Preşedintele PSD, Liviu Dragnea, a argumentat că o ordonanţă privind modificarea codurilor penale ar putea fi dată în condiţiile în care ‘este o istorie care nu se mai termină’ în această privinţă.

‘Colegii noştri au motivat pentru că este o istorie care nu se mai termină. Şi am zis, pe articolele declarate constituţionale n-am vedea de ce să nu se dea OUG’, a declarat Dragnea la finalul CExN al PSD.

Premierul Viorica Dăncilă a anunţat luni că, în cadrul Comitetului Executiv Naţional al PSD, s-a discutat şi decis oportunitatea aprobării unei ordonanţe de modificare a Codului penal şi a Codului de procedură penală în sensul adoptării acelor articole din coduri care au fost declarate constituţionale.

Întrebată dacă a existat o discuţie despre adoptarea unei ordonanţe de modificare a codurilor, premierul a spus: ‘Da, a existat o astfel de discuţie în cadrul CExN. În unanimitate s-a hotărât ca articolele declarate constituţionale să vedem oportunitatea de a fi promulgate printr-o ordonanţă de urgenţă. Mai multe detalii în acest sens, pentru că ţine de aspecte de natură juridică, va da ministrul Justiţiei’, scrie Agerpres.


Ministrul Justiţiei, Tudorel Toader, a declarat luni, după ce a participat la şedinţa Comitetului Executiv Naţional al PSD, că MJ urmează să analizeze în ce măsură poate fi adoptată o ordonanţă de urgenţă pentru transpunerea articolelor constituţionale din Codurile penale, subliniind că soluţiile validate de Curtea Constituţională pot intra în ‘fondul activ al legislaţiei penale’.

‘S-a evocat, s-a discutat, s-a hotărât ca Ministerul Justiţiei să analizeze, să examineze în ce măsură poate fi adoptată una sau pot fi adoptate două ordonanţe de urgenţă pentru transpunerea în legislaţia penală, în Codul penal, respectiv, în procedură penală, a soluţiilor legislative care au fost declarate constituţionale. Sigur, din moment ce soluţiile respective au fost validate de către Curtea Constituţională ca fiind în acord cu exigenţele constituţionale, înseamnă că ele pot intra pe fondul activ al legislaţiei penale, procesual penale. Dumneavoastră faceţi deosebirea între controlul de constituţionalitate apriori, înainte ca legea să intre în vigoare, şi aposteriori, după ce legea a intrat în vigoare. În cazul modificării de la Codul penal, respectiv procedură penală, suntem în controlul apriori, înainte de promulgare, înainte de intrarea în vigoare, ceea ce înseamnă că soluţiile validate considerate ca fiind constituţionale pot intra în fondul activ al legislaţiei pe
nale. Soluţiile declarate neconstituţionale (…) trebuie ca emitentul legii să le pună în acord cu Constituţia prin prisma deciziilor CCR. Asta vom face la Ministerul Justiţiei. Voi vorbi cu colegii mei, vom lua partea din lege, soluţiile constituţionale şi vom vedea în ce măsură le transpunem într-o ordonanţă care să fie adoptată de Guvern’, a precizat Tudorel Toader.

Întrebat dacă vor fi preluate în ordonanţă şi articolele care nu au făcut obiectul sesizării la CCR, ministrul Justiţiei a răspuns: ‘Este o regulă generală pe care bănuiesc că o ştiţi şi anume că un act normativ se bucură de o prezumţie relativă de constituţionalitate, dacă nu e atacat la Curte, se numeşte când nimeni nu consideră că actul normativ lezează standardul, valoarea constituţională’.

În legătură cu termenul pentru analizarea posibilităţii de a da ordonanţa pe această temă, Toader a susţinut: ‘Toate lucrurile au un termen şi, dacă nu e fix, e rezonabil, în funcţie de conţinutul analizei’.

De asemenea, întrebat de ce nu se merge pe procedura parlamentară, el a afirmat că proiectul trenează de multă vreme.

‘Suntem în ipoteza că proiectul de lege trenează de multă vreme, în ipoteza în care proiectul de lege parţial este declarat constituţional şi atunci va trebui să decidem la nivel de Guvern dacă stăm pe loc cu partea constituţională până când Parlamentul va veni şi va modifica partea neconstituţională. Articolele neconstituţionale, dacă Parlamentul va dori, le va modifica conform deciziei CCR, în niciun caz Guvernul’, a subliniat Tudorel Toader.

Ministrul Justiţiei a ţinut să precizeze că nu este membru al unui partid politic şi nu a participat la discuţiile politice.

‘Sunt ministru al Justiţiei într-un guvern politic. Nu sunt membru al vreunui partid din alianţa de guvernare, prin urmare nu am participat şi nu particip la discuţiile politice’, a declarat el.

Totodată, Toader a subliniat că la şedinţa CExN al PSD nu a discutat despre amnistie şi graţiere

 

14 COMMENTS

  1. Infractorul nu mai are răbdare, trebuie sa se simtă linistit, parcursul parlamentar normal nu duce la liniștea lui, trebuie sa se simtă “eliberat” de sclavii lui din guvern, le-a dat bani, funcții și stabilitate! Sa il ia dracu de pușcăriaș!

