Home Articole Ce ascunde schimbarea formularului 600, o batjocura guvernamentala la adresa contribuabililor

Ce ascunde schimbarea formularului 600, o batjocura guvernamentala la adresa contribuabililor

2972
10
SHARE

Aproximativ 210.000 de ro­mâni sunt obligaţi să de­pună la Agenţia Naţio­nală de Administrare Fis­cală (ANAF) formularul 600, un document prin care aceştia tre­buie să arate ce venituri au obţinut în 2017 sau cred că vor obţine anul acesta pe lân­gă salarii, astfel încât Fiscul să le cal­cu­leze ce contribuţii sociale au de plătit, scrie Ziarul Financiar.

http://www.zf.ro/eveniment/haosul-din-fiscalitate-continua-cum-arata-formularul-600-care-a-provocat-scandalul-inceputului-de-an-la-anaf-are-patru-pagini-numai-de-instructiuni-peste-210-000-de-romani-trebuie-sa-il-completeze-16924920

„Termenul de 31 ianuarie pentru de­pu­­nerea formularului 600 este o grabă spe­­cifică a unui buget gol, prin care statul vrea să încaseze banii cât mai repede. Încă nu avem toate detaliile necesare pentru aceas­tă declaraţie, este un haos“, a spus Valentina Saygo, managing partner la firma de consultanţă fiscală Ask for Accounting.

Formularul trebuie depus doar de con­tribuabilii care obţin venituri extrasalariale din surse precum: activităţi inde­pendente, chi­rii, investiţii, activităţi agricole etc. în cuan­tum cel puţin egal cu 12 salarii minime pe economie (respectiv 22.800 de lei, adică valoarea salariului minim brut pe economie de 1.900 lei x 12 luni).

Astfel, fiecare persoană care a obţinut în 2017 sau care crede că va obţine venituri ex­trasalariale de peste 22.800 de lei în 2018 tre­buie să plătească 35% din aceas­tă sumă drept con­tri­­buţii la pensie (CAS – 25%) şi la sănătate (CASS – 10%), adică apro­xi­ma­tiv 8.000 de lei.

Una dintre difi­cultăţile pe care le pot în­tâl­ni contri­bua­bi­lii odată cu de­pu­nerea formu­laru­lui 600 este fa­mi­lia­ri­zarea in­spec­­to­ri­lor fiscali cu această obli­gati­vitate de decla­rare şi infor­mare co­rec­tă a contri­bu­a­bililor într-un termen foar­te scurt.

„Considerăm că o in­for­mare a con­tri­bua­bi­li­lor la ghi­şe­ele ANAF cu pri­vire la obli­gativitatea de­pu­­nerii de­cla­raţiei 600 este una insu­fi­cientă, fiind ne­ce­sară o campa­nie la nivel naţional pen­tru o cât mai bu­nă acoperire. O altă di­fi­cultate este imposibili­ta­tea depunerii acestei declaraţii în format electronic. Înţele­gem totuşi că ANAF a emis un comunicat de presă pe site-ul oficial al instituţiei în care se estimează că, începând cu 15 ianuarie 2018, declaraţia 600 va putea fi depusă şi în format electronic“, a explicat Radu Derscariu, Director Global Employer Services în cadrul firmei de audit şi consultanţă fiscală Deloitte România.

Experţii spun că for­mu­larul 600 nu este ceva absolut nou pen­tru persoanele care obţin venituri din activităţi independente de exemplu, însă s-a modificat substanţial, pentru că se se depune acum de mai multe categorii de contribuabili faţă de anul trecut.

„Declaraţia 600 se depune până la data de 31 ianuarie inclusiv sau în termen de 30 de zile în cazul celor care încep o activitate în cursul anului. În caz de întârziere în depu­nerea declaraţiei, autorităţile fiscale pot aplica o amendă de la 500 la 1.000 de lei“, a spus Daniela O­pres­cu, tax director în cadrul firmei de audit şi consultanţă fiscală KPMG.

Pe de altă parte, dacă o persoană estimează că va încasa peste 22.800 de lei anul acesta din venituri extra-salariale şi plăteşte 8.000 de lei la Fisc pentru contribuţii sociale în 2018, dar până la finalul anului va încasa o sumă mai mică, riscă să nu îşi mai poată recupera cei 8.000 de lei, pentru că sumele nu se vor regulariza, spun consultanţii.

