Peste 53.000 de contribuabili au avut anul trecut contact cu Fiscul, comparativ cu 25.000 în 2020, ceea ce arată o creştere, nu neapărat a acţiunilor de control fiscal, ci a interacţiunii cu contribuabilul în vederea conformării voluntare, a declarat, joi, Sia-Nicoleta Jiru, director în cadrul Direcţiei Generale Coordonare Control Fiscal din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF).

“Mie îmi place să spun că nu trebuie să fie mai multe controale. Îmi place să spun că trebuie să fie mai multe activităţi ale organului de inspecţie fiscală sau mai mulţi contribuabili, cumva impactaţi de activitatea noastră. Şi dau un exemplu de ce am spus că viitorul a început deja şi am să fac o paralelă anul 2020 versus anul 2023, pur şi simplu o statistică.

Deci, în anul 2020, organele de inspecţie fiscală au finalizat un număr de 25.000 de acţiuni de inspecţie fiscală, singura formă de control posibilă şi legală la momentul respectiv. În anul 2020 am ajuns la 25.000 de contribuabili, în anul 2023 am ajuns la peste 53.000 de contribuabili. De ce? Pentru că la peste 20.000 de contribuabili le-am efectuat verificări documentare, activităţi simple, ţintite, au vizat o tranzacţie sau o perioadă fiscală foarte scurtă, de la distanţă şi durată scurtă de efectuare. 20.000 şi ceva de inspecţii fiscale mai ample şi cu un grad de complexitate mai ridicat sau perioade care au necesitat cu volum mai mare de documente sau speţe şi în jur de 12.000 sau 13.000 de notificări.

Deci, în total peste 53.000 de contribuabili au avut cumva contact cu Fiscul. Deci putem să spunem că vorbim de o creştere, dar nu o creştere a acţiunilor de control fiscal neapărat ci a interacţiunii organelor de control fiscal cu contribuabilul în vederea în principal a creşterii conformării voluntare”, a explicat Sia – Nicoleta Jiru, la conferinţa “Pe drumul către digitalizarea ANAF: Urmează staţia e-TVA. Ce va însemna implementarea e-TVA şi cum va schimba inspecţiile fiscale?”, organizată de PwC România.

Întrebată când vor fi analizate calitativ datele din declaraţia SAF-T, directorul ANAF a afirmat că România a început utilizarea declaraţiei în urma Poloniei, dar a ales un model complet. Ea a menţionat că instituţia urmăreşte acum ca datele transmise să fie “cât mai corecte, complete şi coerente”, pentru că în viitor datele vor fi utilizate în stabilirea clasei de risc în care se încadrează contribuabilul.

În acest context, ea a atras atenţia că o greşeală contabilă poate duce la încadrarea în clase de risc necorespunzătoare, scrie Agerpres.

Leave a Reply