declaratie autentica, pe propria raspundere, potrivit legii penale, privind apartenenta sau neapartenenta ca agent sau colaborator al organelor de securitate, ca politie politica.

    La al. 2 al aceluiasi articol se stipuleaza neechivoc faptul ca declaratia prevazuta la alin. (1) se va depune o data cu declaratia de acceptare a candidaturii, rezultatele verificarii realizate de C.N.S.A.S. urmand a fi publicate imediat in Monitorul Oficial si diseminate mijloacelor de informare in masa.

    Or, nici pana in prezent nu am luat cunostinta, nici de declaratia autentica nici de rezultatele verificarii C.N.S.A.S. cu privire la candidatura domnului M.R. Ungureanu.

    Critica de nelegalitate, cu privire la desemnarea candidatului la functia de prim-ministru cu calcarea regimului incompatibilitatilor rezida in aplicabilitatea conditiei de la lit. g).

    Astfel Legea nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei, arata, la art. 80, ca incompatibilitatile privind demnitatile publice si functiile publice sunt cele reglementate de Constitutie, de legea aplicabila autoritatii sau institutiei publice in care persoanele ce exercita o demnitate publica sau o functie publica isi desfasoara activitatea.

    Ulterior, la art. 99, persoanelor care exercita urmatoarele demnitati publice si functii publice de autoritate din cadrul autoritatilor si institutiilor aflate exclusiv sub control parlamentar, in speta directorului Serviciului de Informatii Externe si adjunctilor sai, li se aplica dispozitiile art. 72 si regimul incompatibilitatilor prevazut in pentru ministri si, respectiv, secretari de stat, precum si incompatibilitatile prevazute in legi speciale.

    Aceasta in conditiile in care, la art. 72 din aceeasi lege, „Persoana care exercita functia de membru al Guvernului, secretar de stat, subsecretar de stat sau functii asimilate acestora, prefect ori subprefect este obligata sa nu emita un act administrativ sau sa nu incheie un act juridic ori sa nu ia sau sa nu participe la luarea unei decizii in exercitarea functiei publice de autoritate, care produce un folos material pentru sine.”

    Consider ca directorul al S.I.E., in functie la momentul desemnarii, pe langa implicarea de ordin politic incompatibila cu juramantul prestat si calitatea de director al unui serviciu de informatii, se afla in conflict de interese producand in fapt un folos material pentru sine prin acceptarea desemnarii.

    Pe cale de consecinta – Domnul M.R. Ungureanu a fost mandatat de Parlamentul Romaniei sa indeplineasca functia de director al S.I.E., functie ce implica neechivoc o echidistanta in raport cu intreg spectrul politic. Incetarea acestui mandat, prin vointa exclusiva a unei parti, trebuia sa se produca prealabil desemnarii sale in calitatea de candidat la functia de prim-ministru,

    Incunostintarea doar a Administratiei Prezidentiale asupra demisiei sale din functia de director S.I.E. este o eroare de procedura, prin excluderea Parlamentului de la aceasta, intrucat presedintele Romaniei indeplineste doar formal actul de numire, aceasta fiind atributul exclusiv al Parlamentului,

    Birourile Permanente reunite ale celor doua Camere ar fi trebuit sa discute solicitarea lui M.R. Ungureanu de eliberare din functia de director al Serviciului de Informatii Externe. M.R. Ungureanu nu trebuia sa isi paraseasca postul pana cand Parlamentul nu-i aproba demisia, seful Senatului si cel al Camerei Deputatilor, urmand sa-i trimita presedintelui Traian Basescu o scrisoare cu privire la decizia Legislativului, in care sa-i ceara, totodata, sa propuna o noua persoana care sa preia conducerea serviciului.

    In cele aproape trei zile de coexistenta a celor doua demnitati au coexistat si doua mandate aflate in conflict, unul de echidistanta politica acordat de Parlament – puterea legislativa, si unul politic acordat de presedintele Romaniei – puterea executiva. Chiar neinregimentat politic, candidatul nu se poate deroba de sarcina politica ce o incumba calitatea in care a fost desemnat, implicand astfel S.I.E. in lupta politica si calcand juramantul depus,

    Cele de mai sus nu numai ca infrang textul constitutional, ci pun sub anulabilitate absoluta demersul administrativ al desemnarii sale si actele juridice subsecvente acesteia

  25. Domnul Flavius spune bine mai sus, mi-aş dori ca academicienii să coboare mai des din turnul lor de fildeş. Până la urmă Academia Română este menită să constituie susţinerea unei normalităţi în funcţionarea ţării.

    • Şi nu o spun cu intenţia de a polemiza că intelectualii trebuie să vină în piaţă şi să urle la modul cel mai democratic alături de români.

      Nu văd un conflict între a fi intelectual şi a publica articole, şi a fi prezent în Piaţă.

      În special intelectualii, care se presupune că au înţeles ce înseamnă “democraţie”, ar trebui să dea dovadă de democraţie, protestând.

      ACTUL de protest este fundaţia democraţiei.

      Deci dragii noştri intelectuali, Poporul Român vă aşteaptă, în Piaţă.

  26. De acord cu cele spuse de D-l Profesor dar, aceasta “samanta a raului” nu putea incolti daca aceasta natiune nu i-ar fi oferit “taramul fertil”. Este cazul sa folosim “pesticidele” adecvate !!

  27. Corect si la obiect.Un articol bine construit si bine argumentat de domnul Florin Constantiniu.Din pacate asta este adevarul suprem despre romania si despre conducatorul tari care ar trebui sa fie un presedinte de tara,nu un sef suprem peste tot si toate!

  28. Domnul Radu varog din suflet aduceti-le dv. aminte la autoritatile astea casuntem niste amariti de viitori politisti care asteptam de aproape un an sa ne incadreze si pe noi in sistem cred ca au uitat de noi va multumesc din suflet.

Leave a Reply to mihaic3001Cancel reply