Cine câştigă şi cine pierde ca urmare a acestei măsuri?

„Cu siguranţă va câştiga statul, dar şi contribuabilii care au venituri extrasalariale mari, care vor plăti contri­buţii la pensie şi la sănătate pentru echivalentul a 12 salarii mini­me“, a explicat consultantul fiscal Adrian Benţa de la Benţa Consult.

Contribuţiile sociale (pensie + sănătate) din veniturile extra-salariale care depăşesc plafonul de 12 salarii minim trebuie plătite în 4 tranşe, până la data de 25 din ultima lună a fiecărui trimestru. Astfel, cei 210.000 de contribuabili care vor depune formularul 600 până la 31 ianuarie trebuie să plătească prima tranşă de contribuţii până pe 25 martie 2018. Consultanţii fiscali cred că această decizie reprezintă o mutare de strategie, prin care se mută presiunea de la colectarea la sursă la colectarea de la indivizi.

„Nu ştiu dacă această decizie va duce la o colectare mai bună, sunt oameni care vor fi puşi pe drumuri şi cred că sunt mai mulţi de 210.000, sunt surprinsă de rapiditatea cu care a dat Fiscul aceste cifre“, a spus Valentina Saygo, managing partner la firma de consultanţă fiscală Ask for Accounting.

Experţii în fiscalitate nu sunt convinşi că Fiscul i-a numărat bine pe cei care s-ar încadra în categoria celor care ar trebui să completeze formularul 600.

„Fiscul nu are de unde să ştie cifrele exacte, pentru că va primi toate informaţiile complete până la finalul lunii februarie. În mod raţional, ar fi trebuit să se stabilească termene de plată de emi­tere a deciziilor de cotnribuţii sociale după data la care se depun de­cla­raţiile privind impozitul pe venit. Termenul de depunere a for­mularului 600 este complet nerealist. Au vrut să strângă banii mai repede, însă efortul logistic cred că este mult mai mare prin comparaţie cu beneficiul obţinut“, a spus consultantul fiscal Emilian Duca.

În plus, noutatea formularului şi timpul scurt de depunere a decla­raţiei dau bătăi de cap consul­tan­ţilor. „Din punct de vedere metodologic, există acum o obligaţie ad­minis­trativă nouă, termenul este scurt (adică aproximativ 2 săptă­mâni), în condiţiile în care există sufi­ciente aspecte procedurale ne­clare”, a spus Claudia Sofianu, partener, impozit pe venit şi contri­buţii sociale în cadrul EY România.

Marii câştigători ai acestor modificări fiscale de anul acesta sunt cei care au venituri din activităţi in­de­pendente, pe lângă salariu, mai mari de 22.800 de lei, pentru că ei vor plăti contribuţii sociale (pensii şi sănătate) plafonate la acest nivel, indiferent de valoarea veniturilor realizate.

Totodată, există şi o serie de „perdanţi“.

„Sunt dezavantajaţi cei care, pe lângă salarii, mai realizează şi venituri din investiţii, de exemplu, deoarece acum aceştia datorează CASS (contribuţia de sănătate) şi asupra veniturilor din investiţii, spre deosebire de anul trecut când dacă aveau şi salarii sau venituri din activităţi independente, nu mai datorau CASS asupra veniturilor din investiţii », a mai spus Daniela Oprescu de la KPMG. Ea a mai precizat că un alt dezavantaj, dar care nu este nou sau generat de aceste măsuri recente, vine din faptul că, deşi unii contribuie la sistemul asigurărilor sociale de sănătate pe mai multe surse de venit sau pe sume mai mari decât plafonul de 22.800 de lei anual (de exemplu, salariaţii cu venituri peste acest plafon), aceştia au acces la acelaşi pachet medical de bază, ca toată lumea. « Este ca şi cum statul ne-ar vinde acelaşi produs, unora cu un preţ, altora cu un preţ dublu şi tot aşa », a mai spus Daniela Oprescu de la KPMG.

De asemenea, printre persoanele dezavantajate pot fi persoanele fizice fără venituri care doresc accesarea sistemului de stat privind serviciile medicale, mai spun consultanţii.

