Cine este Lagardere, firma care încearcă să intre pe aeroportul Otopeni şi să pună mâna pe un procent important din piaţa de retail, scrie antena3.ro

Aeroporturile internaţionale din România capătă o importanţă deosebită în contextul războiului de la graniţă, dar şi a disputelor între marile puteri ale lumii, SUA, Rusia şi China.

În acest context, potrivit unor surse citate de mediaflux.ro, la nivelul Ministerului Transporturilor, dar şi a companiilor din subordine, ar exista o linie pro China.

Aceleaşi sursele au arătat inclusiv că participarea angajaților Companiei Naționale de Aeroporturi București la diverse simpozitoane și manifestări socio-culturale sponsorizate direct sau indirect de companii care au legatură cu statul chinez, crează o direcție periculoasă.

Încă din anul 2019 au existat avertizări cu privire la investiţiile chineze în sectoarele strategice din Europa care pot genera probleme, în special în rândul ţărilor mai mici şi al economiilor aflate în dificultate.

“Europa trebuie să se confrunte cu proprietatea sau controlul chinezilor asupra infrastructurii fizice și cu riscurile de securitate care decurg din aceasta. Întreprinderile de stat chineze, cu sprijin din fonduri de stat adesea sub eticheta BRI, își extind controlul asupra activelor portuare europene cheie și, din ce în ce mai mult, și asupra legăturilor feroviare și utilităților. Prin urmare, utilizarea porturilor europene pentru operațiunile navale ale SUA și NATO ar putea fi compromisă, așa cum se poate întâmpla în cazul portului israelian Haifa, care va fi operat de Shanghai International Port Group (SIPG) din 2021”, spunea Philippe Le Corre, membru senior nerezident în Programul Europa de la Carnegie Endowment for International Peace.

La finalul lunii mai a anului trecut, politicienii belgieni au tras semnale de alarmă evidente față de un proiect masiv chinez pe aeroportul din Liège, în sudul țării.

Dezbaterea din parlament s-a purtat în jurul riscului că este posibil ca RP Chineză să încerce să le ofere spionilor săi un punct de sprijin mai ferm în Europa printr-un centru logistic de referință construit de gigantul e-commerce Alibaba.

Alibaba este o firmă multinațională de tehnologie specializată în comerțul electronic și retailul electronic. Este adesea descrisă ca versiunea chineză a gigantului american de vânzare cu amănuntul Amazon. Astăzi este printre cele mai bogate 10 companii din lume. În efortul de a-și extinde aria de operațiuni dincolo de Asia, Alibaba a anunțat recent construirea a șase hub-uri logistice globale, care îi vor permite să livreze produse oriunde în lume în 72 de ore.

Cine este Lagardere, firma care vrea să intre pe aeroportul Otopeni, şi legătura cu guvernul din China

În toamna anului trecut, potrivit Forbes, un alt gigant chinez al comerțului electronic, JD.com, se extindea pe rețeaua de călătorii cu amănuntul, prin preluarea unui pachet de acțiuni în afacerea din Asia de Nord a operatorului global duty-free, cu sediul la Paris, Lagardère Travel Retail, parte a grupului francez Lagardère.

“JD.com și fondul de stat China Jianyin Investment (JIC) investesc împreună 112 milioane de dolari pentru a prelua acțiuni de 18,6%, respectiv 3,7% în divizia Asia de Nord a Lagardère Travel Retail”, anunţa Forbes.

 În România, Lagardere este prezent în Suceava, Iași, Bacău, Oradea, Cluj, Timișoara, Sibiu.

Iar în acest moment, societatea Lagardere face demersuri pentru a intra în 20% din cafenelele și restaurantele din Aeroportul Internațional Henri Coandă București, devenit, cum precizam la începutul articolului, un punct extrem de important prin parteneriatele strategice încheiate între statul român și SUA, NATO, UE în contextul războiului din Ucraina.

Mișcarea retailerului cu acționariat chinez – inclusiv un fond de stat din China – a fost confirmată de Marius Văcălău, CEO Lagardère Travel Retail, într-un interviu acordat pubicației Wall Street.

”Așteptăm, la începutul anului, lansarea și derularea procedurilor de licitație pentru spațiile de retail din Aeroportul Otopeni. Aceasta ar fi o oportunitate excelentă pentru noi de a pune know-how-ul la dispoziția călătorilor de pe Aeroportul Otopeni, principala poartă de intrare a turiștilor în România”, a declarat acesta, potrivit antena3.ro

Există, în acest moment temerea că direcția pro-China de la vârful ministerului Transporturilor să faciliteze pătrunderea într-o zonă de maximă importanță din punct de vedere al strategiei și securității a unei companii din al carei acționariat face parte statul chinez, despre a cărui “politică expansionistă” atrăgea atenția, încă din 2019, Philippe Le Corre în fața Comisiei pentru Afaceri Externe a Camerei Reprezentanților.

 

Leave a Reply