Incidentele repetate cu dronele agresor ale Rusiei care cad pe teritoriul României aduc în discuție un aspect legislativ imposibil de ignorat în astfel de situații de urgență. Și anume : Armata Română nu poate trage asupra dronelor rusești pentru că legea o împiedică. Legea a fost de așa natură elaborată încât nu a prevăzut astfel de situații.
Pe scurt, Armata Română nu poate folosi armamentul și muniția din dotare decât în poligoane și centre de instrucție.
Iata fragmentul din lege :
LEGE Nr. 122 din 15 iunie 2011
privind regimul armelor, dispozitivelor militare şi muniţiilor deţinute de Ministerul Apărării Naţionale şi de forţele armate străine pe teritoriul României
CAPITOLUL III
Folosirea armelor, dispozitivelor militare şi muniţiilor
SECŢIUNEA 1
Folosirea armelor, dispozitivelor militare şi muniţiilor pentru instruire
ART. 8
(1) Folosirea armelor şi dispozitivelor militare, cu muniţie de război, pentru instruire de către personalul Ministerului Apărării Naţionale este permisă doar în poligoanele destinate şi amenajate special pentru categoria respectivă de armament, omologate şi autorizate în acest scop.
Pentru că dronele rusești nu cad în interiorul poligoanelor ci aiurea, pe teritoriul României cu precădere în zona de est, sistemele de apărare antiaeriană, cu diverse calibre, nu poate fi legal utilizat.
În privința violării spațiului aerian românesc, avem câteva prevederi legale ce lasă, din păcate, loc interpretărilor.
Codul Aerian al României (2020)
Art. 8. – (1) Spaţiul aerian naţional reprezintă coloana de aer situată deasupra teritoriului în care România îşi exercită suveranitatea, până la limita inferioară a spaţiului extraatmosferic.
Art 14 (10) Controlul utilizării spaţiului aerian naţional se efectuează de către Ministerul Apărării Naţionale în conformitate cu prevederile Legii nr. 257/2001 privind modul de acţiune împotriva aeronavelor care utilizează neautorizat spaţiul aerian al României, republicată. Ministerul Apărării Naţionale poate să restricţioneze sau să interzică temporar desfăşurarea traficului aerian într-o porţiune sau în întreg spaţiul aerian naţional, din motive privind apărarea, ordinea publică şi securitatea naţională, conform atribuţiilor specifice.
Art 15
(1) În spaţiul aerian naţional sunt interzise:
e) operarea aeronavelor civile fără pilot la bord care transportă armament, materiale radioactive, materiale explozive, precum şi bunuri periculoase încadrate conform documentului Doc. 9284 al Organizaţiei pentru Aviaţia Civilă Internaţională în categoriile substanţe infecţioase (clasa 6, diviziunea 6.2) şi gaze toxice (clasa 2, diviziunea 2.3)
(3) Este interzis zborul aeronavelor ultrauşoare nemotorizate şi al aeronavelor fără pilot la bord deasupra obiectivelor structurilor din sistemul naţional de apărare, ordine publică şi securitate naţională, cu excepţia: zborului autorizat pe rută; aeronavelor deţinute de aceste structuri; situaţiei în care există un acord scris din partea conducătorilor structurilor respective; situaţiilor de forţă majoră.
(4) La solicitarea Ministerului Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor sau a instituţiilor din sistemul naţional de apărare, ordine publică şi securitate naţională, prin ordin comun al ministrului apărării naţionale şi al ministrului transporturilor, infrastructurii şi comunicaţiilor pot fi înfiinţate zone exclusive sau, după caz, interzise pentru aeronavele fără pilot la bord, care vor fi publicate corespunzător.
Este, așadar, un cerc vicios. MApN este abilitat să aplice interzicerea zborurilor dronelor cu explozivi. Dar nu are capacitatea legală de a folosi armamentul și muniția în afara poligoanelor.
Iar de mai bine de un an, de când ne confruntăm cu violarea spațiului aerian sau a celui terestru de către dronele rusești, nimeni nu a dorit să modifice legislația pentru a oferi Armatei capacitatea legală de ripostă militară.