Din ciclul : “Ce mai fac rachetele rusesti?” azi raspunsul la intrebarea : Cine a ucis 298 de oameni nevinovati? O racheta Buk, lansata de oamenii Moscovei care au invadat abuziv si ilegal estul Ucrainei.
==========================
Rudele unora dintre cele 298 de persoane care se aflau în avionul MH17, doborât în iulie 2014 în Ucraina, au fost informate cu privire la o parte din conţinutul raportului întocmit de Comisia Olandeză pentru Securitate, care precizează că aeronava a fost lovită de o rachetă rusească de tip Buk.
Comisia Olandeză pentru Securitate urmează a publicat marţi un raport final cu privire la doborârea zborului MH17 al companiei Malaysian Airlines în estul Ucrainei, în iulie 2014, în care au fost ucise toate cele 298 de persoane de la bordul avionului.
Avionul, care asigura o legătură între Amsterdam şi Kuala Lumpur, s-a prăbuşit în estul Ucrainei, într-o zonă aflată sub controlul rebelilor, pe 17 iulie 2014, în toiul conflictului armat între trupe guvernamentale şi separatişti proruşi. Printre victime se aflau 196 de cetăţeni olandezi şi zece britanici.
Una dintre rudele victimelor a declarat pentru BBC că, potrivit raportului, avionul a fost lovit de o rachetă de tip Buk de fabricaţie rusească.
Avionul companiei Malaysia Airlines prăbuşit în estul Ucrainei în iulie 2014 s-a dezintegrat în aer după ce a fost lovit de o rachetă de fabricaţie rusească de tip Buk, lansată din regiunile separatiste, anunţă Tjibbe Joustra, preşedintele Comisiei olandeze pentru siguranţa transporturilor (DSB).
“Anchetatorii au exclus posibilitatea unui atac aer-aer. Avionul care efectua cursa MH17 (Amsterdam – Kuala Lumpur) s-a dezintegrat în aer după ce a fost lovit de o rachetă sol-aer de tip Buk, lansată din regiunile separatiste din estul Ucrainei”, precizează raportul.
“Spaţiul aerian al Ucrainei ar fi trebuit să fie închis în acel moment. Dar niciuna dintre părţile implicate nu a recunoscut riscul conflictului militar de la sol”, a declarat Tjibbe Joustra.
“Alte 16 avioane şi elicoptere militare fuseseră doborâte în Ucraina cu câteva săptămâni înainte, unele chiar de la altitudini mai mari”, a spus Joustra.
Barry Sweeney, tatăl unui britanic care se afla în avion, Liam Sweeney, a precizat că o rachetă ar fi lovit întâi cabina piloţilor, omorându-i pe cei trei membri ai echipajului aflaţi înăuntru şi lăsând fragmente în trupurile lor. Acesta a adăugat că, ulterior, cabina pare să se fi rupt.
El şi alte rude ale victimelor informate despre raport afirmă că li s-a spus că este improbabil ca persoanele aflate la bordul avionului să fi ştiut ce se întâmplă în acele momente.
Raportul analizează patru probleme, şi anume ce a cauzat dezintegrarea avionului în zbor; de ce zbura într-o regiune de conflict; de ce au fost nevoite unele rude să aştepte patru zile pentru a primi confirmarea oficială a morţii celor apropiaţi aflaţi la bord şi în ce măsură erau conştienţi pasagerii şi membrii echipajului de ceea ce se întâmpla în ultimele momente.
Cu toate acestea, raportul nu va preciza cine este vinovat de acest dezastru, întrucât Comisia nu are autoritatea să atribuie vina, conform reglementărilor care guvernează anchetele cu privire la prăbuşirea zborurilor internaţionale.
O anchetă penală separată, condusă de olandezi, se desfăşoară în continuare, iar rezultatele ei urmează să fie publicate peste mai multe luni.
Comisia Olandeză pentru Securitate a prezentat concluziile mai întâi familiilor şi rudelor victimelor şi apoi presei, la baza militară Gilze-Rijen.
Comisia va prezenta, de asemenea, părţi din avion, aduse din regiunea Doneţk, aflată sub controlul separatiştilor proruşi, şi reconstituite.
====================================
OPINIA UNUI REPREZENTANT AL RUSIEI
O companie rusească de stat care fabrică rachete afirmă că ancheta sa cu rivire la prăbuşirea avionului care efectua zborul MH17, anul trecut, într-o zonă din estul Ucrainei aflate sub controlul separatiştilor proruşi, contrazice concluziile anchetei olandeze, relatează AP în pagina electronică.
Anhetatori olandezi le-au spus marţi – înainte să prezinte raportul final presei – rudelor victimelor MH17 că o rachetă de tip Buk, de fabricaţie rusească, a doborât Boeingul 777 malaysian pe 17 aprilie 2014.
Ian Novikov, conducătorul concernului rus Almaz-Antey, nu a precizat însă ce conţine raportul şi nu a spus, într-o conferinţă de presă, la Moscova, dacă a avut acces la raportul final olandez înainte ca acesta să fie făcut public.
