WhatsApp a anunțat că amână până la 15 mai implementarea forţată a noilor reguli privind colectarea datelor personale ale utilizatorilor și transferul acestora către compania – mamă Facebook, potrivit unei postări pe blogul companiei, scrie g4media.ro
Anunțul WhatsApp vine la capătul a două săptămâni în care rețeaua de mesagerie a pierdut zeci de milioane de clienți la nivel global, nemulțumiți atât de noua politică privitoare la datele personale, cât și de tonul ultimativ al comunicării WhatsApp.
WhatsApp susține în postarea pe blog că mesajele schimbate între utilizatori rămân în continuare private, fiind colectate și transmise către Facebook doar informații precum numărul de telefon sau locația, utilizate pentru personalizarea reclamei furnizate de Facebook. De altfel, WhatsApp comunică Facebook o parte din datele utilizatorilor încă din 2014, dar ceea ce i-a speriat pe utilizatori a fost anunțul ultimativ de la începutul acestui an, în care WhatApp amenința cu închiderea conturilor pentru clienții care nu acceptă condițiile de utilizare.
”Astăzi decalăm data până la care li se va cere utilizatorilor să citească și să accepte condițiile. Nimănui nu i se va suspenda sau șterge contul pe 8 februarie. În plus, vom lua mult mai multe măsuri pentru a corecta informațiile greșite legate de modul în care funcționează confidențialitatea și securitatea pe WhatsApp. Apoi, vom contacta treptat utilizatorii astfel încât să aibă suficient timp să citească politica înainte de lansarea noilor opțiuni pentru întreprinderi pe 15 mai”, a scris compania pe blogul său.
Facebook este vizată în UE de mai multe procese și anchete, atât ale Comisiei Europene, cât și separat în unele state membre, pentru modul în care gestionează datele utilizatorilor. Cea mai mare amendă primită de compania americană în UE a fost în 2019, când organismul antitrust al Comisiei Europene i-a aplicat o sancțiune de 1,49 miliarde de euro.
Din cauza comportamentului agresiv al WhatsApp, zeci de milioane de utilizatori au renunțat în ultimele două săptămâni la serviciile sale și au migrat către alternative precum Signal sau Telegram, care garantează și ele confidențialitatea comunicării, dar nu folosesc datele personale în scopuri comerciale. De altfel, confruntată cu un val de subscripții, platforma Signal are dificultăți majore în ultimele zile din cauza supraîncărcării serverelor, ceea ce face ca mulți utilizatori să nu poată trimită mesaje.
Migrația utilizatorilor se întâmplă și în România. Potrivit unui instrument de analiză a aplicațiilor, disponibil online, Signal a fost pe locul 27 în ceea ce privește toate aplicațiile descărcate la noi, iar Telegram pe 12, potrivit datelor din 11 ianuarie. Cele două aplicații au câștigat foarte mult și la capitolul ”popularitate” unde ratingul lor a ajuns aproape de maxim.
Exodul masiv, înregistrat într-un timp foarte scurt, i-a determinat pe mulți reprezentanți ai Facebook să posteze explicații potrivit cărora noile clauze se referă la mesajele trimise de utilizatori companiilor, nu la mesajele schimbate strict între utilizatori.