Cea mai ineficienta si bugetofaga institutie de stat – CNAIR, fosta CNADNR – este in stare sa dea doua vesti bune. Pe hartie, deocamdata … Dar stirea ca doua probleme grave de infrastructura romaneasca sunt in sfarsit abordate e una incurajatoare. Iesirea spre Vest pe autostrada si o alternativa Constanta-Mangalia pentru circulatia infernala din sezonul estival asteapta de peste 20 de ani un inceput…
Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului (ANPM) a eliberat marţi, 7 noiembrie, Acordul de Mediu revizuit pentru secţiunea Ogra (Târgu Mureş) – Borş (Oradea) din Autostrada Transilvania, a spus pentru ECONOMICA.NET Octavian Pătraşcu, director în cadrul instituţiei. Ministerul Transporturilor primeşte astfel undă verde pentru deblocarea a peste 200 de kilometri din autostrada spre Ungaria.
Autostrada Braşov – Borş (Transilvania) avea Acord de Mediu (AM) încă din 2004, când Bechtel a început lucrările la acest mega-proiect. După rezilierea contractului cu americanii şi modificările intervenite pe partea de mediu, a fost necesară revizuirea AM.
Compania de Drumuri a solicitat din 2015 revizuirea acordului, iar marţi, 7 noiembrie, a fost eliberat actul care completează AM din 2004, a explicat directorul ANPM.
Acest document este unul crucial pentru continuarea proiectului Autostrăzii Transilvania, pentru că permite Ministerului Transporturilor să emită Autorizaţii de Construire (AC) pentru circa 200 de kilometri între Târgu Mureş şi Oradea, exceptând secţiunile construite sau unde se lucrează deja.
Eliberarea Acordului de Mediu revizuit pentru Autostrada Transilvania este „cea mai aşteptată ştire de 10 ani“, remarcă user-ul pentium10 al forumului Asociaţiei Pro Infrastructură (API).
„Practic relansează tot proiectul A3 până la graniţă, se pot emite Autorizaţii de Construcţii (AC) pe loturile neatacate şi contractate. Licitaţiile pot fi terminate şi atribuite”, adaugă acesta.
El mai spune că pentru judeţul Mureş înseamnă că nodul Iernut poate primi AC – adică şanse reale ca în 2018 T3 să circulam pe autostradă între Nod Aeroport – Nod Iernut.
Şi segmentele neatacate de Astaldi şi Straco pot de asemenea primi AC. Odata ce este AC şi ordin de începere, Astaldi se poate apuca de dublul viaduct de la Bogata şi Straco de lotul Cheţani – Câmpia Turzii, mai spune membrul forumului API.
De la Târgu Mureş până la graniţa cu Ungaria sunt circa 270 de kilometri. Între Târgu Mureş şi Câmpia Turzii (56 de kilometri) există constructori pe patru din cele cinci loturi. Mai departe, pe cei 52 de kilometri între Câmpia Turzii şi Cluj (Gilău Vest) a fost deschisă circulaţia în 2009-2010. Alţi aproape 9 kilometri sunt finalizaţi, între Cluj (Gilău) şi Nădăşelu. Restul secţiunii, de la Nădăşelu până la graniţă (Borş), este în curs de lansare la licitaţie.
Ministrul Transporturilor Felix Stroe a declarat marţi, după audierile din Comisia pentru transporturi din Camera Deputaţilor, că multe dintre întârzierile la autostrăzi au fost cauzate de birocraţie, de chestiuni care ţin de legislaţie.
Banii vor fi folosiţi pentru realizarea Studiului de Fezabilitate, Proiectului Tehnic, Detaliilor de execuţie şi DTAC pentru ”Alternativa Techirghiol”, având ca principal scop fluidizarea traficului spre sudul litoralului, în special în perioada sezonului estival, în condiţiile unui trafic cu valori în creştere în ultimii ani.
Aplicaţia a fost depusă în vederea obţinerii de finanţare nerambursabilă alocată prin Programul Operational Infrastructura Mare 2014-2020, în cadrul Axei Prioritare 2-Dezvoltarea unui sistem de transport multimodal, de calitate, durabil şi eficient.
”Obiectivul general al proiectului, ca parte din reţeaua TEN-T Globală, este îmbunătăţirea competitivităţii economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport care facilitează integrarea economică in UE, contribuind astfel la dezvoltarea pieţei interne cu scopul de a creea condiţiile pentru creşterea volumului investiţiilor, promovarea transportului durabil şi a coeziunii în reţeaua de drumuri europene”, anunţă CNAIR.
Valoarea totală a proiectului este de 10.710.003,76 lei (inclusiv TVA) si va fi finantat prin Programul Operational Infrastructura Mare 2014-2020 astfel: 75% contribuţia Uniunii Europene din Fondul European de Dezvoltare Regională – 6.760.796,92 lei, 25% contribuţia naţională (bugetul de stat) – 2.253.598,97lei, iar restul de1.695.607,87 lei reprezintă valoarea TVA aferentă cheltuielilor eligibile, scrie news.ro