Tuesday, December 24, 2024
7.3 C
Bucharest

Statul roman isi poate valorifica singur resursele

In urma numeroaselor mesaje primite dupa Editia speciala de aseara, public aici integral opinia avocatului roman Florin Mihut, membru al Baroului Bruxelles, in legatura cu resursele din Romania

Domnule Tudor,

Conform celor stabilite, doresc să fac câteva precizări juridice cu privire la controversa apărută pe finalul emisiunii moderate de dumneavoastră aseară. În ciuda a ceea ce a încercat domnul Mugur Ciuvică să susțină, o eventuală naționalizare a resurselor naturale ale unui stat nu contravine în nici un fel dreptului european.

Ce spun textele ?

În primul rând, este cazul să ne referim la principiul general de drept internațional conform căruia suveranitatea unui stat se exercită în interiorul frontierelor sale, la spațiile terestru, aerian și subteran. Așadar, resursele naturale conținute în subsolul teritoriului unui stat sunt proprietatea acelui stat care este liber să le decidă soarta.

Uniunea Europeană este extrem de atentă la respectarea regulilor și principiilor referitoare la libera concurență. Acest lucru nu presupune însă că orice agent economic poate veni pe teritoriul unui stat, ridicând pretenții asupra proprietății sau exploatării resurselor sale. Liberalizarea pieței precum și libera concurență nu funcționează decât în situații de concurență. Dar nimeni și nimic nu poate obliga un stat să deschidă o procedură de atribuire prin licitație dacă acesta nu dorește acest lucru.

Astfel, articolul 345 al Tratatului privind Funcționarea Uniunii Europene (TFUE) prevede că „Tratatele nu aduc atingere regimului proprietății în statele membre”. În plus printr-o decizie din 18 decembrie 1997, Curtea de Justiție a Uniunii europene (CJUE) a subliniat „absența reglementării comunitare specifică în materie de expropriere”, consacrând astfel dreptul statelor membre să naționalizeze orice element al economiei, de la bănci la resurse naturale, bineînțeles cu respectul regulilor de non-discriminare. Acest lucru a fost confirmat, dacă mai era nevoie, și de vicepreședintele Comisiei europene, Joaquin Almunia, în 2011.

Pentru ca o expropriere pentru cauză de utilitate publică și o naționalizare să fie conforme cu dreptul european, trebuie ca statul membru să se comporte ca un investitor privat într-o economie de piață atât în ceea ce privește prețul de achiziție cât și gestiunea întreprinderii. Aceste principii se aplică însă preluării de către stat a unei întreprinderi private deja existente, nicidecum dreptului statului suveran de a dispune de propriile-i resurse.

Așadar, dacă România ar hotărî constituirea unei companii naționale a aurului sau a gazelor, care să exploateze singură aceste resurse, eventual cu ajutorul tehnologic ale altor firme, românești sau străine, nu ar încălca nici o dispoziție europeană. Singura condiție este ca statul să nu favorizeze în mod nejustificat o anumită întreprindere în detrimentul altora. Ar fi suficient însă ca statul să nu deschidă licitații de concesionare, ci mai degrabă licitații de subcontractare la care să participe companii specializate în exploatarea resurselor care să furnizeze tehnologii pentru exploatare și nu să profite direct de produsul exploatării.

În fine, aș dori să-mi permiteți două scurte replici la două din afirmațiile făcute de domnul Ciuvică :

–      Nu există în TFUE nici o posibilitate de excludere a unui stat membru ;

–      Obiectivul Comunității Europene a Cărbunelui și Oțelului (CECA), declarat de către fondatorul Robert Schuman, era „susținerea masivă a industriilor europene de cărbune și oțel pentru a le permite să se modernizeze, să-și optimizeze producția și să-și reducă cheltuielile, luând totodată asupra sa ameliorarea condițiilor de viață ale salariaților lor și reinserarea lor socială în caz de disponibilizare”. Contrar celor afirmate de domnul Ciuvică, regulile privind concurența nu au apărut în dreptul european decât în 1957, odată cu adoptarea Tratatului de la Roma. CECA era de fapt o organizație extrem de protecționistă.

Doresc să vă mulțumesc pentru caracterizarea drept „om de încredere” cu care m-ați onorat în timpul emisiunii, imediat după ce ați primit mesajul meu. Vă stau la dispoziție pentru orice chestiune juridică, în mod obiectiv, indiferent de simpatii, afinități sau convingeri pe care orice om le are.

Florin MIHUŢ
Avocat au Barreau de Bruxelles
Licencié en droit européen et en droit bancaire et financier

Hot this week

Pădurile României, salvate şi regenerate cu fonduri europene

Regia Naţională a Pădurilor - Romsilva a atras în...

Biden îi dă lui Trump o economie americană pe creştere

Economia americană a înregistrat o creştere solidă în perioada...

Marina SUA îl medaliază pe TOP GUN Tom Cruise

Marina SUA i-a acordat actorului Tom Cruise cea mai...

China şi-a triplat arsenalul ogivelor nucleare în 4 ani

China şi-a triplat arsenalul ogivelor nucleare începând din 2020...

Topics

Pădurile României, salvate şi regenerate cu fonduri europene

Regia Naţională a Pădurilor - Romsilva a atras în...

Biden îi dă lui Trump o economie americană pe creştere

Economia americană a înregistrat o creştere solidă în perioada...

Marina SUA îl medaliază pe TOP GUN Tom Cruise

Marina SUA i-a acordat actorului Tom Cruise cea mai...

China şi-a triplat arsenalul ogivelor nucleare în 4 ani

China şi-a triplat arsenalul ogivelor nucleare începând din 2020...

Putin, ursul bipolar. Zice că nu are condiţii să oprească războiul, apoi enumeră condiţii

Preşedintele rus Vladimir Putin a declarat joi, la conferinţa...

Cum recunoști o urgență cardiovasculară și ce trebuie să faci

Cum recunoști o urgență cardiovasculară și ce trebuie să...

Related Articles

Popular Categories

spot_imgspot_img