Maşinile cu motoare diesel şi pe benzină ar mai putea fi vândute în Uniunea Europeană doar pentru 14 ani, conform noilor ţinte în privinţa emisiilor de carbon discutate în prezent la Bruxelles.

Europeană discută o ţintă de zero emisii de carbon pentru maşinile noi vândute în UE începând cu anul 2035, o schimbare majoră faţă de prevedrile actuale.

Detaliile din planul Comisiei eu stârnit imediat critici din partea industriei auto germane, ai cărei reprezentanţi vorbesc de mai multe luni despre intenţiile executivului european.

Noile reguli pentru reducerea emisiilor de dioxid de carbon ar fi parte a revizuirii standardelor prezente în Green Deal, care prevedeau atingerea emisiilor zero în 2050. Însă acum, oficialii Comisiei analizează posibilitatea de a impune o reducere a emisiilor cu 60% până în 2030, mult peste obiectivul de 37,5% menţionat iniţial. Până în 2035, obiectivul ar putea fi de reducere cu 100% a emisiilor, arată oficialii citaţi de Politico si adevarul.ro

Dacă propunerea va fi inclusă în textul final al proiectului, care va fi dat publicităţii pe 14 iulie, ar urma să intre ulterior în discuţia statelor membre şi a Parlamentului European. Atât lobby-ul industriei auto, cât şi ţările care au economii în care fabricarea automobilelor joacă un rol important se vor opune cel mai probabil măsurilor.

Deşi mulţi producători de automobile au început să producă maşini electrice, doar Volvo şi Volkswagen au strategii pentru trecerea la electricitate până în 2030. Spre exemplu, Audi, parte a grupului Volkswagen, va opri vânzarea de autoturisme cu motoare termice din 2026, în vreme ce rivalii Daimler şi BMW sunt printre cei mai puţin pregătiţi să renunţe la combustia internă.

„Dacă veţi vrea să cumpăraţi o maşină nouă în 2036, nu va fi o alegere. Maşina va avea motor electric, chiar dacă se potriveşte sau nu nevoii clientului, dacă este accesibilă sau nu, sau dacă există energie verde şi infrastructura necesară pentru a o încărca”, spune Sigrid de Vries, secretarul general al Asociaţiei Europene a Furnizorilor Auto.

Constructorii auto cer Uniunii Europene şi statelor membre ca, înainte de a anunţa interzicerea vânzărilor de maşini cu motoare termice, să crească dramatic cheltuielile pentru instalarea de puncte de încărcare şi să facă autovehiculele electrice mai atractive.

Din cauza temerilor tot mai mari cu privire la schimbările climatice, Comisia este nevoită însă să ia măsuri radicale.   Potrivit Green Deal, emisiile generate de sectorul transporturilor ar trebui să scadă cu 90 la sută până în 2050. Şi având în vedere că maşinile au un ciclu de viaţă de 15 ani, 2035 este termenul limită pentru a opri vânzările de automobile cu motoare pe benzină şi motorină pentru a atinge această ţintă în 2050.

În ciuda criticilor industriei auto, nu există momentan o propunere finală a Comisiei cu privire la ţintele de reducere a emisiilor de carbon.   Maroš Šefčovič, vicepreşedinte al Comisiei, a anunţat că oficialii europeni încă discută cifrele finale, dar a adăugat că tendinţa spre maşini electrice nu poate fi negată şi că „ceva ce pare foarte ambiţios pentru 2025 ori 2030, poate nu este de fapt chiar aşa ambiţios când vedem ce se întâmplă pe piaţă”.

Leave a Reply