Veritabla tragedie in Romania centenara o reprezinta infrastructura feroviara si rutiera. Spun asta de ani buni si voi insista, pana cand apar investitiile adevarate. Iata un specialist care e de acord cu mine.

CFR are nevoie de aproape 6 miliarde de euro pentru reînnoirea a 10.000 de kilometri de cale ferată, iar Banca Europeană de Investiţii (BEI) este dispusă să ofere companiei un împrumut în acest sens, a declarat, marţi, Mihai Frumosu, expert în sectorul transporturilor în cadrul BEI, prezent la o conferinţă de profil.

“Ce vrem să fie căile ferate din România, o tinichea ruginită sau un activ valoros? Acum un an am lucrat cu colegii de la CFR SA la o analiză care a stat la baza strategiei CFR SA, iar concluziile acestei strategii sunt îngrijorătoare, chiar deprimante”, a arătat reprezentantul BEI.

Potrivit acestuia, este nevoie de 5,8 miliarde de euro pentru înlocuirea a aproape 10.000 de kilometri de cale ferată.

“Avem 60% din subsistemele de cale ferată care sunt scadente la înnoire. Toată lumea ştie că restricţiile de viteză duc la prelungirea timpului pentru pasageri, iar la trenurile de marfă durata este mai mult decât dublă. Aproape 10.000 de kilometri de linie de cale ferată scadenţi la reînnoire. De ce am ajuns aici? În primul rând, a fost vorba de subfinanţare. În al doilea rând, pierderea facilităţilor interne de înnoire, atât în cadrul CFR SA, care şi-a pierdut utilajele interne de reparaţii, dar şi la nivel naţional, în piaţa de construcţii, antreprenorii şi-au direcţionat eforturile către alte sectoare sau către alte ţări”, a continuat Frumosu.

O altă problemă invocată de oficialul BEI este întârzierea cu care este aprobat bugetul anual al CFR, de regulă în luna mai, ceea ce duce la pierderea unei perioade foarte lungi de timp de implementare, însemnând pierderea bugetului, care oricum este foarte mic. Totodată, optimă ar fi aprobarea unui buget multianual.

“În strategie este publicată o sumă imensă, aproape 6 miliarde de euro necesare doar pentru reînnoire, nu discutăm de alte nevoi ale CFR SA”, a arătat el.

Este vorba de un program pe 15 ani, 660 de kilometri pe an, însemnând 386 milioane de euro pe an.

“Pentru a obţine aceşti 6 miliarde de euro, soluţia cea mai simplă este un împrumut. Foarte multe ţări au ales această variantă, iar BEI sprijină aceste proiecte şi am putea să vă ajutăm”, a mai spus Frumosu.

Potrivit strategiei de dezvoltare a infrastructurii feroviare, costurile totale necesare în perioada 2018 – 2022 pentru implementarea acesteia sunt estimate la 12,181 miliarde de euro sau 56,032 miliarde de lei. Pentru 2018, ar fi fost necesare 1,393 miliarde de euro (6,406 miliarde de lei), iar anul viitor ar fi necesari 1,804 miliarde de euro (8,299 miliarde de lei).

Din total, costurile totale necesare pentru reînnoirea infrastructurii feroviare sunt preconizate a ajunge la 1,119 miliarde de euro (5,147 miliarde de lei), cele pentru întreţinere şi reparaţii la 1,811 miliarde euro (8,331 miliarde lei), în timp ce pentru proiecte de investiţii sunt prevăzute 9,251 miliarde de euro (42,554 miliarde de lei).

Conform prevederilor OUG nr. 12/1998, costurile privind întreţinerea şi repararea infrastructurii feroviare şi cele privind reînnoirea infrastructurii feroviare trebuie finanţate din fonduri publice naţionale, scrie Agerpres.

 

9 COMMENTS

  1. In acest articol supus atentiei referitor la infrastructura feroviara, vorbim de sume imense de bani. Stau si ma intreb ce-au pazit toti “doctorii docenti”, directorii generali de-a lungul a aproape 30 ani ? Ca la infrastructura rutiera in toti acesti ani s-au scurs sume imense catre nicaieri. In cazul infrastructurii feroviare cat si cea a infrastructurii rutiere pana nu se va taia in carne vie, aici sa-si faca datoria dna si Justitia in ansambluli ei, nu vom vedea in urmatorii ani rezultate palpabile.

  2. Eu zic mai bine sa se imprumute sa mai mareasca pensiile.

    6 miliarde de euro la 5 milioane de pensionari ar fi cam 50 de euro/pensionar/luna pentru doi ani.

    Catigarea alegerilor urmatoare ar fi garantata!

    • Ma gandeam, ca tot sunteti in razboi cu generatia “veche”, cu parintii si bunicii vostri, impuscati-i pe toti si terminati povestea asta cu pensiile. Vor ramane numai tinerii frumosi si liberi care nu vor mai trebui sa dea locul unor batrani in autobuz sau tramvai, oricum nu-l dau astazi batranilor pe care-i imping si le vorbesc ca la usa cortului.
      Uite asa statul roman se va dezvolta, vor fi investitii cum n-au mai fost si nici statul nu va mai face eforturi sa plateasca pensii unora care le merita din plin.

