Sunday, October 12, 2025
10.4 C
Bucharest

Robotaxi, un mijloc sigur?

Robotaxi, un mijloc sigur?

Tesla a anunțat lansarea în circulație a aproximativ zece vehicule autonome. Considerată o primă etapă în desfășurarea serviciului său de robotaxiuri, testarea a fost limitată la o zonă geografică restrânsă și la câțiva influenceri atent selectați.

Și deși locul șoferului era într-adevăr gol, un supraveghetor se afla pe scaunul pasagerului pentru a se asigura că totul decurge fără probleme.

Așadar, nu e vorba chiar de Cybercab-ul prezentat acum câteva luni, acel model fără volan și fără pedale.

La doar două zile după lansare, Administrația Națională pentru Siguranța Traficului pe Autostrăzi (NHTSA), agenția federală responsabilă cu siguranța rutieră, a anunțat demararea unei „anchete în urma unor incidente potențial legate de deficiențe în materie de siguranță”.

Investigația a fost declanșată după mai multe postări apărute pe rețelele sociale, în care se observau robotaxiuri Tesla frânând brusc sau depășind limitele legale de viteză, scrie rfi.ro.

În China, șapte orașe, printre care Beijing, Shanghai, Wuhan și Shenzhen, oferă deja servicii de transport cu mașini autonome, contra cost, fără operator la bord. În cel puțin 14 alte localități sunt în curs de testare.

În prim plan sunt companii precum Pony.ai, WeRide și mai ales Baidu Apollo, supranumit „Google-ul chinezesc”, care a investit masiv în Wuhan, oraș pionier în implementarea la scară largă a robotaxiurilor. Aici, Baidu deține o flotă de peste 400 de vehicule, cu obiectivul declarat de a atinge 1.000 până la finalul anului 2025.

Teste similare au fost inițiate și în Dubai, Abu Dhabi și Hong Kong.

„China și Statele Unite au un avans considerabil în dezvoltarea tehnologică și comercială a vehiculelor autonome de nivel 4 (adică fără șofer sau agent de siguranță la bord)”, afirmă Hervé de Tréglodé.

În ultimii zece ani, s-au cheltuit peste o sută de miliarde de euro pentru cercetarea și dezvoltarea conducerii autonome, în principal în cele două țări.

„Este nevoie de investiții uriașe: sunt necesare numeroase teste, ingineri și informaticieni.” Această evoluție vizează în principal robotaxiurile, deși încep să apară și navete și camioane autonome, precum și droizi de livrare – mici roboți specializați în transportul coletelor, scrie rfi.ro.

 

Hot this week

Google, modul AI, disponibil și în România

Google anunță disponibilitatea în România și pentru limba română...

Cât vin franțuzesc se va produce anul acesta

Ministerul francez al Agriculturii și-a revizuit marți estimările referitoare...

Faimosul Boeing 737 a fost detronat

Constructorul aeronautic european Airbus a depășit marți o importantă...

Parlamentul European : Nu trebuie să-i luăm pe consumatori de imbecili

Parlamentul European a adoptat miercuri un text care interzice...

După aur, explodează şi preţul argintului

Uncia (31,1 grame) de argint a depășit joi pragul...

Topics

Google, modul AI, disponibil și în România

Google anunță disponibilitatea în România și pentru limba română...

Cât vin franțuzesc se va produce anul acesta

Ministerul francez al Agriculturii și-a revizuit marți estimările referitoare...

Faimosul Boeing 737 a fost detronat

Constructorul aeronautic european Airbus a depășit marți o importantă...

Parlamentul European : Nu trebuie să-i luăm pe consumatori de imbecili

Parlamentul European a adoptat miercuri un text care interzice...

După aur, explodează şi preţul argintului

Uncia (31,1 grame) de argint a depășit joi pragul...

Tratamente moderne pentru o afecțiune frecventă a bărbatului

Tratamente moderne pentru o afecțiune frecventă a bărbatului   Adenomul de...

Şeful Apărării : Poarta Focșanilor rămâne o vulnerabilitate

„Poarta Focșanilor este o problemă securitară, la fel ca...

Consilierul prezidenţial Valentin Naumescu : Sunt vremuri de cumpănă în Europa

Profesorul Valentin Naumescu pe Facebook : Am acceptat onoranta propunere...

Related Articles

Popular Categories

spot_imgspot_img