Din echipajul aeronavei NATO de transport strategic C-17 Globemaster III care a adus, noaptea trecută, la Otopeni un lot de materiale sanitare din Coreea de Sud a făcut parte şi locotenent-comandor Simona Măierean, prima femeie pilot de supersonic din România. Ulterior, ea s-a reprofilat pe aviaţia militară de transport şi, în final, a ajuns în unitatea NATO de elită.

Cu ceva timp în urmă, când încă nu trecuse C-17 Globemaster III şi pilota un C-27J Spartan al Forţelor Aeriene Române, Simona povestea pentru „Adevărul” cum trecerea de la supersonice la avioane de transport a fost o adevărată provocare.

„Sunt avioane foarte diferite, sunt filosofii de zbor diferite. C-27J Spartan este un avion de transport tactic, pe cand MIG-ul 21 este un avion de vânătoare. Când am schimbat categoria de aeronavă am făcut cursurile specific acestui nou avion, după care au urmat orele de simulator, apoi orele de observator, în care stai în cabina avionului, pe al treilea scaun şi observi manevrele şi tot ceea ce fac cei doi piloţi de la urcarea în aeronavă până la părăsirea ei după aterizare. Pentru mine cea mai mare diferenţă a constat în trecerea de la zborul în simpla comanda la zborul în echipaj. În zborul în echipaj trebuie să faci o echipă cu pilotul comandant, nu să lucrezi în contratimp”, preciza Simona Măierean.

100.000 de combinezoane

Reamintim că misiunea la care a participat şi Simona Măierean este cea de-a treia de acest fel la solicitarea Ministerului Apărării Naţionale cu aeronave C-17 Globemaster III, iar folosirea acestei capabilităţi, care este exploatată în comun de ţări NATO şi partenere, pentru misiuni de urgenţă în contextul gestionării pandemiei de coronavirus a fost o premieră în cadrul Unităţii Multinaţionale de Transport Strategic.

Toate costurile au fost acoperite de Statele Unite în sprijinul Guvernului României.   Echipamentele, constând în aproximativ 100.000 de combinezoane de protecţie, au fost achiziţionate de statul român prin Oficiul Naţional de Achiziţii Centralizate şi Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă, în cadrul eforturilor de combatere a efectelor pandemiei de COVID-19 în ţara noastră.

Iata si mesajul MApN :

De 40 de ore de zbor a fost nevoie pentru aducerea, cât mai rapid, din Coreea de Sud în România a celor 100.000 de combinezoane de protecție, atât de necesare în această perioadă.

”În astfel de momente, când primim misiuni în care trebuie să răspundem rapid, ne mobilizăm toţi, fiecare pe părticica lui, ca să putem să punem lucrurile cap la cap şi să le putem face mult mai repede decât în mod normal. A fost unul dintre cele mai lungi zboruri, e adevărat, dar nu cel mai greu. A fost foarte obositor pentru că totul se derulează rapid şi, practic, pregătirea la un moment dat o mai faci şi din mers.”

Acestea au fost cuvintele locotenent-comandorului Simona Maierean, unul din piloții ce azi dimineață la ora 03.00 ateriza pe aeroportul din Otopeni cu 45 de tone de echipament de protecție ce va fi folosit în lupta contra COVID19.

Dacă nu ați recunoscut-o pe Simona din cauza măștii vă spunem atât : la 24 ani, prima femeie-pilot de supersonic din România, la 34, copilot pe C17 Globemaster în cadrul Strategic Aircraft Capability la baza din Ungaria.

În urmă cu 11 ani, toată lumea urmărea îndeaproape o premieră națională: prima femeie pilot care făcea trecerea pe avionul supersonic MIG-21 LanceR. Însă, Simona Maierean considera că își făcea doar treaba.
„Trebuie să ştii ce vrei, să mergi până la capăt. Să-ţi asumi toate greutăţile, să nu te opreşti la primul obstacol. În momentul în care ai un vis, îţi evaluezi toate posibilităţile.”

Mulțumim, Simona! Mulțumim pentru că ne reprezinți.

***
Azi dimineață a sosit cel de-al treilea transport aerian, care a adus în țară aproximativ 100.000 de combinezoane de protecție din Coreea de Sud, cu o aeronavă C-17 Globemaster III, aparținând Capabilității de Transport Aerian Strategic (Strategic Airlift Capability), care operează de pe Baza Aeriană Papa din Ungaria.

Cele trei zboruri efectuate până în prezent au fost solicitate de Ministerul Apararii Nationale, iar folosirea acestei capabilități, care este exploatată în comun de 14 state membre NATO și partenere, pentru misiuni de urgență în contextul gestionării pandemiei de coronavirus, a fost o premieră în cadrul SAC. Costurile misiunii de zbor de astăzi sunt acoperite de Statele Unite ale Americii în sprijinul Guvernului României.

1 COMMENT

Leave a Reply