Home Articole Cea mai slaba companie de stat incepe sa dea vesti bune. Pe...

Cea mai slaba companie de stat incepe sa dea vesti bune. Pe hartie

3770
4
SHARE

Cea mai ineficienta si bugetofaga institutie de stat – CNAIR, fosta CNADNR – este in stare sa dea doua vesti bune. Pe hartie, deocamdata … Dar stirea ca doua probleme grave de infrastructura romaneasca sunt in sfarsit abordate e una incurajatoare. Iesirea spre Vest pe autostrada si o alternativa Constanta-Mangalia pentru circulatia infernala din sezonul estival asteapta de peste 20 de ani un inceput…

Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului (ANPM) a eliberat marţi, 7 noiembrie, Acordul de Mediu revizuit pentru secţiunea Ogra (Târgu Mureş) – Borş (Oradea) din Autostrada Transilvania, a spus pentru ECONOMICA.NET Octavian Pătraşcu, director în cadrul instituţiei. Ministerul Transporturilor primeşte astfel undă verde pentru deblocarea a peste 200 de kilometri din autostrada spre Ungaria.

Autostrada Braşov – Borş (Transilvania) avea Acord de Mediu (AM) încă din 2004, când Bechtel a început lucrările la acest mega-proiect. După rezilierea contractului cu americanii şi modificările intervenite pe partea de mediu, a fost necesară revizuirea AM.

Compania de Drumuri a solicitat din 2015 revizuirea acordului, iar marţi, 7 noiembrie, a fost eliberat actul care completează AM din 2004, a explicat directorul ANPM.

Acest document este unul crucial pentru continuarea proiectului Autostrăzii Transilvania, pentru că permite Ministerului Transporturilor să emită Autorizaţii de Construire (AC) pentru circa 200 de kilometri între Târgu Mureş şi Oradea, exceptând secţiunile construite sau unde se lucrează deja.

Eliberarea Acordului de Mediu revizuit pentru Autostrada Transilvania este „cea mai aşteptată ştire de 10 ani“, remarcă user-ul pentium10 al forumului Asociaţiei Pro Infrastructură (API).

„Practic relansează tot proiectul A3 până la graniţă, se pot emite Autorizaţii de Construcţii (AC) pe loturile neatacate şi contractate. Licitaţiile pot fi terminate şi atribuite”, adaugă acesta.

El mai spune că pentru judeţul Mureş înseamnă că nodul Iernut poate primi AC – adică şanse reale ca în 2018 T3 să circulam pe autostradă între Nod Aeroport – Nod Iernut.

Şi segmentele neatacate de Astaldi şi Straco pot de asemenea primi AC. Odata ce este AC şi ordin de începere, Astaldi se poate apuca de dublul viaduct de la Bogata şi Straco de lotul Cheţani – Câmpia Turzii, mai spune membrul forumului API.

De la Târgu Mureş până la graniţa cu Ungaria sunt circa 270 de kilometri. Între Târgu Mureş şi Câmpia Turzii (56 de kilometri) există constructori pe patru din cele cinci loturi. Mai departe, pe cei 52 de kilometri între Câmpia Turzii şi Cluj (Gilău Vest) a fost deschisă circulaţia în 2009-2010. Alţi aproape 9 kilometri sunt finalizaţi, între Cluj (Gilău) şi Nădăşelu. Restul secţiunii, de la Nădăşelu până la graniţă (Borş), este în curs de lansare la licitaţie.

Ministrul Transporturilor Felix Stroe a declarat marţi, după audierile din Comisia pentru transporturi din Camera Deputaţilor, că multe dintre întârzierile la autostrăzi au fost cauzate de birocraţie, de chestiuni care ţin de legislaţie.

“Din păcate, multe întârzieri sunt cauzate de lucruri birocratice, unor lucruri care ţin de legislaţie. Sunt lucruri care în mod proactiv, printr-o coordonare a mai multor ministere, ar fi putut fi depăşite mult mai repede. Vin de la o discuţie foarte lungă, corectă şi punctuală cu doamna viceprim ministru şi ministru al Mediului, la care au fost prezenţi şi secretarii de stat ai doamnei ministru, dar şi preşedintele Agenţiei de Protecţie a Mediului. Am stabilit şi am instituit două colective de lucru conduse de un secretar de stat.
Mâine dimineaţă, la mine în birou, cele două grupuri de lucru vor fi prezente la ora 9:00 şi le vom instrui, le vom stabili foarte clar modul de acţiune, astfel încât să nu mai aşteptăm luni, ani obţinerea unui aviz. De la început, Ministerul Transporturilor, ca beneficiar, să facă documentaţia în mod corect şi de la început Ministerul Mediului să acţioneze foarte rapid pentru emiterea – respectând prevederile legale – a acelor acorduri de mediu fără de care nu se poate obţine autorizaţia de construcţie şi nu se pot demara lucrări. Motivele birocratice au dus la întârzieri enorme în realizarea unor proiecte“, a mai spus Felix Stroe.
A DOUA VESTE BUNA
Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anunţat marţi că a elaborat şi depus aplicaţia de finanţare pentru proiectul ”Elaborare studiu de fezabilitate, proiect tehnic, detalii de executie si D.T.A.C pentru lucrarea ”Alternativa Techirghiol”, în valoare de peste zece milioane de lei, cu TVA. Şoseaua are scopul de a fluidiza traficul către sudul litoralului.

