Liberalizarea pieței de energie le-a adus consumatorilor din România o serie de avantaje care nu erau disponibile anterior: posibilitatea schimbării furnizorului de energie electrică și alegerii unor pachete de oferte diversificate, inclusiv prin adăugarea de servicii de asistență tehnică și intervenții în funcție de necesitățile fiecăruia. Însă beneficiile liberalizării pot fi mult mai mari, în condițiile accelerării digitalizării cu ajutorul contoarelor inteligente. Acestea reprezintă tehnologia viitorului și au fost utilizate cu succes în țările cu o adopție mai rapidă a tehnicilor avansate pentru rețele electrice.

În România, în conformitate cu reglementările în vigoare, procesul de schimbare a furnizorului de energie electrică și de gaze naturale durează în prezent maximum 21 zile de la data notificării intenției de schimbare a furnizorului de către clientul final. În viitor, vor fi asigurate premisele pentru reducerea la 24 de ore a timpului necesar pentru schimbarea furnizorului, după finalizarea proiectului Autorității Naționale în domeniul Energiei (ANRE) de tip “national data hub”.

Potrivit Autorității, „proiectul se referă la realizarea și implementarea la nivel național a unei platforme online care să optimizeze procesele operaționale din piața de energie generate de solicitările de schimbare a furnizorului de energie electrică și de gaze naturale prin gestionarea fluxului de informații în mod complet automatizat. Platforma informatică integrată va folosi o bază de date unică la nivel național și va fi un sistem unic accesibil online pentru toți participanții la piață implicați în procesul de schimbare a furnizorului (operatorii de distribuție, furnizorii și clienții finali care intenționează să schimbe furnizorul)”.

Prin instalarea contoarelor inteligente, ca parte integrantă dintr-un sistem de măsurare inteligentă care comunică activ cu sistemul central, clienții pot avea parte de o serie de avantaje:

  • Consumul realizat este citit automat și permite aplicarea unor tipuri de prețuri diferențiate.
  • Pentru că trimiterea indexului se face automat, securizat și fără greșeli, se elimină necesitatea citirii indexului în teren, iar furnizorul va factura consumul real, nu unul estimat.
  • Pentru că transmiterea datelor este continuă, clienții au o libertate mai mare în alegerea ofertei de furnizare, putând opta pentru tarife/prețuri flexibile (contorul inteligent permite stocarea a șase tipuri de tarife), configurabile la nivel de intervale orare sau zile, săptămână, lună, sezon, alături de flexibilitatea perioadei de facturare (nu neapărat lunar sau la trei luni).
  • În viitorul apropiat, aparatele electrocasnice inteligente vor putea “citi” automat din contorul inteligent tarifele/prețurile diferențiate și vor decide care este cel mai convenabil moment să pornească. Astfel, când furnizorii vor dezvolta oferte bazate pe tarife flexibile, clienții vor putea, cu ajutorul contorului inteligent, să își gestioneze mult mai bine consumul de energie electrică și chiar să facă economii.
  • Contorul inteligent, respectiv dispozitivul de măsurare a consumului de energie electrică, asigură un flux bidirecțional, de la distanță și automatizat, între sistemul central al distribuitorului de energie electrică și consumatorul final.
  • Deținerea unui contor inteligent facilitează conectările, deconectările, iar in viitor, închiderea sau transferul de contract vor putea fi realizate de la distanță cu ajutorul acestei tehnologii.

În România, potrivit estimărilor reglementatorului ANRE, până în 2028, aproximativ 4 milioane de contoare inteligente ar trebui instalate la nivelul întregii țări. La finele anului 2019, erau montate 1.120.790 de contoare inteligente, față de 988.507 prognozate.

Depășirea planului de contorizare inteligentă la nivel național s-a datorat companiilor de distribuție ale Enel, care au instalat cu până la 26,7% mai multe contoare față de plan.

Anul acesta, E-Distribuție Muntenia instalează aproximativ 80.000 de contoare inteligente în județele București, Giurgiu și Ilfov, E-Distribuție Dobrogea, aproape 41.000 de contoare inteligente în județele Călărași, Constanța, Ialomița și Tulcea, în timp ce E-Distribuție Banat instalează contoare cu noua tehnologie pentru aproximativ 50.000 de clienți din județele Arad, Caraș-Severin, Hunedoara și Timiș. Investițiile companiilor de distribuție ale Enel în cele peste 170.000 de contoare inteligente se ridică la circa 56 de milioane de lei în 2020.

Până la sfârșitul anului, aproape 900.000 de clienți ai Enel vor beneficia de această tehnologie, ca parte a strategiei grupului Enel de a oferi tehnologia contoarelor inteligente celor 2,9 milioane de clienți de distribuție a energiei electrice din România. Din 2015 și până în prezent, investițiile realizate de cele trei companii Enel în instalarea de contoare inteligente ating circa 240 de milioane de lei.

În contextul liberalizării complete a pieței de electricitate din România, noile tehnologii pot influența mult opțiunile clienților, accelerând dinamica schimbării furnizorului. Concret, de la 1 ianuarie 2021, tarifele reglementate vor dispărea, iar prețurile se vor forma în funcție de cerere și ofertă. Concurența de pe piață va încuraja furnizorii să vină cu cele mai bune oferte de preț și servicii conexe, în beneficiul consumatorilor.

 

Leave a Reply