„În anul 2017 această categorie de contribuabili trebuia să achite 5,5% contribuţia de asigurări sociale de sănătate la nivelul salariului minim pe economie, adică 79,75 lei/luna (ex. 5,5% x 1.450 lei), însă în 2018 vor plăţi 190 lei/lună (ex. 10% x 1.900 lei). Avem astfel o creştere a contribuţiei de aproximativ 138%, comparativ cu 2017“, a adăugat Radu Derscariu de la Deloitte România.

Specialiştii spun că ei încă nu au reuşit să înţeleagă clar despre ce e vorba cu acest formular 600, iar faptul că încă nu poate fi depus electronic reprezintă o altă problemă.

„Cred că toată această mişcare este o pregătire pentru impozitul progresiv. După ce au transferat contribuţiile de la angajator la angajat, au trecut la alte categorii de venituri. Trebuie să ne pregătim pentru anul viitor de impozit pe venitul global, fosta idee a impozitului pe gospodării, altfel nu îmi explic de ce ai pune atâţia oameni pe drumuri în loc să reţii la sursă, cum era mult mai simplu, a mai spus Valentina Saygo.

10 COMMENTS

    • Vorbesti ca proasta la bec… “batjocura” a inceput haat, demult, nu e doar apanajul pesedistilor. Fiecare a venit la putere a venit cu reguli d-astea peste noapte (Codul Fiscal se schimba la noi mai des ca sosetele premierului, de cand lumea, parca)
      Apropo, tu stii daca depui formularul ala ?! Stii si pana cand (scrie in text, dar sigur nu l-ai citit) ? Stii si sanctiunile, daca nu-l depui ?!
      Sunt, astia de ne guverneaza, prosti apriori; dar parca si noi, ca reprezentati, suntem; ca suntem reprezentati de ei, nu ? Logic !

  1. Parca erau 1,6 milioane de contribuabili. Acum sunt doar 210.000 ?
    Fiti fara grija, pentru toate greselile si performantele unei guvernari, raspunderea va veni la alegeri.
    Guvernul trebuie sa ia toate masurile (respectand legile) pe care le considera necesare, pentru ca e raspunderea lui sa o faca !

  2. Imi cer scuze ca va deranjez dar dumneavoastra ne-ati sustinut si ajutat intotdeauna. Indemnizatiile urmasilor celor morti in Revolutie au scazut cu 91 lei CASS transferat de la 1 ianuarie. Conform art 12 din OUG 90/2017: … În anul 2018 se majorează cuantumul brut astfel încât să se mențină în plată la nivelul cuantumului net acordat/cuvenit pentru luna decembrie 2017, după caz, următoarele drepturi: …..indemnizaţiile stabilite în baza Legii recunoştinţei pentru victoria Revoluţiei Române din Decembrie 1989, pentru revolta muncitorească anticomunistă de la Braşov din noiembrie 1987 și pentru revolta muncitorească anticomunistă din Valea Jiului – Lupeni – august 1977, nr. 341/2004, cu modificările şi completările ulterioare, se acordă în cuantumul cuvenit sau aflat în plată în luna decembrie 2017″ Va rog mult sa puneti intrebarea invitatiilor dumneavoastra in emisiuni care au sustinut ca odata cu transferul contributiilor nu se va pierde nimic? Nu am inca talon sa va atasez. Va multumesc

  3. Poate ne explică doamna Saygo modalitatea practică prin care se pot reține la sursă contribuțiile sociale din venituri din chirii!
    Evident că nu s-a renunțat la impozitul pe gospodărie, ci doar se pregătește terenul. Și este foarte bine. Un pas mic spre normalitate.

