Home Articole ANRE, autoritate a statului, e vinovata pentru haosul liberalizarii pietei de energie

ANRE, autoritate a statului, e vinovata pentru haosul liberalizarii pietei de energie

1404
1

O reformă reală a statului ar însemna integrarea în cadrul Consiliului Concurenţei a Autorităţii Naţionale de Reglementare în Energie (ANRE), care, din păcate, a arătat un profund dezinteres faţă de subiectul liberalizării pieţei de energie, a scris, pe Facebook, Răzvan Nicolescu, expert în energie şi fost preşedinte al Agenţiei Europene de Reglementare în Energie (ACER).

“ANRE a arătat, din păcate, un profund dezinteres faţă de acest subiect atât de important. Dacă Guvernul Cîţu îşi propune o reformă reală a statului, Consiliul Concurenţei ar trebui să integreze ANRE, Oficiul pentru protecţia Consumatorilor şi Reglementatorul din Telecomunicaţii într-o singură structură, aşa cum este, de exemplu, în Olanda”, a postat marţi Nicolescu.

De la 1 ianuarie 2021, piaţa de energie electrică va fi complet liberalizată, iar ANRE nu va mai stabili preţurile pentru consumatorii casnici, acestea fiind calculate de furnizorul tradiţional şi se vor numi preţuri de serviciu universal.

Consumatorii fie rămân cu actualele contracte, la preţuri de serviciu universal, care cresc cu 13-26%, fie încheie alte contracte în piaţa liberă.

Potrivit calculelor Asociaţiei Energia Inteligentă, pe baza datelor din comparatorul de preţuri de pe site-ul ANRE, cel mai mult se va scumpi electricitatea pentru clienţii casnici ai Enel Distribuţie Banat, respectiv cu 26%. Urmează Enel Distribuţie Muntenia (inclusiv Capitala), unde electricitatea se va scumpi cu 23%, Enel Distribuţie Dobrogea, cu scumpiri de 18%, Electrica Transilvania Sud şi CEZ Distribuţie, cu 17% fiecare.

La clienţii Electrica Muntenia Nord, preţul creşte cu 15%, la Electrica Transilvania Nord, cu 14%, iar la E.ON Distribuţie, cu 13%.

Aceste preţuri sunt cele mai mari din piaţă şi, în opinia Asociaţiei Energia Inteligentă, vinovată pentru situaţia creată este Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie (ANRE) care nici nu a informat consumatorii că piaţa urmează să fie liberalizată, dar nici nu a pregătit optim procesul din punctul de vedere al legislaţiei secundare.

În conformitate cu prevederile OUG 1 era alocată o perioadă de un an pentru pregătirea liberalizării pieţei de energie, diseminarea de informaţii complete pentru consumatorii casnici şi stabilirea unei perioade tampon suficiente pentru a da posibilitatea acestora să analizeze ofertele de pe piaţă şi a iniţia procesul de contractare în vederea trecerii la piaţa liberă de la 1 ianuarie 2021.

“Responsabilitatea ducerii la îndeplinire a acestor activităţi revenea ANRE, care nu a dus la îndeplinire sarcinile care-i reveneau: în anul 2020 ANRE nu a realizat nici o Campanie de informare a consumatorilor asupra liberalizării pieţei de energie electrică şi nici activităţi specifice de diseminare care să permită consumatorilor deprinderea de tehnici care să poată să le permită acestora să desfăşoare activităţi specifice de analiză şi alegere a furnizorului care oferă Preţul Corect. De altfel prima postare pe site-ul ANRE a unei activităţi de Informare privind liberalizarea pieţei de energie electrică s-a realizat pe data de 15 decembrie 2020, în condiţiile în care pe data de 18 decembrie 2020 începea vacanţa şi activităţile specifice dedicate sărbătorilor de iarnă”, se arată în comunicatul Asociaţiei.

În plus, ANRE a emis legislaţia secundară necesară pregătirii paşilor liberalizării pieţei de energie electrică cu doar trei luni înaintea liberalizării pieţei de energie electrică, legislaţie care a fost în mod continuu schimbată şi modificată în această perioadă, ultima modificare făcându-se cu şapte zile înaintea liberalizării pieţei de energie electrică.

“ANRE a realizat legislaţia secundară astfel încât ofertele furnizorilor actuali să fie realizate şi transmise consumatorilor cu doar cu cel mult trei zile înainte de liberalizarea pieţei, astfel încât să nu mai existe pentru consumatori timpul necesar să-şi aleagă o ofertă cu un preţ avantajos până la data de 1 ianuarie 2021”, au continuat specialiştii menţionaţi.

Potrivit acestora, ANRE afirmă că nu este obligatoriu ca un consumator să-şi schimbe furnizorul de a 1 ianuarie 2021, dar uită să spună că orice zi după această dată înseamnă un cost mai mare pentru consumator şi un câştig nejustificat pentru furnizor.

Ministrul Energiei, Virgil Popescu, a scris marţi, pe Facebook, că va solicita Consiliului Concurenţei să verifice preţurile la energie de pe piaţa pentru serviciul universal, care i se par mărite artificial.

