Ministerul de Finante, prin ANAF, afecteaza puternic apararea nationala si aliata intr-un context de aparare si securitate extrem de complicat ! Ziarul Adevarul dezvaluie o informatie uluitoare : avioanele de lupta ale Romaniei, tinute la sol printr-o decizie birocratica ! In contextul in care Fortele Aeriene Romane sunt implicate in multiple operatiuni de aparare a spatiului aerian national si aliat, pe fondul agresiunilor repetate ale Rusiei, decizia Finantelor prin ANAF pare sa faca jocul celor care vor sa vulnerabilizeze apararea pe Flancul Estic al NATO, acolo unde Romania joaca un rol esential.
În ciuda reglementărilor în domeniu, ANAF a impus o acciză de peste 30 de milioane de lei pentru livrările de petrol de aviaţie către Forţele Aeriene Române, care au rămas astfel fără banii pentru achiziţionarea combustibilului necesar pentru antrenamentele piloţilor.
Aflate în plin proces de trecere la modernele dotări de tip NATO, Forţele Aeriene Române nu pot îndeplini în prezent una dintre condiţiile operaţionale impuse de standardele aliate. Este vorba de numărul de ore de zbor de antrenament pe care piloţii români de F-16 Fighting Falcon din cadrul Escadrilei 53, Baza 86 Aeriană Feteşti, dar şi colegii lor care operează bătrânele MIG 21 Lancer, nu le mai pot face pentru că Forţele Aeriene Române au fost văduvite de peste 30 de milioane de lei din suma alocată pentru petrolul de aviaţie. Concret, în luna septembrie a acestui an, printr-o decizie de impunere care nu se încadrează în normele legale, spun experţii în domeniu, furnizorul de combustibil al Forţelor Aeriene a fost obligat să plătească către stat acciza pe acest combustibil, iar acesta la rândul său a facturat suma către MApN.
Timp de patru ani nu s-au plătit accize Până în anul 2018, printr-un contract de 4 ani, Forţele Aeriene au fost alimentate cu petrol de aviaţie de către compania Petrom Aviation. Militarii achiziţionau combustibilul fără să achite accize, aşa cum se stipulează în normele de metodologice de aplicare ale Codului fiscal impuse prin Hotărârea de Guvern numărul 1 din 6 ianuarie 2016. Astfel, în acest act normativ, la punctul 92, se arată negru pe alb că “livrarea produselor energetice destinate utilizării drept combustibil pentru aviaţie se efectuează la preţuri fără accize către: (…) instituţiile de stat care implică apărarea, ordinea publică, sănătatea publică, siguranţa şi securitatea naţională”.
Controlul şi decizia de impunere La finalizarea contractului cu Petrom Aviation, în anul 2018, militarii au organizat un proces de achizitie publică care a fost câştigat de o firmă din Ploieşti, SC Jet Fly Hub SRL, care a şi început imediat livrările. În mod ciudat, după un control demarat în luna aprilie a acestui an, în pofida prevederilor din legislaţia fiscală amintite mai sus, inspectorii fiscali din Prahova au emis o decizie de impunere prin care compania furnizoare era obligată să plătească accize de peste 30 de milioane de lei. La rândul ei, SC Jet Fly Hub SRL a facturat suma către MApN şi, după mai multe demersuri nereuşite pe lângă autorităţile fiscale, militarii au fost nevoiţi să vireze banii, care în final au ajuns la în conturile statului.
Conform unor surse militare, din această cauză, în depozitele Forţelor Aeriene se mai află acum numai cantităţile de combustibil necesare pentru misiunile de poliţie aeriană, dar nu şi cele pentru antrenamentele pe care piloţii trebuie să le facă zi de zi.
Standarde obligatorii de antrenament Conform standardelor alianţei, pentru a fi gata de luptă, piloţii români de F-16, care zboară sub numele “WARHAWKS” (Şoimii războiului –n.red.) şi sub deviza “We prey, they pray” (Noi prădăm, ei se roagă-n.red.), trebuie să aibă la activ în jur de 200 de ore de zbor pe aceste aparate. În plus, conform stadardelor NATO, ulterior, antrenamentele sunt obligatorii pentru că, un pilot trebuie să treacă prin diverse faze de pregătire pentru ca, în final, să poată executa o întreagă varietate de misiuni cu această aeronavă. Acest lucru se face pas cu pas şi după o planificare riguroasă. 200 de ore de zbor trebuie să facă un pilot de F-16 Fighting Falcon numai în formarea iniţială
Forţele Aeriene Române au acum în dotare 12 aeronave F-16 Fighting Falcon, dar recent, guvernul portughez a aprobat vânzarea a încă cinci astfel de aparate către România, costul tranzacţiei fiind de cel puţin 130 de milioane de euro. Operarea unui astfel de avion nu este ieftină. Conform datelor oficiale, o oră de zbor costă peste 8.200 de dolari. Şi asta cu toate că, la această categorie, monomotorul F-16 Fighting Falcon este unul din cel mai puţin costisitoare avione de luptă. Pentru bimotoarele F-15E Strike Eagle aceste costuri cresc şi la 23.000 de dolari. Ca să nu mai vorbim de F-35, aparate de ultimă generaţie pe care şi Forţele Aeriene Române le au în vedere pentru o viitoare achiziţie, care “topesc’’ aproape 30.000 de dolari pe o oră de zbor.