Comunicat al Uniunii Nationale a Judecatorilor din Romania :
Ministrul justitiei Tudorel Toader a dezinformat opinia publica cand a anuntat pe Facebook, pe data de 15 iulie 2017, ca “instanta de judecata a respins actiunea formulata de catre UNJR/Uniunea Nationala a Judecatorilor din România/, avand ca obiect anularea HG referitoare la arhiva SIPA”.
Ceea ce prima instanta a respins este o cerere de suspendare a executarii HG 410/2017, si nicidecum “anularea HG”, care este cu totul alt tip de actiune. Ne indoim ca, la calibrul de profesor universitar, ministrul justititiei Tudorel Toader nu stie diferenta dintre suspendarea executarii unui act si anularea unui act.
Dupa ce prima instanta isi va motiva hotararea, UNJR o va ataca cu recurs. In paralel, UNJR va initia si actiunea de anulare a HG 410/2017.
Mai mult, in acelasi mesaj postat pe Facebook, ministrul justitiei Tudorel Toader a sustinut ca “din 19 iunie, Ministerul Justiției asteapta, de la CSM si asociatiile profesionale, propuneri pentru desemnarea unui magistrat in Comisia de inventariere a fondului arhivistic SIPA”.
Aceasta este o alta manipulare a ministrului justitiei Tudorel Toader, deoarece ceea ce acesta “asteapta” nu are cadru legal, dat fiind ca HG-ul pe care l-a initiat nu prevede in componenta comisiei de reinventariere a arhivei SIPA nici un magistrat, ci doar reprezentanti din cadrul puterii executive (art.2 alin.1 din Hotarare). Acesta este si unul din motivele pentru care UNJR a contestat in instanta HG 410/2017.
Ministrul justitiei Tudorel Toader nu este la primul “joc” manipulativ unde prezinta jumatati de adevaruri, cu scopul de a induce in eroare opinia publica cu privire la actiunile pe care le face cu privire la arhiva SIPA.
Cand a promovat acest HG, ministrul justitiei Tudorel Toader a sustinut public ca doreste “desecretizarea” arhivei SIPA.
UNJR a atras atentia ca prin modul cum a fost conceput HG-ul 410/2017 nu se va “desecretiza” arhiva SIPA, ci se va deschide o noua etapa a suspiciunilor privind modul de gestionare a acestei arhive, care se va adauga celor deja existente si nesolutionate de ani de zile.
Astfel, competenta comisiei de reinventariere este ambigua, nu se intelege cine va distruge documentele (comisia doar propune), cine va sesiza organele de urmarire penala (comisia este organism consultativ, nu de control, conducere sau ordine si siguranta publica, asa cum prevede art.61 din C.pr.penala, invocat in HG), nu este prevazuta vreo cale ca persoane vizate sa poata contesta veridicitatea informatiilor existente in arhiva etc.
Mai mult, desi a promis ca va actiona transparent, cand a venit momentul sa faca dovada transparentei, ministrul justitiei Tudorel Toader a afirmat ca lista cu membrii comisiei de re-inventariere a arhivei SIPA, precum si ordinele de numire si regulamentul de functionare al comisiei, sunt “secrete”.
Evident ca ne intrebam cam cat de transparent poate fi un proces de “desecretizare” a unei arhive secrete facuta de o comisie care e “secreta”.
O alta dezinformare a ministrului justitiei Tudorel Toader a fost facuta inclusiv in sedinta de guvern cand s-a adoptat HG 410/2017, acesta sustinand ca are toate avizele pentru acest act, ulterior prezentand public un punct de vedere a unei comisii din cadrul CSM ca fiind un aviz dat de aceasta autoritate, pentru ca ulterior, pe parcursul procesului, sa sustina ca avizul nu este necesar.
De asemenea, ministrul justitiei Tudorel Toader nu si-a respectat propriile promisiuni, acesta nefacand publice, asa cum ne-a asigurat ca o va face, toate rapoartele, ordinele, procesele verbale si orice alte inscrisuri cu privire la arhiva SIPA.
Pozitia UNJR a fost ca, inainte de a se intra din nou in aceasta arhiva, trebuie sa aflam ce s-a intamplat in toti acesti ani cu aceasta arhiva, in conditiile in care, incepand cu 2006, declaratiile oficialilor ce au avut legatura cu aceasta arhiva abunda in dezinformari.