      • Ai grija, nu amesteca bunicii cu pariniti.
        Bunicii (cati mai traiesc, din pacate nu prea multi) s-au nascut si crescut cativa ani buni inaintea comunistilor in timp ce parintii au fost indoctrinati de mici de propaganda comunista – toti erau egali si nu mai exista respect pentru nimeni si nimic.

        Cei ca tine (si deputatul mitraliera) cu “impuscati-i pe toti” sunt probabil tot rezultatul culturii comuniste – prima chestie pe care au facut-o a fost sa extermine toti intelectualii.

        Asta este necazul tarii asteia – nu cred sa se vindece pentru vreo 3-4 generatii.

        • N-ai inteles nimic si te compatimesc, ganditorul neamului. Cei ca mine indoctrinati sau nu, cei care am trecut prin mai multe oranduiri, am trait si muncit demn si lasam ceva in urma.

          • Vezi raspunsurile chiar pe pagina asta cand e vorba de o investitie in viitorul tarii. Cand se dau bani de pensii nu se plange nimeni.

            Uite aici cum vorbea Nicolae Iorga despre munca in anii 30:
            https://www.youtube.com/watch?v=Kf2Mc2qbn0U

            Daca ar auzi discursul asta si n-ar sti ca e vorba despre Iorga, cei mai multi din ziua de astazi ar spune ca e vre-un demagog comunist.

            Cred ca maxim 10% in ziua de astazi sunt de acord cu Iorga – si boala asta o atribui comunistilor.
            Si ce e si mai rau – mare majoritatea a oamenilor care cred ca prin munca cinstita se scoata tara din rahat, au plecat din Romania.

  3. Ce va trebuie?!
    6 mld de euro! Ii gasiti la salariile si pensiile nesimtite pentru scaunari!
    Sau,
    Doar atat au nevoie complicii pentru a-si imparti procentele de buzunar? Cate viloaie stil cazemata se vor mai construi? Sunt destule terenuri insemnate cu macadane pentru constructii in romanica!
    Si se urla din rarunchi: populatia lumii trebuie sa scada, sunt prea multi traitori care consuma si ingreeaza terra scufundand-o! Ba, ce tampenii! Terra e apasata de greutatea constructiilor fara numar si panza freatica iese la suprafata, numai bine pentru schimbarea cursului raurilor pe pozitia antica!

  4. Canada a legalizat marijuana. Uite bani de taxe si impozite pentru cfr 🙂
    Da lasa ca vine Firea si da o lege cum vrea s-o dea pe asta cu subventionarea benzinei celor care locuiesc in Ilfov si duc copiii la scoala in Bucuresti, la comun.
    Mi se pare f tare sa poti sa sifonezi banii bucurestenilor catre Ilfov, sa cresti si pretul imobiliar in ilfov (stiu stiu, nu are nicio legatura) dupa care sa te plangi ca nu te lasa guvernul sa faci spitale.
    Poate legalizam si noi prostia ca sa facem rost de alte greseli la buget, zic

  5. ,,Ce vrem sa fie?” Parerea noastra conteaza? Sa nu vorbim la general. Mitrea si basescu au initiat distrugerea CFR ca sa faca loc transportatorilor rutieri dotati cu mijloace de transport si piese insusite de la fostele autobaze banii rezultati din exploatare au intrat in buzunarele jmecherilor si sindicate care au manipulat masele in acea perioada. Din cfr ca structura feroviara au mai ramas doar magistralele si alea injumatatite. Liniile secundare au fost tocate la fier vechi si din ele au mai ramas doar traversele din beton si piatra sparta. Exemple: in Bucuresti toate liniile industriale au disparut si pe unele se dezvolta imobiliarele (dar figureaza inca pe harta). De la AFI Cotroceni pana la gara progresul va poate povesti videanu (care asteapta sa se dezvolte pe 20 km din bucuresti) Gara internationala Giurgiu a ajuns un imens wc traditional. Sa privim realizarile lui mustafa si gasca in teleormanul mult invidiat. Toate garile secundare sunt in ruina si parasite. liniile secundare triajele si liniile de garare si descarcare marfuri au disparut, De la Zimnicea la Alexandria calea ferata nu se mai vede de iarba crescuta de 1m iar garile care mai au inca pereti sunt wc comunal. Care centenar? Calea ferata rosiori zimnicea a fost inaugurata in 1900. Sa le fie rusine distrugatorilor de Romania! Au distrus tot ce a cladit Romania din 1877 in doar 30 de ani. Poate
    le mai trebuiesc 6 miliarde sa finalizeze distrugerea cfr. Calea ferata din zona de frontiera face parte din strategia de aparare ma intreb si io cum tolereaza armata distrugerea cailor de comunicatie feroviara?.

Leave a Reply