Poziţia publică a Plenului Consiliului Superior al Magistraturii

privind Raportul Comisiei Europene către Parlamentul European şi Consiliu referitor la progresele înregistrate de România în cadrul Mecanismului de Cooperare şi Verificare

 

Plenul Consiliului Superior al Magistraturii a luat act de Raportul Comisiei Europene către Parlamentul European şi Consiliu privind progresele înregistrate de România în cadrul Mecanismului de Cooperare şi Verificare, dat publicităţii la data de 13 noiembrie 2018.

În cadrul atribuţiilor constituţionale şi legale care îi revin, Consiliul a manifestat preocupare pentru implementarea recomandărilor formulate în rapoartele anterioare şi care vizau activitatea sa.

În legătură cu unele aspecte reţinute în Raport, pentru a asigura o corectă informare a opiniei publice, se impune a fi semnalate şi unele erori factuale sau de apreciere, în legătură cu activitatea Consiliului Superior al Magistraturii, de natură să creeze o percepţie greşită cu privire la această autoritate publică.

1. În ceea ce priveşte evoluţia poziţiei instituţionale exprimate de Consiliul Superior al Magistraturii faţă de înfiinţarea Secţiei pentru investigarea infracţiunilor din justiţie, precizăm următoarele:

Prin Decizia nr. 33/2018, Curtea Constituţională a reţinut, în esenţă, că „ (…) aceasta (…) constituie o garanţie legală a principiului independenţei justiţiei, sub aspectul componentei sale individuale, independenţa judecătorului. Se asigură, pe această cale, o protecţie adecvată a magistraţilor împotriva presiunilor exercitate asupra lor, împotriva abuzurilor săvârşite prin sesizări/denunţuri arbitrare şi se asigură o practică unitară, la nivelul acestei structuri de parchet, cu privire la efectuarea actelor de urmărire penală pentru infracţiunile săvârşite de magistraţi” (par. 141).

În raport de cele reţinute de instanţa de contencios constituţional, în şedinţa din data de 13 noiembrie 2018, Plenul Consiliului Superior al Magistraturii a avizat favorabil proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 90/2018 privind unele măsuri pentru operaţionalizarea Secţiei pentru investigarea infracţiunilor din justiţie.

2. În cadrul procedurilor privind adoptarea legilor justiţiei, Consiliul Superior al Magistraturii a avut o atitudine pozitivă, formulând numeroase propuneri menite să îmbunătăţească reglementările legale în domeniu, multe dintre acestea fiind, de altfel, însuşite în procesul legislativ.

Consecvent aceleiaşi abordări, chiar în condiţiile în care legea nu prevede cerinţa avizării, Consiliul a evaluat propunerile legislative vizând codurile în materie penală şi civilă care i-au fost transmise de către legiuitor şi,  pe baza observaţiilor comunicate de instanţe şi parchete, a formulat un număr însemnat de propuneri de adaptare a legislaţiei, o parte dintre acestea fiind însuşite în procedura parlamentară derulată până în prezent.

3. În acelaşi timp, în conţinutul raportului se impută Consiliului Superior al Magistraturii că a exercitat presiune asupra Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, prin faptul că nu a reînnoit mandatul preşedintelui Secţiei penale a acestei instanţe. O astfel de constatare este inacceptabilă, deoarece numirea în funcţiile de conducere de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, este prerogativa exclusivă a Secţiei pentru judecători şi intră în marja sa de apreciere. În plus, raportul ignoră constatările obiective ale Secţiei pentru judecători, care au fundamentat hotărârea de respingere a candidaturii şi care au fost prezentate amplu în cuprinsul acesteia. Pe de altă parte, faptul că nu a fost reînnoit mandatul preşedintelui Secţiei penale nu poate influenţa în niciun fel judecata în cauzele penale cu care este învestită Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.Mai mult, judecătorul în discuţie a fost delegat ulterior în funcţia de preşedinte de secţie, calitate pe care, prin delegare, o exercită şi în prezent, continuând să soluţioneze cauzele penale cu care a fost învestit. În plus, premisele eronate pe care se fundamentează concluzia raportului ar însemna că nu ar fi posibilă în nicio situaţie numirea în această funcţie a altui judecător, fapt care, evident, nu poate fi acceptat.

4. Referitor la concluzia raportului vizând necesitatea numirii imediate de către Consiliul Superior al Magistraturii a echipei interimare de conducere a Inspecţiei Judiciare şi a numirii, în termen de 3 luni, prin concurs, a unei noi conduceri a Inspecţiei Judiciare, precizăm că la nivelul Consiliului este în curs de derulare procedura de transparenţă decizională prealabilă adoptării noului Regulament pentru numirea în funcţie a inspectorului şef al Inspecţiei Judiciare, ceea ce împietează asupra celerităţii procedurii.

