Dezvaluire foarte interesanta a celor de la www.psnews.ro

 

O situație care stârnește multe semne de întrebare a fost semnalată de către jurnaliștii de la Napocanews.ro: deputatul Csoma Botond și preşedintele organizaţiei judeţene Cluj a UDMR, a fost nominalizat din partea formațiunii politice din care face parte pentru a se afla în componența Comisiei parlamentare de control asupra SRI.

Însă, partea interesantă abia acum vine: se pare, potrivit sursei citate mai sus, că deputatul Csoma Botond ”este în grațiile Budapestei”, acesta beneficind chiar de dublă cetățenie – română și ungară. Sursele PSnews completează informația jurnaliștilor clujeni cu faptul că acesta ar fi în cărți pentru a ocupa funcția de secretar al Comisiei.

Acest fapt este cu atât mai alarmant cu cât jurnaliștii de la Napocanews relatează faptul că acum o săptămână, Csoma Botond ar fi reprezentat UDMR la acţiunea de comemorare, în România, a Revoluţiei de la 1848 din Ungaria. La aceeaşi acţiune a participat şi Fancsali Erno, în calitate de reprezentant al Partidului Popular Maghiar din Transilvania (PPMT).

Astfel, analizând elementele de mai sus, putem spune că deputatul USMR devine un personaj controversat pentru ocuparea unei poziții atât de importante. Întrebarea-cheie este: cât de oportun este ca în cadrul unui organism prin care trec acte clasificate, de o însemnătate majoră, să se afle o persoană care deține dublă cetățenie?

Contextul este extrem de sensibil în condițiile în care în Comisia parlamentară de control asupra SRI, se vehiculează informații extrem de importante, legea română evidențiind concret limitele de functionare ale comisiei.

Astfel, în art 5, 6 și 7 din Hotărârea nr. 30/1993 privind organizarea și funcționarea Comisiei comune permanente a Camerei Deputaților și Senatului pentru exercitarea controlului parlamentar asupra activității Serviciului Român de Informații, se stipulează următoarele:

Comisia prevăzută la art. 1 exercită controlul concret și permanent asupra activității Serviciului Român de Informații și are următoarele atribuții:Modificări (1)

a) verifică dacă, în exercitarea atribuțiilor ce revin Serviciului Român de Informații în domeniul siguranței naționale, sunt respectate prevederile Constituției și ale celorlalte acte normative;Modificări (1)

b) examinează cazurile în care s-au semnalat încălcări ale prevederilor constituționale și ale altor dispoziții legale în activitatea Serviciului Român de Informații și se pronunță asupra măsurilor ce se impun pentru restabilirea legalității;

c) analizează și cercetează, la cererea oricăreia dintre comisiile permanente pentru apărare, ordine publică și siguranță națională ale celor două Camere, sesizările cetățenilor care se consideră lezați în drepturile și libertățile lor, prin mijloacele de obținere a informațiilor privind siguranța națională; examinează și soluționează celelalte plângeri și sesizări ce-i sunt adresate în legătură cu încălcarea legii de către Serviciul Român de Informații;Modificări (1)

d) audiază persoana propusă de Președintele României pentru funcția de director al Serviciului Român de Informații, în legătură cu care prezintă un raport în fața celor două Camere ale Parlamentului;

e) examinează rapoartele prezentate Parlamentului, potrivit legii, de către directorul Serviciului Român de Informații și întocmește un raport propriu asupra acestora, pe care îl înaintează birourilor permanente ale celor două Camere;

f) examinează proiectele de buget pentru Serviciul Român de Informații și prezintă comisiilor parlamentare de specialitate observațiile și propunerile sale cu privire la alocațiile bugetare;

g) controlează modul de utilizare a fondurilor bănești destinate prin bugetul de stat, precum și constituirea și folosirea mijloacelor extrabugetare pentru Serviciul Român de Informații;

h) verifică modul de respectare a dispozițiilor legale privind funcționarea regiei autonome, societăților comerciale de producție, instituțiilor sanitare și asociațiilor cu caracter cultural-sportiv din cadrul Serviciului Român de Informații.

