Curtea Europeană de Justiție a trimis luni Ministerului Mediului un document prin care înștiințează autoritățile române că a început procesul intentat de Comisia Europeană în luna mai pentru că statul român nu rezolvă problema poluării din București, potrivit purtătorului de cuvânt al ministerului, Mihai Drăgan. Eșecul protejării propriilor cetățeni poate costa România între 100.000 şi 400.000 de euro pe zi.

Epopeea calitaţii precare a aerului din marile oraşe ale României, Bucureşti, Iaşi şi Braşov începe în urmă cu câţiva ani. În 2007, exact anul aderării la UE, poluarea din cele patru mari orașe a intrat sub lupa Comisiei Europene. După trei administrații locale (Videanu, Oprescu, Firea) și nenumărate guverne care au eșuat în procesul de diminuare a poluării, Comisia Europeană a anunțat în 17 mai declanșarea procedurii de infringement (sancționare) împotriva României.

Problema care a dus la acest proces este prezența în exces a prafului din atmosferă, extrem de nociv pentru corpul uman. Denumirea ştiiţifică? PM 10. E vorba despre particule în suspensie, cu un diametru mai mic de 10 microni, care pătrund în plâmâni şi pot provoca inflamații și intoxicări grave.

Cele mai mari valori au fost înregistrate în capitală. Municipalitatea ar fi trebuit să ia din timp o serie de măsuri pentru combaterea surselor de poluare. Raul Pop, fost secretar de stat în Ministerul Mediului, spune că “ministerul Mediului şi Parlamentul vin cu o serie de măsuri şi obligaţii, dar ele trebuie implementate la nivel local. Dacă la nivel local nu găsim soluţii pentru trafic mai puţin poluant, pentru şantiere mai puţin poluante sau pentru orice altă sursă de poluare care trebuie ţinută sub control, practic nu are ce să ne facă nici Comisia Europeană, nici Guvernul”.

Amenzile sunt usturătoare, iar nota de plată, potrivit activiştilor de mediu, ar putea fi decontată direct de către bucureşteni. Dan Trifu, un activist de mediu din capitală, spune că “Statul român poate să scape de această plată, atribuind-o Consiliului General pentru că nu a îndeplinit măsurile asumate. Din experienţa noastră şi din studiile pe care le-am efectuat în dosarele respective, rezultă că am putea fi amendaţi între 100.000 şi 400.000 de euro pe zi.”

Primăria: De vină sunt foștii primari și Ministerul Transporturilor

Primăria Capitalei a reacționat marți cu precizări legate de proces și a transferat vina pe foștii primari: ”Situația în care se află municipiul București ca urmare a derulării procedurii de infringement deschisă de Comisia Europeană împotriva României privind calitatea aerului a fost generată de nerespectarea condițiilor de calitate a aerului impuse de legislația europeană într-o perioadă anterioară actualului mandat (7 ani de neconformare respectiv intervalul 2007-2014.)”.

Primăria spune, citata de www.g4media.ro, că pentru a remedia situația, a elaborat Planul Integrat de Calitate a Aerului (PICA) – un document cu soluții pentru combaterea poluării, printre care se numără modernizarea transportului public, incurajarea mjloacelor de transport alternativ, recuperarea spatiilor verzi (ex: s-au alocat fondurile bugetare necesare recuperarii parcului Verdi), controale care vizeaza disciplina in constructii, eliminarea depozitelor necontrolate de deseuri, igienizarea terenurilor virane.

Primăria a mai găsit însă un vinovat: Ministerul Transporturilor, care întârzie finalizarea Centurii Bucureștiului și a Autostrăzii de Sud, precum și finalizarea lucrărilor la Magistrala 5 de metrou, ruta Valea Ialomitei – Eroilor 2 și demararea și finalizarea Magistralei 6, ruta 1 Mai – Otopeni.

 

5 COMMENTS

  1. Sunt curios la Paris sau la Berlin aerul e mai curat ca la Bucuresti ?
    Un sambure de adevar exista, in Bucuresti se taie copacii intr-o veselie, nu ma refer la toaletat. Se taie pentru a face loc unor cladiri din sticla si beton, spatii verzi in jurul acestora ioc. Taiatul copacilor a devenit un sport national, se taie si la oras nu numai in creierii muntilor.
    Astept mai multa fermitate din partea autoritatilor romanesti, argumente solide, mai multe spatii verzi, nu betoane.

    • La Paris, extrem de multa lume umbla pe doua roti, si majoritatea nu polueaza (role, placi, trotinete etc)
      Apoi, toate arterele importante (dar si stradute de 4 metri latime) au, din loc in loc statii de incarcare pentru vehicole electrice (de la trotinete la masini).
      E drept, mai exista si “les boulevards périphériques” (BP) pe care se circula in draci, ca si doua linii circulare de cai ferate ale SNCF (una acum dezafectata)
      Asa ca nu conta ca Parisul ar fi mai poluat decit Bucurestiul

  2. Nu au esuat,macar ar fi incercat sa faca ceva,dar nu le-a pasat, aveau alte interese,se stiu, decat poluarea!La nivel declarativ melitza e mare,suntem tari,in practica zero absolut!Stiu,greaua mostenire,dar n-am vazut o mobilizare generala serioasa pentru a rezolva problema!Trebuie constientizata treaba pentru ca e groasa,pentru ca respiram aerul asta si actionat rapid,incepand cu traficul care e principalul poluator si apoi celelalte spuse!Dar parca vad ca trece anul si noi tot in stadiul de galceava suntem numai ca acum avem in carca amenda usturatoare!

Leave a Reply to Augustin RadescuCancel reply