    • Impozitul ala pe gospodarie e aplicabil cand fiecare “gospodarie” d-aia e contabilizabila…
      Intreaba un prieten, o ruda (fiecare are un contabil in categoriile alea) daca mai intelege ceva, si daca mai stie cum sa te sfatuiasca “de bine”…
      Normalitatea aia, prietene, vine cand exista mediu economic previzibil fiscal, indestulator (daca tu trebuie sa mergi la contabil ca la stomatolog, s-ar putea sa ai dureri de dinti… pe motiv de curent in buzunare) si cu platitori educati. Nu e cazul, in ce ne priveste !
      (Intreaba-ti cunoscutii, cati dintre ei au facut carare la fisc din diverse motive… si, cand se uita in buzunare, constata c-au facut cam degeaba !).
      Hai, ca sa vorbim si serios : avand niste multe SRL-uri (“raspundere limitata”, cum spune si titulatura), pregatite de la infiintare pentru insolventa (voluntara sau provocata, nici ca mai conteaza !), statul cauta sa se indrepte spre persoana fizica, in materie de fiscalitate. Ii transfera obligatii, inclusiv declarative, il incarca pe linia impozitelor. Stie sigur ca “fizica” va avea, candva, fie sursa de venit, fie proprietate…
      Astia de la “ciuma rosie” pare ca sunt mai “de dreapta” decat toti ceilalti cumulati : impoziteaza nu acolo unde se creeaza venitul, prin stopaj la sursa (oprire de catre platitor), ci il obliga p-ala de incaseaza sa declare (birocratie !) si sa plateasca (alta birocratie !). Cum ar veni, traieste si statul, traim si noi… fiecare, dupa posibilitati !

      • Destul de plauzibilă și teoria cum că rocada contribuțiilor este o consecință a sereleurilor insolvente dar nu creditez că ar fi o invenție pesedistă. Ideea a apărut în spațiul public încă din perioada guvernării tehnocrate. Una peste alta, singurii câștigați din rocada asta sunt marii angajatori, care plătesc impozit pe venit 10%, cu 6 procente mai puțin.

  4. Va mira de cand cu legea salarizarii nesimtite pentru administratiile locale de unde si poiliticienii storc cu sarg,pentru pensii nesimtite si bonusuri cat cuprinde,legislatia privind “casele”proprietate in care au sediu partidele,locatiile unde sunt sedii de partide care intre alegeri sunt inchiriate pe bani frumosi!? Nu ma mira! Acum la impozit,obligatoriu platesti taxa pt.cimitir, desi nu ai nicio treaba acolo si cum se practica “proprietarul” cimitirului are prioritate la hotararea taxei marite! Ce mai ramane pentru poporul care intentionat este mentinut in saracie!? Saracia in tara este mentinuta doar pentru ca cetateanul sa nu aiba parte de un nivel de trai mai bun,sa nu-si poata administra proprietatea si acoperi cheltuielile lunare! E singura “reforma” prin care cetateanul este deposedat de drepturi si nu are sansa de a-si recupera sau mentine proprietatea! Cu mama naibii, un cetatean din provincie plateste un impozit la casa mai mare decat bucuresteanul care are aceiasi mp de locuinta, ca nu locuieste in capitala!? Si destule diferente de taxe si impozite,destule preturi mai mari in provincie decat in capitala! Sa vedem ce saracie lucie va fi anul asta mai ales in mare parte din moldova romaneasca,nu va fi pic de ploaie si preturile vor fi mult mai mari,torpiland sanatatea si rezistenta omului care nu va mai avea din ce trai! Au marit salariile si pensiile celor multi cu putine procente,dar au scumpit totul si marirea este cam 1/100 din toate scumpirile,posibil sa fie cu minus la cresterea celor doua categorii mentionate! Cetateanul iar e pe minus la nivelul de viata si nivelul de trai!

    • Zi-i frate, că-i zici bine! Dragnea a scumpit totul. El este răul personificat. Dacă mâine dispare Dragnea din peisaj, din cauze naturale sau mai puțin naturale, să vezi ce crește brusc nivelul de trai al cetățeanului!

  5. Ca spune “consultantu’ fiscal al vietii” pe net, o parere, il priveste. Am creier, gandesc cu el (bineinteles, inainte trebuie sa ii dau si premise, deci, trebuie sa ma informez).
    Formularele alea kafkiene exista, cred, din comuna primitiva, la noi; d-aia existam, sa completam formulare (sistem declarativ, cica…). Si schimbarea lor devine aproape fireasca, atata timp cat se intampla anual…Multi le descopera abia acum, pe conjunctura de “Dragnea” (timp liber irosit pentru ei; de nu e Dragnea, e altul !).
    Ramane sa vedem pana unde e suportabilitatea asta la schimbari de forma, cu fo(u)nd-ul golit…E drept, contribuabilul e ala permanent cu f(o)undul dezgolit… Daca suporta, vor mai fi d-astea…

Leave a Reply