Avioanele de luptă ale NATO au decolat de urgenţă în 370 de rânduri în Europa în anul 2021, în principal pentru a controla aeronave care zburau fără preaviz în apropierea spaţiului aerian aliat, din care 80% dintre misiuni, în total 290 de zboruri, au fost ca răspuns la survolurile militare care proveneau din Rusia, a informat marţi Alianţa Nord-Atlantică într-un comunicat, citat de EFE.
În comunicatul citat, NATO a arătat că dispune de peste 60 de avioane de vânătoare aflate “în alertă maximă” în toată Europa pentru a reacţiona atât la zboruri militare neanunţate, precum şi la avioane civile care, în caz de deturnare sau de probleme tehnice, pierd comunicarea cu controlorii de trafic aerian.
NATO dispune de două centre de operaţiuni aeriene care monitorizează toate mişcările aeriene pe continent: unul în Germania pentru a deservi nordul Europei şi altul în Spania, pentru a supraveghea sudul continentului.
“Avioanele de luptă ale NATO sunt la datorie 24 de ore din 24, gata să decoleze dacă se detectează zboruri neverificate în apropierea spaţiului aerian al aliaţilor noştri. NATO este vigilentă şi vom face mereu tot ceea ce trebuie pentru a ne proteja şi apăra toţi aliaţii”, a declarat purtătoarea de cuvânt a NATO, Oana Lungescu.
Majoritatea interceptărilor din 2021 au avut loc în regiunea baltică, unde NATO operează o misiune de supraveghere aeriană pentru Estonia, Letonia şi Lituania, potrivit comunicatului citat.
Totuşi, operaţiunile se desfăşoară “în general” fără incidente şi foarte puţine avioane intră în spaţiul aerian aliat. “Avioanele NATO se ridică de la sol pentru a identifica aeronava care se apropie şi o escortează în afara zonei”, se menţionează în comunicatul NATO.
Alianţa Nord-Atlantică dispune de misiuni de control similare pentru a proteja spaţiile aeriene ale României, Albaniei, Muntenegrului, Macedoniei de Nord, Sloveniei, Bulgariei şi Islandei, scrie Agerpres.
www.nato.int
NATO fighter jets scrambled around 370 times across Europe in 2021, mostly to check aircraft flying unannounced near Allied air space. Around 80 percent of the missions, 290 in total, were in response to flights by Russian military aircraft.
“NATO fighter jets are on duty around the clock, ready to take off in case of unverified flights near the airspace of our Allies,” said NATO Spokesperson Oana Lungescu. “NATO is vigilant, and we will always do what it takes to protect and defend all Allies.”
Most of the intercepts in 2021 occurred in the Baltic region, where NATO operates an air-policing mission for Estonia, Latvia, and Lithuania. NATO has similar missions for Albania, Montenegro, North Macedonia and Slovenia. Allies also help to police the skies of Romania, Bulgaria and Iceland. Generally, intercepts occurred without incident as NATO planes take off to identify the approaching aircraft and escort it out of the area. Very few intercepted flights entered Allied airspace.
Across Europe, over 60 NATO jets are on high alert at all times, ready to respond to unannounced military flights, as well as to civilian aircraft losing communication with air-traffic controllers for any reason – which could range from technical problems to hijacking. NATO has two air operations centres – one in Germany, covering northern Europe, and one in Spain covering the south – which monitor all air movements across Europe.