În exercitarea atribuțiilor prevăzute în art. 5, comisia poate solicita Serviciului Român de Informații rapoarte, informări și explicații scrise, documente, date și informații și poate audia persoane în legătură cu problemele analizate.

Art. 7. – Modificări (1)
Serviciul Român de Informații este obligat să pună la dispoziția comisiei, în timp util, rapoartele, informările, explicațiile, documentele, datele și informațiile solicitate și să permită audierea persoanelor indicate de comisie.

Fac excepție de la prevederile alin. 1 acțiunile informative aflate în curs de executare, alte activități operative pentru siguranța națională, apreciate ca atare de comisie, la recomandarea Biroului executiv al Consiliului director al Serviciului Român de Informații, precum și mijloacele și metodele concrete folosite în munca de informații, în măsura în care nu contravin Constituției și legilor în vigoare.

În condițiile în care se confirmă sursele jurnaliștilor clujeni și ale PSnews.ro, ar putea fi de interes o dezbatere care să vizeze aspectul unei potențiale vulnerabilități date de prezența unui parlamentar cu dublă cetățenie într-o comisie care gestionează informații secrete. Dezbaterea ar putea cuprinde inclusiv legislația electorală și cea conexă, dar și regulamentele de funcționare și organizare ale Parlamentului.

În contextul dat, având în vedere că presa nu are acces la informațiile din cadrul Comisiei SRI, însă un parlamentar care este și subiect de drept al unui alt stat, poate intra în posesia unor informații ce țin de siguranța națională a României, se pune problema dacă numirea deputatului UDMR cu dublă cetățenie în comisia condusă de Claudiu Manda poate fi sau nu catalogată drept o vulnerabilitate și chiar o breșă în securizarea informațiilor comisiei.

12 COMMENTS

  1. Care va sa zica …guvernul Ungariei in Parlamentul Romaniei.
    Un fel de “calul troian” , sau ce ?
    Pe subiecte din astea n au facut protocoale ?

    • Nu ai voie sa fii in SRI daca ai alta cetatenie. E LEGE!

      Asa ca nici cei care ii verifica pe cei din SRI nu trebuie sa aiba voie.
      Faceti naibii o lege daca nu exista. Dar cine sa o fac a? Dragnea si gainile psd care ar vinde tot numai sa-i sustina udmr?

  2. S-a pus problema, aceeași, cu ani in urma, la o propunere de premier canadian. Omul avea dubla cetățenie, franceza și canadiana, acceptase sa renunțe la cea franceza ca sa stingă suspiciunile de dubla comanda—in fine, n-a ieșit partidul in alegeri și s-a “vărsat” discuția. Oricum, intr-o țara care are procent mare de imigranți, mulți cu doua cetățenii, proiectul de lege inițiat cu ocazia aceea a căzut cu zgomot in parlament, deoarece limita dreptul de a alege și a fi ales garantat prin Constituție pentru jumătate din populația activa. Nu e situația României, numitorul comun e in alta parte, anume, in aceea ca ungurul din comisia SRI e bănuit de neloialitate fata de țara de baștina (România) doar pentru ca aparține unei minorități—și canadiano-francezul a rămas cu pata asta pe cv deși n-a ajuns premier (nici nu mai știu dacă a intrat in parlament a doua oară). Deci, prudenta. Sau dacă nu, Ghinion! Ca tot avem președinte minoritar german, cu Germania nu stam nici așa, nici altfel, și colac peste pupazoi, Madam Merkel, mama minoritarului nostru (și-a UE) tocmai îl felicită pe Hanul Putin, urmată fidel și de președintele saso-roman. Aștept cu mare nerabdare sa iasă #rezist, cu Bădița in mot, sa urle ca Johannis s-a dat cu rușii!

    • Problema nu e ca …e maghiar, ci ca e suspectat a fi…”anti-roman”, datorita relatiilor bune cu guvernul ungar si fan al Revolutie din 1848 din Ungaria.