Banii vor fi folosiţi pentru realizarea Studiului de Fezabilitate, Proiectului Tehnic, Detaliilor de execuţie şi DTAC pentru ”Alternativa Techirghiol”, având ca principal scop fluidizarea traficului spre sudul litoralului, în special în perioada sezonului estival, în condiţiile unui trafic cu valori în creştere în ultimii ani.

Aplicaţia a fost depusă în vederea obţinerii de finanţare nerambursabilă alocată prin Programul Operational Infrastructura Mare 2014-2020, în cadrul Axei Prioritare 2-Dezvoltarea unui sistem de transport multimodal, de calitate, durabil şi eficient.

”Obiectivul general al  proiectului, ca parte din reţeaua TEN-T Globală, este îmbunătăţirea competitivităţii economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport care facilitează integrarea economică in UE, contribuind astfel la dezvoltarea pieţei interne cu scopul de a creea condiţiile pentru creşterea volumului investiţiilor, promovarea transportului durabil şi a coeziunii în reţeaua de drumuri europene”, anunţă CNAIR.

Valoarea totală a  proiectului este de 10.710.003,76 lei (inclusiv TVA) si va fi finantat prin Programul Operational Infrastructura Mare 2014-2020 astfel: 75% contribuţia Uniunii Europene din Fondul European de Dezvoltare Regională – 6.760.796,92 lei, 25% contribuţia naţională (bugetul de stat) – 2.253.598,97lei, iar restul de1.695.607,87 lei reprezintă valoarea TVA aferentă cheltuielilor eligibile, scrie news.ro

4 COMMENTS

  1. Harta pe care ai pus-o e veche. Acum sunt mai multi km dati in folosinta.
    Sa avem intr-un orizont rezonabil (2-3 ani) autostrada Targu-Mures – Oradea ar fi ceva. Mai importanta este insa strapungerea muntilor. Valea Prahovei (tehnic mai usor de realizat) si Valea Oltului (tehnic mai greu de realizat) sunt ambele necesare. Sa nu mai zic de Targu-Mures – Iasi. Foarte necesara, problema e ca sunt aproape numai munti din Targu-Mures pana in apropierea Iasului.
    Dar mai spun ce am mai spus: in Romania anului 2017, nu banii sunt problema. Bani sunt destui.
    Ce facem cu adevaratele cauze ?

    • Pai iti zice Mircea Badea ce facem. In tara asta nu se poate face nimic atata timp cat DNA si SRI fac legea. Cand cele doua entitati oculte nu vor mai face legea in tara asta, atunci vom putea circula linistiti pe autostrazi, vom avea spitale de top, vom fi ca afara. Pana atunci, vom trai ca in Korea de Nord, adica fix ca mamaligile.

  2. Corect,daca se fac autostrazi pe banii tuturor romanilor pentru Ardeal este bine,cantec,joc,palinca,varza cu carnati si veselie multa,dar daca se fac autostrazi pentru Craiova,Giurgiu, sau Alexandria (ca doar si acolo trebuie dezvoltare,plus o iesire viitoare dinspre Alexandria, peste Dunare, spre Plevna pana la care bulgarii au facut deja o jumatate din autostrada si se pare ca nu prea le convine s-o duca prea curand pana la Ruse,au sa sara papagalii de la Cluj si Sibiu cum ca le mananca banii Dragnea (ca sa-si traga autostrada la poarta) si sudistii,ragateni,miticii ,dambovitenii,La fel o sa carcoteasca si cu autostrazi pe la moldoveni dupa ce isi vad ei boii la carutza.Ei cred ca lucrurile in Romania,intr-un stat ,trebuie sa se faca numai asa dupa cum le-ar cade numai lor bine.Dar nu se supara neam cand li se da lor si de la buget,si de la UE,ca asa E unii invatati numai cu luatul.

  3. Domnule Tudor, E DE MAXIMA IMPORTANTA discutarea urmatorului aspect: de ani de zile se tot aude de crimpeie de autostrada care, cu chiu cu vai, se realizeaza sau urmeaza a se realiza. Trebuie insa sa facem o observatie ESENTIALA: toate aceste crimpeie SE AFLA IN ARDEAL Ne spune cineva DE CE?
    Ne tot dam cu curul de pamint sa legam diferite orase DIN ARDEAL de granita cu Ungaria. De ce n-am lega Iasiul cu Galatiul (sau chiar cu capitala)? Sau capitala cu Brasovul… Sau Sf. Gheorghe cu Constanta…
    Stiu, pare un subiect mai delicat!

Leave a Reply