* El a recunoscut implicarea personala in crearea PMP
* Potrivit legii, doar membri de partid pot fonda partide
* Constitutia interzice presedintelui sa fie membru de partid
De cand l-am cunoscut personal in 1995 in redactia ziarului la care lucrat, mi-am zis ca Traian Basescu e genul de personaj ce-si poate face singur mai mult rau decit o pot realiza adversarii sai politici. Comportamentul incontrolabil, afirmatiile politice si personale, limbajul utilizat, riscurile de incalcare a legii si a regulilor societatii – toate sunt si azi caracteristici ale comportamentului sau. Indiscutabil, Basescu este un personaj. A reusit sa atraga voturi, sa faca si sa desfaca partide si guverne, sa impuna viziunea sa indiferent daca a fost rea sau buna. Fie ca iti place sau nu, Traian Basescu nu-ti poate ramine indiferent. Din pacate pentru el si pentru noi, in al 10 lea de mandat, acest politician a devenit atat de nepopular si daunator pentru stabilitatea societatii, pentru statul de drept si democratie incat uriasa tensiune dintre el si imensa majoritate populara poate avea efecte dramatice pentru tara.
Isi ameninta in mod constant adversarii politici cu puscaria. Pe unii i-a trimis deja acolo prin intermediul institutiilor de forta obediente lui. Nu stiu cati il vor mai asculta in ultimele 7 luni de mandat in practicarea abuzurilor, dar e cert ca nu vor scapa de raspundere cei care ii pun in aplicare ordinele abuzive si neconstitutionale. Ca jurnalist am asistat la trei schimbari de presedinti si regimuri. Experienta imi da dreptul sa spun asta.
Profund neconstitutionala este ultima din afirmatiile facute de Traian Basescu. La o intrunire pe 17 mai alaturi de membri PMP, presedintele Romaniei a recunoscut public faptul ca s-a implicat personal in crearea noului sau partid. Veti spune ca nu e nici o noutate, ca toata lumea stie ce e PMP : o structura politica facuta din ordinul lui Basescu, avind la dispozitie logistica, bani de la buget si personal angajat de statul roman. Diferenta uriasa dintre ce stim cu totii si afirmatia facuta sambata este ca Basescu recunoaste. Fapt care-l trimite direct in situatia de a spune in clar ca a incalcat Constitutiei Romaniei si legile tarii.
Prin afirmatia “planurile mele….sa infiintam partidul” atrage dupa sine calitatea de facto a lui Traian Basescu drept membru de partid. Un partid nu poate fi creat, potrivit legii, decit de membri fondatori. Vedeti mai jos legea. Iar Constitutia interzice explicit presedintelui Romaniei sa fie membru de partid. Pentru orice om de bun simt si cu 12 clase, afirmatia lui Basescu e o recunoastere deplina a politicii sale partizane, a implicarii sale ca membru de facto al PMP. Chiar daca unii vor invoca absenta unui carnet, minima inteligenta juridica obliga orice om cu pregatire si responsabilitate in domeniu sa recunoasca realitatea subliniata si recunoscuta chiar de Traian Basescu. Atat litera cat si spiritul articolelor constitutionale trebuie invocate si dezbatute, ca in orice speta juridica.
Nu ma intereseaza ce fac cei din majoritatea parlamentara PSD-UNPR-PC. Din punctul meu de vedere, actioneaza slab, fricos si fara dorinta explicita de a impune respectarea cadrului legal si constitutional. S-au speriat si s-au plafonat dupa anterioarele doua suspendari ale lui Basescu. Inteleg ca vor sa-l suspende in noiembrie, in asa fel incat noul presedinte ales pe 16 noiembrie sa nu mai fie incomodat de prezenta lui Basescu pina pe 21 Decembrie. E treaba lor cand, ce si cum. Eu azi ma refer la un motiv extrem de serios, oferit cu generozitate chiar de impricinat.
Cer judecatorilor Curtii Constitutionale sa raspunda in mod explicit acestui demers in rezultatul ce-l vor da publicitatii pe 21 Mai. Parcurgerea acestui text si articolelor invocate dureaza 10 minute. Sa nu spuna ca n-au avut timp pina peste trei zile, cind trebuie sa ofere un raspuns clar.
Iata afirmatia lui Basescu si articolele din lege si Constitutie :
Comunicat de presă (17 mai 2014)
Ref.: Discursul președintelui României, domnul Traian Băsescu, în cadrul dezbaterii „Statul de drept şi lupta împotriva corupţiei” organizată de Fundația „Mișcarea Populară”
Preşedintele României, domnul Traian Băsescu: Şi eu vă mulţumesc pentru întrebare, doamnă. Să ştiţi că am o soluţie foarte simplă. Votaţi PMP, pentru că acest partid nou şi-a propus ca în 2016 să obţină 30% în alegerile legislative. Sigur, este un partid care s-a născut prematur, aşa cum am spus, planurile mele şi ale domnului profesor Preda erau să înfiinţăm partidul după ce-mi termin eu mandatul. Datorită unei presiuni din organizaţiile fundaţiei s-a făcut un sondaj, s-a ajuns la concluzia că vor să înfiinţeze partidul, s-a înfiinţat în ianuarie.
Legea nr.14/2003 a partidelor politice
CAPITOLUL II
Membrii partidelor politice
Art. 7.Din partidele politice nu pot face parte persoanele carora le este interzisa prin lege asocierea politica.
CAPITOLUL IV
Inregistrarea partidelor politice
Art. 18.
(1) Pentru inregistrarea unui partid politic se depun la Tribunalul Bucuresti urmatoarele documente:
a) cererea de inregistrare, semnata de conducatorul organului executiv al partidului politic si de cel putin 3 membri fondatori, care vor fi citati in instanta;
b) statutul partidului, intocmit conform prevederilor art. 10;
c) programul partidului;
d) actul de constituire, impreuna cu lista semnaturilor de sustinere a membrilor fondatori;
CAPITOLUL II – Preşedintele României
ARTICOLUL 80: Rolul Preşedintelui
(1) Preşedintele României reprezintă statul român şi este garantul independenţei naţionale, al unităţii şi al integrităţii teritoriale a ţării.
(2) Preşedintele României veghează la respectarea Constituţiei şi la buna funcţionare a autorităţilor publice. În acest scop, Preşedintele exercită funcţia de mediere între puterile statului, precum şi între stat şi societate.
ARTICOLUL 84: Incompatibilităţi şi imunităţi
(1) În timpul mandatului, Preşedintele României nu poate fi membru al unui partid şi nu poate îndeplini nici o altă funcţie publică sau privată.
ARTICOLUL 95: Suspendarea din funcţie
(1) În cazul săvârşirii unor fapte grave prin care încalcă prevederile Constituţiei, Preşedintele României poate fi suspendat din funcţie de Camera Deputaţilor şi de Senat, în şedinţă comună, cu votul majorităţii deputaţilor şi senatorilor, după consultarea Curţii Constituţionale. Preşedintele poate da Parlamentului explicaţii cu privire la faptele ce i se impută.
(2) Propunerea de suspendare din funcţie poate fi iniţiată de cel puţin o treime din numărul deputaţilor şi senatorilor şi se aduce, neîntârziat, la cunoştinţă Preşedintelui.
(3) Dacă propunerea de suspendare din funcţie este aprobată, în cel mult 30 de zile se organizează un referendum pentru demiterea Preşedintelui.