  3. Poate elucidam, in sfirsit, un lucru pe care il intreb de mult: are Kovesi o a doua cetatenie, in afara de cea romana? A parut ca asta e un subiect care nu va intereseaza; de ce oare? Poate e un cartof prea fierbinte? N-aveti voie?

    • Simplul fapt că după divorț și-a păstrat numele soțului, pune un semn de întrebare. E greu cu hârtiile în americuța!

  4. Domnule Radu Tudor o sa va bantuie CNCD-ul ca ati indraznit sa scoateti in presa nationala aceasta golanie. Ca oricum s-a deschis (din nou) sezonul la stoarcerea de bani de la ziaristi si mai ales cei de la Antena 3.

  5. Pana se deslusesc itele facerii si se va lua o hotarare,ungaria isi realizeaza planul! Va mira aceste porcarii dupa ce au fost in guvern toti cei 28 ani dupa revolutie? Va mira aceste actiuni dupa ce au “defrisat”in complicitate cu strainezii de la swaishoven(cum se mai numesc sau scrie),care au taiat mare parte din paduri si totodata,au intrat in posesia multor terenuri proprietatea altor cetateni? Va mira actiunile ungare dupa ce “infractorul” a fost acoperit de marele ungur pentru a nu fi arestat,anchetat si pedepsit? Sau,poate a fost o actiune de imagine a sfintei icoane,batuta-n cuie de turistul robot plimbaret,ratacit in cea mai inalta functie a Romaniei!

  6. Problema e ca are cetatenie dubla sau ca noi avem legi asa cretine incat cineva cu dubla cetatenie poate ajunge in acea comisie? Ca omu e votat, inteleg. Partea proasta e ca noi avem legi care uite, pot oermite asta. Asta mi se pare cel mai grav, ca ala poate ajinge sectetarul comisiei, e doar o aberatie a legii, nu el e de vina ca se poate!
    Iar vedem doar vreascul uscat din dreptul nasului?
    Bine, acu si eu practic vorbesc aiurea. Noi am ales un presedinte pt ca s-a dat neamt, de ce sa ma pi… eu contra vantului?
    Un presedinte ai carui parinti au emigrat din tara, un presedinte in a carui familie se vorbea cu siguranta ca nu e bine in tara ta, ca ma gandesc ca patintii lui nu au emigrat de bine ce le era aici si ce rau le-ar fi fost in Germania. Deci, noi am vrut sa alegem candidatul care nu se parea cel mai strain de tara asta (bine, acu varianta propusa era alt tradator, ponta). Asa ca de ce sa ne miram ca altii ne observa cat de destepti sunten si incearca sa ne puna oameni de-ai lor in posturi cheie, daca legea noastra proasta le permite? Bine ca ne miram si suparam ca aia incearca, in loc sa ne aparam si sa schimbam legea

    • Desigur, daca ala avea cetatenie dubla adica romana si a marelui aliat strategic, creca nu se mai inflama nicio presa nationala. Ca de LCK n-am mai auzit nimic pe speta asta.
      Ca LCK nu poate inchide trustu da poate prietenii pot;)

  7. stați liniștiți, dl Manda identifică problema și imediat rezolvă problemă.
    dl Manda anchetează activitatea SRI-ului și credeți că se împiedică de un membru din comisia SRI?!

  8. Ce nu stim noi, e ca toata conducerea udmr este in gratiile Budapestei.
    De peste 28 de ani Romania traieste ani extrem de tulburi, presarati cu tradari rasunatoare si faradelegi abominabile.
    Cautam barbat(i) de stat daca se poate de talia unui Iuliu Maniu, Octavian Goga, episcopul Iuliu Hossu, Nicolae Titulescu sau Regele Ferdinand I – Întregitorul, Regina Maria, I.I.C Brătianu, Tache Ionescu, mareşalul Alexandru Averescu si exemplele pot continua.

Leave a Reply