Premierul Viorica Dăncilă a declarat miercuri, la începutul primei şedinţe a Cabinetului său, că va fi adoptată OUG privind prorogarea termenului pentru depunerea declaraţiei 600 de la 31 ianuarie, până în 15 aprilie. Ministerul Finanţelor va trebuie apoi să găsească o soluţie permanentă care să vizeze depunerea unui singur formular de către cei cu activităţi independente.

“Astăzi vom adopta o ordonanţă de urgenţă privind prorogarea termenului de depunere a formularului 600 de la 31 ianuarie la 15 aprilie. În perioada următoare, Ministerul Finanţelor Publice trebuie să identifice o soluţie permanentă care să vizeze depunerea unui singur formular de către cei cu activităţi independente, iar plata să se facă o singură dată pe an şi nu anticipat“, a anunţat Viorica Dăncilă.

Luni seară, după ceremonia de depunere a jurământului la Palatul Cotroceni, Viorica Dăncilă a avut o întâlnire la Palatul Victoria cu noii miniştri, cărora le-a cerut să îi prezinte lunar un raport privind stadiul implementării programului de guvernare.

Ea le-a solicitat noilor miniştri să pregătească cu seriozitate şedinţa de guvern de miercuri.

De asemenea, Viorica Dăncilă i-a cerut ministrului Finanţelor, Eugen Teodorovici, să prezinte până marţi soluţia pentru rezolvarea problemei privind formularul 600. “Îmi doresc ca miercuri să adoptăm actele normative necesare pentru a pune capăt discuţiile îndreptăţite care au avut loc în spaţiul public referitor la acest subiect”, a spus Dăncilă.

Marţi, ministrul de Finanţe, Eugen Teodorovici, a spus că românii nu mai trebuie să depună Formularul 600, în condiţiile în care Guvernul va găsi soluţii în acest sens.

”La şedinţa de Guvern de mâine, va fi discutată o OUG prin care vom amâna acest formular până la final de martie, timp în care vom încerca să găsim cea mai bună soluţie pentru ca acest lucru să nu se mai întâmple. În această perioadă, nimeni nu mai trebuie să mai depună acest formular. (…) Noi spunem clar că vom găsi o soluţie pentru a nu se mai depune acest formular. Nu are rost ca cineva să mai stea pe drumuri pentru a depune un astfel de formular”, a declarat Teodorovici.

Luni, după audierea sa în Comisia de buget-finanţe din Camera Deputaţilor, Teodorovici a afirmat că Declaraţia 600 ar putea fi unită cu Declaraţia 200.

Ministerul Finanţelor a pus în dezbatere publică, în urmă cu o săptămână, proiectul de OUG care amână până la 1 martie termenul de depunere a Declaraţiei 600. Actul normativ are un articol unic care modifică două alineate din Codul Fiscal. “Articol unic – Termenul prevăzut la art.148 alin.(3) şi art.170 alin. (4) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, se prorogă până la 1 martie 2018”, se arată în document.

Declaraţia trebuie depusă până la 31 ianuarie 2018 de către cei care în 2017 au obţinut venituri din activităţi independente echivalente cu cel puţin 12 salarii minime pe an din activităţi independente, din cedarea folosinţei bunurilor, din activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură, din asocieri cu persoane juridice, din investiţii sau din alte surse. Declaraţia poate fi depusă online, cu certificat digital, sau prin Spaţiul Privat Virtual.

Formularul 600 a stârnit controverse în ultimele săptămâni, întrucât impune unor persoane în 2018 contribuţii la CAS şi CASS, indiferent de veniturile din aceste surse obţinute în acest an, condiţia fiind să fi avut anul trecut venituri de acest tip peste plafonul de 22.800 de lei pe an.

Declaraţia 200, la care a făcut referire Teodorovici, se depune de către persoanele fizice care realizează, în mod individual sau într-o formă de asociere, venituri în bani şi/sau în natură, provenind din activităţi independente, cedarea folosinţei bunurilor cu excepţia veniturilor din arendă, activităţi agricole pentru care venitul net se stabileşte în sistem real, piscicultură, silvicultură, transferul titlurilor de valoare şi orice alte operaţiuni cu instrumente financiare, inclusiv instrumente financiare derivate, precum şi din transferul aurului financiar, jocuri de noroc, alte surse, pentru care contribuabilii au obligaţia depunerii declaraţiei, scrie news.ro

Avand in vedere contradictiile din afirmatiile premierului si ale ministrului de finante, se impun cateva intrebari simple :

va fi sau nu un formular?

se depune din aprilie sau nu se depune deloc?

poate acest Guvern sa revina la solutia civilizata a stopajului la sursa ori ne intoarcem la birocratie, pus oamenii pe drumuri si stat la cozi la ghisee?

