Una din cele mai rușinoase acțiuni ale Guvernului României din ultimii 34 de ani se petrece la Mangalia. Statul român, prin Ministerul Economiei, a batjocorit un investitor occidental, promițând că va da drumul comenzilor pentru construcția de nave la Mangalia, dacă vor prelua 49% din acțiuni.
Compania olandeză Damen a preluat acțiunile, iar Ministerul Economiei nu a dat nici o comandă, nu a dorit sub nici o formă ca acest demers să evolueze.
Guvernul României nu a mișcat un deget, a luat banii și a dus compania românească spre faliment. Tot acest tablou mizerabil desenat de guvernanți, prin Ministerul Economiei, se derulează când România are un război la graniță și o dotare extrem de slabă a Forțelor Navale.
Damen construiește nave la Galați dând locuri de muncă românilor, plătind taxe în România și vrea să construiască nave militare cu tehnologie NATO pentru România. A construit nave mici pentru MAI, dar pentru MApN absolut nimic. Și acolo este nevoia mare.
Numai că țara noastră, condusă în anumite sectoare de indivizi care sunt mai potriviți pentru distrugere și falimentare decât pentru întărirea economiei, apărării și securității, face exact ce știe mai bine : batjocorește interesul național.
Cam așa se vede mizeria fără margini făcută de Ministerul Economiei (și nu doar el) Șantierului Naval Mangalia și companiei olandeze Damen, dintr-o țară aliată cu noi în NATO.
Dacă era vorba de vreo linie de producție chinezească de măști neconforme, lua statul încă vreo 5.
Premierul Marcel Ciolacu spunea la BSDA 2024 că industria de apărare se relansează în forță, pe fondul războiului de la graniță. În unele cazuri, se simte revigorarea. În cazul Mangalia, totul se scufundă. Premeditat.
Statul a furat în avans și sticla de șampanie ce trebuia spartă la momentul lansării la apă a unor nave militare românești performante.
Grupul olandez Damen a cerut marți falimentul șantierului naval Mangalia, la care are 49% din acțiuni, reiese dintr-un dosar depus la Tribunalul Constanța, citat de economedia.ro. De asemenea, angajații au fost anunțați că din iunie intră în șomaj tehnic, din cauză că șantierul a rămas fără proiecte în lucru.
Deschiderea procedurii de faliment a fost solicitată pentru datorii neachitate și scadente de mult timp, scrie la rândul său Europa Liberă.
„Este vorba de o sumă de aproximativ 160 de milioane de euro. Reprezintă împrumuturile scadente pe care Damen le-a acordat societății de la momentul preluării acțiunilor, din 2018, până în prezent”, a explicat pentru Europa Liberă președintele Sindicatului Liber Navalistul, Laurențiu Gobeajă.
Săptămâna aceasta, angajații au primit o notificare prin care erau anunțați că vor începe să fie trimiși în șomaj tehnic începând cu luna iunie, scrie rfi.ro.
„Ajungem acum într-o situație în care o nouă întârziere a introducerii șomajului tehnic nu mai este fezabilă. Aceasta este o decizie dificilă pe care trebuia să o luăm pentru a oferi șantierului nostru cele mai bune șanse pentru a depăși această situație dificilă și de a asigura repornirea acestuia în viitor. Șomajul tehnic urmează să fie introdus începând cu 03.06.2024”, se arată în mesajul transmis de companie angajaților, obținut de Economedia.