“De la 1 ianuarie, toţi clienţii din piaţa reglementată trec automat în piaţa serviciului universal. După părerea mea, furnizorii au abuzat de acest lucru şi au impus un preţ în serviciul universal mai mare decât cel din piaţa concurenţială. Vorbim de preţuri mai mari şi cu 25%. Acest preţ al serviciului universal nu va rămâne aşa, am discutat cu preşedintele Consiliului Concurenţei şi voi solicita în scris să verifice cum au fost făcute aceste preţuri, care mi se par a fi artificial mărite. Poate sunt oameni mai conservatori, nu vor să se mute acum, iar aceasta nu este o practică concurenţială corectă”, a postat ministrul.

Cu o zi înainte, luni, Popescu a sfătuit consumatorii casnici de electricitate să încheie noi contracte pe piaţa liberă, unde găsesc preţuri mai mici decât ar plăti dacă rămân cu vechile contracte de la 1 ianuarie.

“Oamenii ar trebui să se uite pe site-ul ANRE, la comparatorul de preţuri, şi să-şi aleagă oferta cea mai bună”, a spus Popescu, luni, pentru AGERPRES.

La rândul său, Zoltan Nagy-Bege, vicepreşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Energie (ANRE), a afirmat, pentru AGERPRES, că energia electrică va fi, de acum înainte, mai ieftină pe piaţa liberă decât pe cea de serviciu universal, astfel că oamenii ar trebui să încheie noi contracte pe piaţa liberă dacă vor preţuri mai mici.

“În primul rând, preţurile nu mai sunt stabilite de ANRE. Furnizorii îşi vor stabili preţurile de serviciu universal în funcţie de costurile de achiziţie a energiei. Eu mă aştept şi asta comunicăm de ani de zile de la ANRE – şi asta este normalitatea – ca preţul de serviciu universal să fie cel mai mare preţ din piaţă. Pentru că serviciul universal este ca o plasă de siguranţă pentru consumatorii care, din diverse motive, rămân fără furnizor: furnizorul dă faliment, decide să iasă din piaţă sau să renunţe la contracte. Furnizorii de ultimă instanţă au obligaţia să preia acei consumatori de pe o zi pe alta şi trebuie să achiziţioneze energia suplimentară de pe Piaţa pentru Ziua Următoare sau Piaţa de Echilibrare, unde sunt cele mai mari preţuri”, a explicat luni Bege.

Reprezentantul ANRE a arătat că şi pentru el este o enigmă de ce diferă atât de mult preţurile de serviciu universal de la un furnizor la altul, cel mai mic preţ fiind 270 de lei şi cel mai mare, 400 de lei, dar, până la urmă, este vorba de politica fiecărei companii.

El a arătat că relevant pentru clientul casnic şi pentru orice fel de client este preţul de pe piaţa concurenţială. Iar acolo preţurile sunt considerabil mai mici, de la 220 de lei la peste 300, iar clienţii casnici au posibilitatea să opteze pentru oferte chiar avantajoase.

“Categoric, de acum încolo şi asta e normalitatea, preţurile din piaţa concurenţială vor fi mai mici decât preţurile de serviciu universal. Îi sfătuiesc pe toţi consumatorii să caute oferte şi cel mai la îndemână instrument este comparatorul de preţuri de pe site-ul ANRE şi aplicaţia pentru telefoanele mobile”, a subliniat Bege citat de Agerpres.

1 COMMENT

  1. Are dreptate omul! Protectia consumatorului nu vede ca este 0 intelegere intre asa-zisii distribuitori concurentiali? Nu este o piata concurentiala ci o facatura pentru UE. un fel de hai sa ne facem ca ne concuram. Cum sa fie piata cand este o singura sursa de energie intr-un sistem national de distributie? Toti furnizorii injecteaza energie in sistem care este bransat la sistemul international. Energia electrica nu se poate stoca decat daca o inmagazinezi in produse usor vandabile asa cum a fost aluminiul si alte produse chimice. Astea nu mai lucreaza pentru stat dar statul asigura energia ieftina pentru ele. Ministrul nu stie ca acel casnic nu produce bunuri generatoare de TVA si profit fiind ultima veriga comeciala? Acum casnicul produce profit pentru angajatorii care au acceptat lucrul online prin cresterea consumului fara a acoperi pierderile angajatului. Pe harta se vad clar monopolurile in energie. Cat de repetent sa fii sa nu intelegi cind vezi ca fiecare distribuitor are o euroregiune alocata Pai cum sa ai curent mai ieftin la Bucuresti cu un contract cu o firma din Oradea cand asta trebuie sa plateasca cheltuieli mai mari de distributie si intretinere ? Am intrebat in vara cum sta treaba la muntenia daca imi preiau contractul de gaz. Raspunsul a fost ca daca apare o defectiune ei tot la ENGIE apeleaza singura treaba fiind doar ca intermediar si o factura unica. O aiureala care sa ma plimbe daca dores sa realizez o modificare la instalatie ca in copilul cu 7 moase. Ministerul mediului ce zice? A investit in proiecte fotovoltaice si rabla electrocasnice casa verde. Toate acestea vor fi furate de firmele electrica prin majorare de pret. Mai mult proiectul fotovoltaice cere sa ai contract si obligatie pe 5 ani cu un funizor care practic nu poate fi decat cel local ce te leaga de glie nu in piata libera. Poate afla si acest domn ca este legat si de alte ministere care acum tac la umbra bradului.

Leave a Reply