Il vad pe primul ministru Nicolae Ciuca amintind una din marile restante strategice ale Romaniei : decolmatarea senalului navigabil al Dunarii, pe sectorul romanesc.
Sunt 32 de ani de cand aceasta grava problema e nerezolvata de Romania. Acest premier pare decis sa desteleneasca acest mecanism grav gripat la Ministerul Transporturilor. Inca unul, pe langa multe altele.
Acest subiect mi-a amintit de lista lunga a unor obiective strategice pe care Romania e obligata sa le realizeze in urmatorii 3-4 ani. Avem resurse financiare uriase din PNRR, fonduri structurale europene si bugetul national. Invocarea lipsei banilor o poate face doar un incompetent sadea. S-a vorbit despre 80 miliarde de lei, adica 16 miliarde de euro. Suficient pentru ce voi enumera mai jos
Care ar fi obiectivele urgente, fara de care Romania va pierde pentru totdeauna trenul dezvoltarii economice competitive in UE?
- Reactoarele 3 si 4 de la Cernavoda, pe fondul unei crize energetice ample si de durata. Romania poate fi un exportator net de energie, poate incasa miliarde bune anual si poate fi un exemplu de mix energetic exceptional fara importul de gaze din Rusia
- Finalizarea coridorului 4 pan-european, cu portiunile extrem de intarziate Pitesti-Sibiu si Deva-Lugoj. Fara acestea, capitala Romaniei nu va fi legata cu infrastructura moderna – cu uz dublu civil si militar – de restul Europei. Cu tot ce decurge de aici
- Decolmatarea senalului navigabil al Dunarii, pentru valorificarea acestei cai de transport strategice in transportul marfurilor si potentarea porturilor romanesti. Azi Dunarea este pentru Romania un peisaj, nu un fluviu care sa umfle economia
- Cai ferate rapide / drumuri expres / autostrazi care sa lege pentru prima oara in istorie regiunile istorice romanesti intre ele si cu restul Uniunii Europene. Fara conexiuni de acest fel intre Bucuresti-Cluj, Bucuresti-Timisoara, Bucuresti-Iasi, Romania va fi o tara dezechilibrata, cu pericole regionale generate de subdezvoltare (mai ales in Moldova)
- O flota noua TAROM, reluarea destinatiilor frecvente catre toate tarile UE si recastigarea celor 5 milioane de pasageri romani ce muncesc in Europa (in special Italia, Spania, Marea Britanie, Franta) pentru a redeveni profitabila compania nationala. In proportie de peste 70%, romanii folosesc azi companiile low cost, cu actionariat in insule offshore si taxe platite cand si cum statului
- Modernizarea Portului Constanta, dezvoltarea capacitatii sale de stocare si tranzit, digitalizarea si eliminarea algoritmului politic pentru port dar si marile companii de infrastructura, ce genereaza conducatori incompetenti, corupti si incapabili sa gandeasca strategic
- Accelerarea serioasa a proiectelor de inzestrare militara, ce pun in pericol, prin modul lor de derulare, apararea nationala si aliata. Sunt exemple clare din domeniul naval (si nu numai) ce demonstreaza incapacitatea de intelegere a pericolului urias din bazinul Marii Negre. Fara reducerea termenelor si eliminarea blocajelor de ani de zile pentru nevoile categoriilor de forte ale Armatei Romane, vom fi incapabili sa ne indeplinim angajamentele nationale si aliate
Ma opresc la acestea 7, care cu bunavoita si pricepere pot fi indeplinite in urmatorii 3 ani. Altfel, suntem pe fundul oceanului.
#Romania, #UE, #obiective, #strategic, #infrastructura, #economie