Boeingul 777 al companiei Malaysia Airlines care efectua zborul MH17 pe ruta Amsterdam-Kuala Lumpur s-a prăbuşit pe 17 iulie 2014 într-o zonă din estul Ucrainei aflate sub controlul insurgenţilor proruşi. Avionul ar fi fost doborât cu ajutorul unei rachete de tip sol-aer, suspectează occidentalii, iar toate cele 298 de persoane care se aflau la bord au murit.
Ucraina şi state occidentale susţin că această rachetă a fost lansată de către trupe ruseşti sau de către separatişti proruşi susţinuţi de Moscova. Aceste acuzaţii s-au concentrat asupra unui sistem antirachetă de tip Buk, produs de ruşi în mai multe variante.
Almaz-Antey a anunţat în iunie că o anchetă preliminară sugerează că avionul a fost doborât de un model de Buk care nu se mai află în servciul armatei ruse.
Însă Novikov a fost ambiguu în privinţa acestei concluzii, sugerând că ar fi putut să fie vorba de un model chiar mai vechi decât se credea iniţial.
El a spus că a fost efectuat un experiment, în iulie, în cursul căruia o rachetă a fost trasă în table de aluminiu care imitau fuzelajul unui avion, iar şrapnele de la acel tir au indicat că a fost vorba despre un model mai vechi.
Această informaţie a fost prezentată anchetatorilor olandezi, dar nu a fost luată în considerare, a afirmat Novikov.
Almaz-Antey a efectuat, apoi, un “experiment natural”, folosind un avion de linie casat de tip Iliuşin-86, despre care Novikov a declarat că seamănă cu un B-777.
Novikov a declarat că rezultatul arată că, dacă avionul a fost lovit de o rachetă de tip Buk, aceasta a fost trasă din satul Zaroşenske, despre care Rusia afirmă că se afla sub controlul Guvernului ucrainean la momentul respectiv.
Un oficial american a declarat pentru The Associated Press că în proiectul de raport olandez se arată că avionul a fost distrus de către o rachetă sol-aer de tip Buk de fabricaşie rusească, lansată din satul Snijne, care se afla sub controlul rebelilor proruşi. Oficialul, care nu a fost autorizat să vorbească în mod public despre acest lucru, a făcut aceste declaraţii sub protecţia anonimatului.
Numeroase relatări, inclusiv o anchetă efectuată de către grupul de tip open-source Bellingcat, sugerează, de asemenea, că avionul a fost doborât de o rachetă trasă din apropiere de Snijne.
Aceste relatări concordă cu constatările pe care AP le-a făcut cu doar cu câteva ore de doborâre. Un jurnalist de la The Associated Press a văzut un sistem antirachetă Buk în zona respectivă în ziua în care s-a prăbuşit avionul, subliniază agenţia americană.
======================
OPINIA PREMIERULUI UCRAINEI
‘Nu am niciun dubiu asupra faptului că aceasta a fost o operațiune planificată a serviciilor secrete ruse, pentru a doborî avionul’, a acuzat premierul Ucrainei Arseni Iațeniuk, în deschiderea reuniunii consiliului de miniștri de la Kiev.
Aceste declarații au fost făcute după ce Olanda a publicat rezultatele anchetei internaționale cu privire la această tragedie, în care au murit 298 de persoane, olandezi în majoritate. Raportul concluzionează că zborul MH17 a fost doborât de o rachetă sol-aer de tip BUK, trasă din zona de est a Ucrainei, aflată sub controlul rebelilor proruși. Această versiune este contestată de Moscova.
Kievul afirmă că a efectuat propria sa anchetă tehnică pe marginea acestei catastrofe, anchetă ale cărei rezultate coincid mai mult sau mai puțin cu cele ale Occidentului.
Însă, dacă ancheta internațională nu a dezvăluit în mod concret ‘cine a apăsat pe trăgaci’, ucrainenii îi acuză pe militarii ruși, desfășurați, în opinia lor, de Moscova în zona de conflict, în susținerea rebelilor.
Tirul a ‘fost efectuat de pe teritoriul aflat sub controlul rebelilor proruși’, a afirmat Iațeniuk. ‘Nu există nicio îndoială că separatiștii aflați în stare de ebrietate nu știu să opereze sistemele BUK, ceea ce înseamnă că aceste sisteme au fost operate doar de militari ruși’, a continuat premierul ucrainean.
Președintele ucrainean Petro Poroșenko a discutat marți, pe marginea acestui subiect, cu premierul olandez Mark Rutte. În timpul acestei discuții, Poroșenko a subliniat că ‘finalizarea și publicarea anchetei’ internaționale pe marginea acestei tragedii ‘a fost un pas important pentru a-i găsi și a-i aduce în fața justiției pe cei vinovați de această crimă’, a anunțat serviciul de presă al președintelui ucrainean.
De asemenea, cei doi oameni de stat au discutat despre ‘înființarea unui mecanism care să permită aducerea celor vinovați în fața justiției’.