5. Raportul reţine că Ordonanţa de urgenţă nr. 92/2018 consolidează competenţa ministrului justiţiei de a declanşa proceduri disciplinare în mod specific împotriva procurorilor. În realitate, modificările legislative operate succesiv în cursul anului 2018 au eliminat calitatea de titular al acţiunii disciplinare pe care ministrul o avea anterior. Această calitate a fost înlocuită cu o simplă posibilitate a ministrului justiţiei de a sesiza Inspecţia Judiciară, ca orice altă persoană interesată, în vederea efectuării de verificări în legătură cu abaterile disciplinare săvârşite de judecători şi procurori.

Prezenta poziţie publică a fost adoptată cu votul majorităţii membrilor Plenului Consiliului Superior al Magistraturii.

Plenul Consiliului Superior al Magistraturii

9 COMMENTS

    • Art 7 suspenda anumite drepturi. De parca acum avea vreunul care sa conteze.
      Uniunea Sovietica Europeana merge mai departe pana o sa colpaseze ca orice utopie abuziva.

      • Din pacate, romanii nu stiu si nu vor sa stie, ca E.U.-ul lor iubit este continuarea URSS. Traim in sovietele de vest! Nu vor sa stie cum sint numiti comisarii si nici atributiunile lor, care sint identice cu cele din URSS. Nu vor sa vada ca Parlamentul E.U. are exact aceleasi atributiuni si puteri ca fostul Soviet Suprem. Nu vor sa vada ca cele 3 minute, in care cineva isi poate expune o parere in fata Parlamentului E.U., este tot o traditie preluata de la Sovietul Suprem!
        Nu vor sa vada ca acel Parlament produce legi care ne spun cum trebuie sa arate castravetii, ce curbura trebuie sa aiba banena sau cum se face pizza! Pt cei care nu stiu, iar romanii sint prima natie la acest capitol, sa foloseasca internetul ca vor gasi aceste minunate reguli si legi si multe alte prostii de acest fel.

  1. Este o inepție ce susține CSM iar asta denotă că doamna sefa CSM răsplătește contractele PSDiste încasate de barbatu-so. Si sa ai doar 3 obiecții la 8 de fapt aduse de MCV da dreptate MCVului

    • Prostia ucide Romania! Nu sinteti in stare sa fiti nici macar corupti, pt ca nu aveti calitatile necesare, lucru vizibil si care explica motivul pt care nu reusiti s-o identificati atunci cind ea exista, folosita fiind de catre straini, ale caror metode va depasesc nivelul intelectual.
      MCV-ul este o ineptie care incalca tratatul de aderare si toate drepturile statului national! Insasi existenta lui este o aberatie de tip sovietic si pare ca asta nu deranjeaza romanii noi si f diluati, lipsiti chiar de constiinta nationala si identitate, motiv pt care nu ne respecta nimeni.
      “Klaus Iohannis, liderii Opoziției, Aripa Militară a Presei, TeFeLiștii sînt cum nu se poate mai încîntați de felul în care e tratată România. Ei cred că la nivel european acest exercițiu e văzut ca doar împotriva guvernului Dăncilă-Dragnea. Ei nu-și dau seama că pînă la urmă exercițiul de călcare în picioare vizează pe toți românii. Inclusiv pe ei” scrie Ion Cristoiu in articolul sau “Un nou exercițiu de autoritate de la Bruxelles pe seama României, Proasta Europei de Est. Își exersează beatitudinea de Stăpâni”

      Tineretul transformat in TFL este folosit de forte meschine din strainatate pentru dezbinare, pentru intretinerea razboiului romano-roman. Prin sfidarea moralei crestine, a cumpatarii, a simtului datoriei fata de tara, din pacate acesti tefelistii au fost transformati intr-o armata de zombi si aruncati in lupta pentru un capriciu al unor indivizi sau forte care sunt interesati doar de jaful, spolierea si dezmembrarea tarii. Spre exemplu la Polonezi nu prinde clișeul românesc al “neamțului binefăcător”. Au altă perspectivă. Ei nu ar face parade ce glorifică Prusacii sau Austriecii invadatori. Nici măcăr pentru contextul primului război mondial când Puterile Centrale au “eliberat” Polonia Centrală aflată sub ocupație Țaristă. Își vor pune pe primul loc soldații și luptătorii lor.

    • Mai ” Prostia ucide Romania! “, musteste Soros din tine !..de atâta must băut , ești deja in comă soroșistă(alcoolică) ..

Leave a Reply