19 COMMENTS

  1. Pana acum,s-au comportat altfel? Aici e sursaor sigura de tras bani de la popor,actiune care intrun tarziu,poate,se va dovedi neconstitutionala. E ceva obisnuit.

  2. Cand a spus Dragnea ca se amana toti au inteles ca se abroga. Ciuvica isi batea joc de Pieleanu ca se plange degeaba.

    Poate n-ati inteles domnule Radu Tudor, nu se depune din aprilie, ci aveti timp pana in aprilie in loc de 31 ianuarie.

    Cereti coerenta degeaba. Stiti ca NOUL program de guvernare al Vasilicai Vioricai Dancila are promise masuri nebugetate in legea bugetului din 22 decembrie 2017 ?

  3. Juncker: Daca legile Justitiei raman asa cum au fost votate de Parlament, discutiile despre MCV si aderarea la Schengen se vor pune in alti termeni.

    Adica Schengen sau Moscova. Ce alege Dragnea ?

    • În Schengen ne bagă chiar dacă noi n-am mai vrea!
      Câte firme românești (cu capial românesc) fac import-export?
      Firmele străine sunt cele mai interesate ca România să intre în Schengen.
      La un moment dat ,Dragnea a zis, în glumă, că înființează la fiecare punct de frontieră încă 50 de bariere și vor fi controlate toate tirurile care intră în țară. Dacă n-ar fi fost o glumă și se apucau doar într-un punct de frontieră să controleze, la sânge, toate tirurile ce intră în România, a doua zi eram în Schengen.

    • Wtf is iuncher ?!
      Bine, bre, suntem intr-un angrenaj, inteleg ! Da’ chiar ultima rotitza, e teribil de enervant !
      Altfel, stim cu patriotismu’, cu “treceti batalioane”…
      (Personal, la doi metrii mi-e de amenintarea lu’ ala… mi-e mai mult de amenintarea lu’ iulosh…ce-am avut, si ce n-avem ?! Vine ala cu autostrazile lui, si ni le asterne ?! Face ala un spital, o scoala, ceva ?! Haida-de !)

  4. M-apuca nervii cand il aud pe robotul,ocupant al principalului scaun al tarii cand scoate pe gura “statul de drept si legile justitiei”! Ti s-a dat gura dupa acest slogan,ti se potriveste perfect,! Mai ai de “furat” case cu ajutorul continulului fals in acte!? Tu aperi legile puse pe masa de macovei si prietena ei,legi care nu respecta drepturile proprietarului si nu numai! Hotararile judecatoresti contin numai aberatii,nu sunt in stare nici sa citeasca actele din dosar,cat despre redactare,socant! Dar li se dau drepturi si li se tine partea din culcare pana-n sculare! Cine vrea sa castige in baza actelor cu continut fals,pot recomanda zona cat si manevrantii! Nu e decat publicitate avantajoasa ambelor parti,a mea in niciun caz!
    Intrebare pentru acelasi ocupant al scaunului principal:
    – ce masuri a luat el in legatura cu toti cei care au facut greva foamei in fata tribunalelor si tot din cauza legilor macovei si amica ei? Si cati sunt la ora actuala! Pe zi ce trece creste numarul deposedatilor de drepturi!

  5. Soluția civilizată a stopajului la sursă nu poate fi aplicată în toate cazurile prevăzute de Formularul 600.

    • Daca faci stopaj la sursa la chirii, dai tot “intr-alte halea”…
      La unii, vorbeste gura, neconectata la neuron…
      (nu ca gazda d-aici ar fi in cauza, dl. Tudor se infomeaza, nu vorbste inainte; dar e plin netu’ de “specialisti” d-aia de dreapta, despre care Badea zicea ca se reped la taxiul mai ieftin, la plecarea din Centrul Vechi…Apropo, am ascultat azi o emisiune d-a lui, d-aia de la ora sase, de pe radiozu; omu’ sta bine cu nervii, ii suporta pe unde rezonabil pe hastagisti – spunea unu’ d-o conspiratie a parlamentarilor, apropo de “cati suntem”, cum ca nu sunt interesati sa se vada ca sunt prea multi, la cati suntem reprezentati; noaptea mintii, eclipsa neuronului !)

