Debutul noii sesiuni parlamentare și alegerea unor noi lideri ai Parlamentului readuce în discuție un aspect grav din profilul de stat membru NATO al României. Este vorba despre încălcarea, de ani buni, a unor angajamente privind Sprijinul naţiunii gazdă/Host Nation Support – HNS.
Concret, România nu asigură elementele minimale de infrastructură feroviară și rutieră pentru mobilitatea trupelor NATO pe teritoriul României.
De la debutul războiului de invazie, ilegal și neprovocat, al Rusiei în Ucraina, în Februarie 2022, Alianța Nord Atlantică a decis întărirea Flancului Estic al NATO cu prezența sporită de militari și tehnică militară pre-poziționată, ca un semnal de întărirea apărării și descurajarea agresorului de la Est.
Cel mai problematic aspect al încălcării angajamentelor HNS de către România în reprezintă accesul extrem de dificil către Centrul de Instrucție Getica de la Cincu, acolo unde este dislocat Grupul de Luptă al NATO, având națiune cadru Franța și participanți Olanda, Belgia, Portugalia, Luxemburg. Alte state aliate și-au exprimat disponibilitatea de a participa la extinderea BG NATO din România.
Peste câteva luni intrăm în 2025, anul care va marca un eveniment militar foarte important pentru țara noastră dar și pentru Alianță : creșterea, în premieră, a contribuției NATO până la nivel de brigadă a Grupului de Luptă de la Cincu.
Asta înseamnă că vom avea 5000 de militari NATO la Cincu, toți cu dotarea necesară pentru o capabilitate semnificativă terestră operațională. De exemplu, Franța va disloca 50 de tancuri Leclerc în România, o premieră istorică absolută.
Problemele sunt însă generate de România, pentru că aliații noștri își deplasează cu foarte mare greutate tehnica militară în special, dar și trupele.
Țara noastră nu este capabilă de aproape 3 ani să refacă un podeț de 150 m din localitatea Voila, pe care trebuie să treacă tancurile și blindatele. Alternativa folosită acum înseamnă un ocol de zeci de kilometri, fapt care afectează capacitatea operațională și timpii de reacție în caz de alertă.
După îndelungi insistențe ale presei care au durat 2 ani, autoritățile române au aruncat în aer vechiul pod de la Voila, ce nu mai corespundea din nici un punct de vedere.
Nici acum, în toamna anului 2024, țara noastră nu este capabilă să construiască un podeț de 150 m, o lucrare mică, banală și ieftină.
Guvernul, în indolența lui, a pasat responsabilitatea la Consiliul Județean Brașov. Acesta se mișcă extrem de încet, e incapabil să pornească și să finalizeze rapid lucrarea. Asta deși Ministrul Dezvoltării este Adrian Veștea, fost președinte al CJ Brașov, mare lider PNL. În toate aceste capacități, ar fi trebuit să se implice personal și nu a făcut-o. Veștea aprobă tot felul de investiții de partid de milioane de euro în an electoral, numai podul Voila nu răsare.
Presa locală a semnalat și ea dificultățile CJ Brașov și incapacitatea acestuia.
https://bzb.ro/stire/schimbare-de-solutie-pentru-podul-nato-de-la-voila-a197078
A doua mare problemă o reprezintă Gara CFR Voila. Acesteia îi lipsesc elementele de bază precum :
- peroane întărite și extinse
- căi de acces lărgite pentru tehnică militară
- utilaje și facilități pentru încărcare/descărcare
spații logistice adiacentePe scurt, Gara Voila arată ca o haltă din anii 60 iar noi trebuie să asigurăm tranzitarea trupelor NATO prin acest minuscul punct CFR de pe harta țării, incapabili să-i aducem o minimă modernizare.
Alianța Nord Atlantică întărește apărarea României în fața unei Rusii din ce în ce mai agresive și impredictibile. Sunt aduși militari de la mii de kilometri de țara lor, vin avioane de luptă pentru misiuni de Poliție Aeriană Întărită, sunt dislocate blindate și tancuri, sisteme antiaeriene, vehicule 4×4, etc.
SUA a dislocat o brigadă de elită cu 3000 de militari la Baza Aeriană Mihail Kogălniceanu, iar Grupul de Luptă al NATO de la Cincu are acum 1500 de militari aliați și la anul va avea 5000.
Cum și vor asigura aceștia mobilitatea militară atât de necesară? Ce fel de responsabilități HNS îndeplinește România dacă Podul Voila nu există, Gara Voila e praf și tranzitul rutier al trupelor între Cincu și Kogălniceanu se face în 8-9 ore?!
NATO cheltuie sute de milioane de dolari pentru apărarea României, iar autoritățile noastre centrale și locale nu sunt capabile să facă o amărâtă de gară și un podeț. Dacă erau pe lista construcțiilor de partid, făceau până acum câte 2 din fiecare.
Iată ce spune Art 99 din Ordinul 36/2008 pentru aprobarea Regulamentului logisticii operațiilor întrunite, semnat de ministrul apărării :
Sprijinul naţiunii gazdă/Host Nation Support – HNS reprezintă totalitatea acţiunilor de sprijin logistic, financiar, legislativ şi procedural, care definesc asistenţa civilă sau militară acordată de către naţiunea-gazdă/Host Nation – HN forţelor armate străine care staţionează, intră/ies, operează sau se află în tranzit pe teritoriul naţional al HN.
https://lege5.ro/gratuit/gezdamjugi/sprijinul-natiunii-gazda-regulament?dp=gm3dgnryhayda
NATO subliniază la rândul ei responsabilitatea fiecărui stat aliat :
https://www.nato.int/docu/logi-en/1997/lo-1205.htm
Ministerul Transporturilor și Ministerul Dezvoltării au întârzieri serioase și împiedică îndeplinirea statutului HNS al României, ca stat membru NATO.
Sper ca la aceste întrebări să răspundă cât mai rapid, cu soluții imediate, candidații Marcel Ciolacu, prim ministru, vicepreședinte CSAT și Nicolae Ciucă, omul nr 2 în stat, lider al coaliției și general cu 4 stele.
Nu se poate ca vreunul dintre ei să ajungă la Cotroceni și aceste probleme să fie încă nerezolvate, după 3 ani de “stabilitate”.
PS : Dacă și președintele Klaus Iohannis, Comandant al Forțelor Armate și Președinte CSAT, ar da un impuls în rezolvarea problemelor serioase expuse mai sus, ar fi de bun augur. Dacă nu, nu. Asta e.
#Romania
#NATO
Tiktocii se opun tratamentelor împotriva țânțarilor… dar își spală copiii cu Tomoxan.
Aferim!
[…] România își încalcă angajamentul NATO – Sprijinul naţiunii gazdă/Host Nation Support […]