Daca aceasta arhiva a fost cauza de santaj pentru magistrati, lucru aratat inclusiv de Comisia Europeana, inseamna ca prin solutia oferita de ministrul Tudorel Toader ajungem tocmai ca aceasta arhiva sa redevina potentiala arma in mana politicienilor care au control asupra persoanelor ce vor inventaria, din nou, aceasta arhiva.
Din 2007, de la infiintare, UNJR mereu a solicitat rezolvarea arhivei SIPA, astfel incat aceasta pata neagra a justitiei sa fie in sfarsit clarificata.
Modul de actiune al ministrului justitiei Tudorel Toader insa nu doar ca nu va rezolva transparent problema arhivei SIPA si nu o va “desecretiza”, ci va adanci suspiciunile si neincrederea cu privire la continutul acestei arhive si la modul in care acest continut este folosit de catre politicieni.
Pe data de 12 iunie 2017 UNJR a aratat intr-un comunicat ca, “la modul cum este conceputa aceasta Hotarare de Guvern, initiata de ministrul justitiei Tudorel Toader si adoptata de Guvernul Grindeanu, magistratii si opinia publica nu doar ca nu vor afla informatorii SIPA din randul magistratilor, dar se vor naste noi suspiciuni ca liderii actualei majoritati parlamentare doresc folosirea arhivei SIPA in interese personale“.
In spatiul public s-au exprimat tot mai multe ingrijorari cu privire la faptul ca reprezentati ai puterii actuale doresc sa intre in posesia informatiilor din arhiva SIPA in scopul aratat de UNJR. Relevanta in acest sens este chiar declaratia presedintelui PSD Liviu Dragnea din data de 22 mai 2017, care a spus:
“Daca sunt unele informatii care poate nu ar trebui sa fie facute publice, care tin de viata privata, informatii care ar putea sa ne ajute sa intelegem daca in anii trecuti, poate acum nu mai e cazul, dar cine stie, informatiile de acolo au influentat anumite decizii ale unor instante, trebuie sa ajungem la aceste informatii“.
Modul in care ministrul justitiei Tudorel Toader a conceput HG 410/2017 a creat cadrul pentru ca reprezentanti ai puterii executive sa “ajunga la aceste informatii” din arhiva SIPA.
Comisia care activeaza acum in arhiva SIPA are o competenta insuficient clarificata si lipsesc criteriile certe de selectie a informatiilor sau de distrugere a lor – cand, cum, de catre cine -, fapt ce lasa deschisa poarta abuzurilor si a lipsei de responsabilitate.
UNJR a pledat pentru lamurirea arhivei SIPA inca din 2007. Faptul ca in aceasta perioada sunt reprezentanti ai puterii executive in arhiva SIPA si a caror nume nici macar nu-l stim, ar trebui sa preocupe in primul rand cetatenii.
Daca e un lucru admis public ca exista suspiciuni serioase ca informatii din arhiva SIPA au fost folosite in scopuri personale, ce nu au legatura cu interesele justitiei si ale cetatenilor, prin HG-ul initiat de ministrul justitiei Tudorel Toader aceste suspiciuni vor continua, dat fiind ca intreaga procedura este lipsita de transparenta, iar din comisia de reinventariere nu face parte nici un magistrat, ci doar persoane aflate sub control politic.
Iar pentru cine nu e inca convins ca intreaga retorica privind “desecretizarea” arhivei SIPA a fost doar o mare manipulare publica, ii invitam sa citeasca Hotararea de Guvern 410/2017 pentru a descoperi singuri daca exista vreo referinta la “desecretizarea” arhivei ori la deconspirarea magistratilor care erau colaboratori ai SIPA:
Ca de obicei: se minte în stil barbar dar nu dezmint după ce s-a aflat adevărul!
Trebuie umblat la antiminciună pentru a-i obliga să între live la tv să îşi ceară scuze!
Dar pe la toate televiziunile!
Să vedem dacă le mai dă gura să mai mintă!
Toderel seamana cu Boc din ce in ce mai mult. Si cu dinu paturica. Si pare sa aiba si complexul infractorului