  6. Cu trecerea contribuțiilor sociale integral în seama angajatului, angajatorul, spre fericirea sa, nu mai are nicio răspundere. Mai poate avea, cel mult, rolul de a reține la sursă contribuțiile sociale în contul angajatului, urmând să le vireze la fisc. Dar aceasta, dacă și numai dacă relația dintre „angajat“ și „angajator“ este una de tip salarial! Adică una în care contribuțiile sociale reprezintă cote procentuale din salariul brut contractual! Dacă „angajatul“ (plătitul) și „angajatorul“ (plătitorul) sunt într-un alt tip de relații contractuale – activități independente (prestator, respectiv beneficiar), cesiune de drepturi de autor (cedent, respectiv cesionar), chirie (proprietar, respectiv chiriaș) etc. – atunci reținerea la sursă nu se mai poate face automat, pentru că fiecare individ poate avea mai multe contracte în derulare, de același fel sau de naturi diferite. Și atunci, în mod firesc, aceste contracte trebuie declarate și, post-factum (nicidecum anticipat!), potrivit unor anumite reguli, se stabilesc impunerile aferente, plătite individual de fiecare contribuabil în cauză. Iar regula actuală, bună sau rea, este aceea că la toate veniturile de tip nesalarial (sau extrasalarial), contribuțiile sociale se plătesc la nivelul salariului minim în vigoare, respectiv 22.800 lei anual (adică vreo 8.000 lei, din care 5.700 lei pentru pensie și 2.280 lei pentru sănătate), indiferent de valoarea contractelor și numărul contractelor. Nevoia plății individuale și dificultatea reținerii la sursă sunt evidente!

    • Prietene, tu de reclasificarea muncii indepedente ca munca dependenta auzit-ai ?! Daca fiscu’ zice ca o “independenta” e cam dependenta, are Codul Fiscal, si castiga…
      Asa ca, ‘geaba ditamai dizertatia : aia de lucreaza pe PFA, dar, in fapt, sunt salariati, se risca !
      Beleaua vine din doua parti, nene :
      1. trecerea obligatiilor declarative spre persoane fizice (care, de multe ori, n-au nici timp, nici bani, sa se informeze, sa plateasca un contabil, un consultant fiscal, ceva cu stiinta in domeniu)
      2. pleiada de “if”-uri intr-o fiscalitate destul de alunecoasa, interpretabila si schimbatoare ca o fata mare…cu cat faci mai multe exceptii, situatii particulare, delimitari, cu atat se complica treaba. Ceea ce, chiar si pentru cei din domeniu, nu prea e la indemana !
      In rest, vorba cuiva, :vorbe-n vant” ! (eventual, “vantul” fiind d-ala cu “fasss” !)
      (Ar mai fi ceva : un sistem de sanatate egalitarist cam naste tendinta de eludare : daca eu platesc, si stau pe juma’ de pat, iar altul nu plateste, ma cam ia de jos, cand dau banutzu’…caut, deci, sa nu-l dau ! Alta era treaba daca, functie de cat platesc, aveam si avantaje : televizor in camera, implanturi dentare incluse.. Da’ de, striga hastagistu’ de rau la adresa comunistilor, neintelegand ca aia i-au intrat in creier, si-au lasa oua / pui, timp de niste zeci de ani !)

      • Te-ai aprins degeaba, amice! N-am zis nici că-i rău nici că-i bine, nici că-i corect sau incorect cu declarația asta! Am spus doar că este aberant să susții, cum o face și Radu Tudor, STOPAJUL LA SURSĂ. Dacă tot vorbește gura necontrolată de neuron atunci:

        1. de ce uriașa discrepanță în materie de contribuție între veniturile salariale și celelalte venituri tot din muncă dar de tip nesalarial? (la 100.000 lei câștig anual salarial se plătește o contribuție pentru sănătate de peste 10.000 lei, în timp ce la un câștig de 100.000 lei tot din muncă, dar de tip nesalarial, contribuția este doar de 2.280 lei, la fel ca în cazul celui mai mic venit salarial);

        2. de unde, prin contrast cu progresivitatea contribuției pentru sănătate în cazul veniturilor salariale, plafonarea în cazul celorlalte venituri? (de pildă, la câștiguri de 1.000.000 lei anual, plătești contribuții ca pentru 22.800 lei);

        3. de unde și până unde pensionarii nu plătesc contribuții pentru sănătate?! (căci starea de pensionare duce în mod firesc la încetarea contribuției pentru pensie, dar nu și a aceleia pentru sănătate, care se cuvine a continua);

        4. ce legătură au contribuțiile pentru sănătate cu venituri precum cele din chirii sau investiții?

  7. Alta magarie fiscala ce loveste in cei defavorizati de soarta:

    “Practica era până acum ca reprezentanții organizațiilor neguvernamentale să convingă oameni să doneze 2 la sută din impozitul pe salariu și tot ei să depună formularul. Acum, ANAf refuză să mai primească de la acestea.

    Totuși, ANAF a anunțat, printr-un comunicat de presă că legea nu a fost schimbată. Experții spun că însă că nici legea nici e clară.

    Help Autism este organizația care strânge cele mai multe formulare din țară – peste 80.000 anual. O astfel de decizie ar duce la scăderea numărului de copii care primesc ajutor cu banii strânși din donații.

    ONG-urile spun că sunt mai multe probleme în legătură cu această campanie de donații.

    Statisticile arată că 30% dintre persoanele fizice care realizează venituri din salarii sau alte surse direcționează 2% din impozitul pe venit asociațiilor neguvernamentale. Mult prea puțîn, în condițiile în care de anul acesta firmele care au cifra mai mică de un milion de euro nu mai pot redirecționa 20% din impozitul pe venit unor cauze sociale.”

    https://stirileprotv.ro/stiri/financiar/lovitura-pentru-ong-urile-care-primeau-donatii-din-redirectionarea-a-2-din-impozit.html

    • Hai, rapid, sa incerc sa te lamuresc :
      1. Formularul 230 exista in continuare pe site anaf, se poate descarca si completa; dar, daca tot faci o donatie (2 % din impozitul pe salariu platit in timpul anului, redirectionabil de anaf, undeva in toamna viitoare, daca e sa luam eperienta anilor precedenti), macar iti misti fundu’ sa depui formularul respectiv personal. Hai, ca sa iti dezvolt ideea : google retureaza formular de declaratie 200 (o forma de donatie d-aia la profesiile liberale si la activitatile independente) gata completate cu cel pe care il finantezi, la rubricile aferente (chiar sunt formulare d-alea precompletate mai promovate ca formularul de pe anaf, oficial, necompletat – da “declaratia 200” pe google, si-o sa constanti ca am dreptat !); tu completezi formularul, il depui, si nici nu afli c-ai dat cei 2 % la oengeu’ de utilitate publica “Salvati-l pe soldatul Ryan”). In plus, multe administratii fiscale au restrictia depunerii personala de multi ani, de prin 2009, n-au inventat-o acum (stiu ce vorbesc, am activat in treaba de p-atunci, nu vorbesc “de pe site” !); unele cereau borderouri, altele cereau prezenta fizica a persoanei – chestie de interpretare, cand onor anaf nu stabileste reguli clare pentru aia din subordine; fiecare procedeaza cu frica celor de la Curtea de Conturi, preventiv !)
      2. Se da, din impozitul pe profit al firmei, procent de 20 % (direct, nu prin anaf) sub forma de sposorizare (NU donatie !), si in zilele noastre; “decat ca”, de anul asta, impozitul pe profit incepe de la o cifra de afaceri de un milion de euroi. Deci, ca sa intelegi : firmele pot da ce vor, cui vor; doar ca facilitatea fiscala porneste de la un plafon ridicat, deci nu mai beneficiaza. Dar ele pot da, daca vor !
      Totusi, sa folosesti zbaterea unui parinte de copil cu probleme ca sa aburesti prostimea, cam aia e ticalosie, mai ales cand vine de la un post TV ! Aia habar n-au despre ce vorbesc, citesc prompteru’ ! Noi, ca cetateni implicati, e bine sa fim si informati : intr-adevar, se restrictioneaza niste treburi, dar asta nu e neaparat o lovitura “in cei defavorizati de soarta”.. Alessandra Stoicescu are treaba, intr-un ONG acreditat : pentru cine e in cauza, zic ca o poate contacta !
      (Si, ca tot veni vorba : stiu oengeuri care au patrimoniu gen case, masini, terenuri… oamenii au vazut “Filantropica”, si-i aplica invatamintele, folosesc metoda…Nu vreau sa dezvolt mai mult, dar iti fac “Fratii Jderi” pe tema asta, crede-ma; m-am implicat in treaba, cu o problema serioasa, mai mult decat te-ai implicat tu, spunandu-ne pe “stirileproteve”. Fiecare, cu implicarea si problemele lui…)

    • Ca o completare : asa se intampla cand e cu “copy-paste” : spui, da’ nu-ntelegi ce spui… papagaliceste… ia “xenalas, xenalas”:)))

Leave a Reply to Radu TudorCancel reply