  2. In seara asta l-am vazut pe Macron aparand intr-o inregistrare in care miorlaie la francezi cum le mareste el salariul cu 100 de euro!, le taie taxe si in plus incurajeaza si multinationalele al carui reprezentant este sa le dea prime..Asta dupa ce a scos blindatele pe strazi si a arestat peste o mie de francezi.
    Mi-a amintit de Ceausescu care in balcon la CC marea salariul cu 100 de lei la poporul care il huiduia; in conditiile in care omorase oameni la Timisoara. Sfarsitul este aproape.

  3. Ceea ce nu pot, cu niciun chip, sa inteleg este cum de oameni (aparent) aproape normali cu capul pot accepta sau chiar sustine ca presedintele ar avea dreptul sa refuze, de cite ori doreste, revocarea, la cererea premierului, a unor ministri. Pe motivul INEPT CA LEGEA NU-L OBLIGA S-O FACA 🙂 🙂 Ba-l obliga, in mod absolut evident. Demonstratie (prin reducere la absurd):
    Obligatia presedintelui de a accepta revocarea rezulta clar din articolul care il obliga sa refuze CEL MULT O DATA O NOUA NUMIRE.
    E limpede ca daca ar avea posibilitatea LEGALA de a respinge de mai multe ori revocarea, asta ar insemna ca poate infringe, PRIN ACEASTA GOLANIE, articolul de mai sus, respingind, indirect, de mai multe ori o numire, PRIN NEVACANTAREA POSTULUI.
    Ca mitocanul de la Cotroceni apeleaza la astfel de golanii, nu ma mira deloc. Ceea ce ma mira e ca oameni cu pregatire juridica temeinica, din cadrul coalitiei de la guvernare, nu pun degetul pe rana!

  4. Am mai spus si repet: nu se va da OUG pe amnistie si gratiere. De ce? Multe motive, textul ar fi prea lung, dar sa zic unul sa nu para ca vorbesc sub influenta… lui Marte retrograd, sa zicem… principalul motiv este acela ca majoritatea electoratului celor doua cele mai puternice partide care dau majoritatea in Parlament nu rezoneaza cu masura. Si alianta PSD+ALDE stie asta si speculeaza politic, in sensul ca “uite, puteam da, dar nu am dat pentru ca nu…” si pe linia punctata poate continua orice text, le va aduce o galagie de simpatie. Ca o asemenea masura e necesara, asta e clar. Dar trebuie sa treaca de Parlament.
    Sunt departe – nu foarte, dar destul de departe – de a fi un simpatizat al acestei aliante dar nu pot nega evidentul: dpdv economic Romania se afla in esalonul median al UE; cred ca suntem prima tara dupa Polonia (m-am uitat pe eurostat insa o sa verific din nou sa fiu sigur) care iese din intunericul asta balcanic. Si mai simplu, daca ar fi sa compari nivelul de trai al romanului de rand din 2014 cu al romanului de rand din 2018, este un foarte mare pas inainte. Evident, nu am pretentia ca populatia (ca popor, ar fi cam mult spus) sa constientizeze lucrul asta, ma bucura insa faptul ca ceea ce era o perspectiva vaga a ajuns sa se materializeze.
    Nu suntem unde ar trebui sa fim, dupa cum dl. Tariceanu sustine inca din 2005, “a 7-a putere economica din Europa” dar macar acum avem premisele.
    Ne-am departat de valorile UE? As putea spune ca fondatorii UE s-au departat de acestea. Pentru NATO? Alaturi de Polonia suntem cel mai pretios partener in zona si printre putinii parteneri care ne respectam angajamentul.

  5. Avizele CSM pe legile privind justiția și codurile penale sunt consultative. Opinia Comisiei de la Veneția si recomandările Comisiei Europene cică sunt facultative. Reacțiile ambasadelor străine cică sunt inacceptabile. Protestul magistraților cică nu contează. Dar vine CEx, frate, și toată lumea e în picioare și se execută imediat.
    O fi devenit CEx ăsta un nou for decizional în statul român, o nouă autoritate publică și nu am aflat!
    Eu văd că în Constituție încă scrie că Guvernul este al României, nu al vreunui partid. Și încă mai scrie că Guvernul răspunde în fața Parlamentului, nu a unui partid.
    Dar poate nu văd eu bine și trebuie să îmi schimb ochelarii. Poate că mă înșel eu și soarta justiției și a codurilor chiar trebuie să se decidă acum în CEx-uri, un fel de nouă putere de facto în România. Că doar nu mai departe de cât ieri ne spunea un politicien vrâncean că „în orice stat civilizat cu o democrație consolidată politicul administrează justiția” și noi am crezut că vorbește așa, la nervi.
    Sper să nu ajungem să cerem încuviințarea de la CEx când decidem în dosarele noastre, așa cum în 2004 se discuta la partid la ce dosar să i se dea drumul…
    PS. O fi Guvernul parte din puterea executivă, dar asta nu înseamnă că trebuie să execute ce spune CEx-ul, parol!

    • Hai ca esti chiar proasta! Da, guvernul raspunde in fata Parlamentului dar, ce sa vezi? Parlamentul e, in majoritate, PSD + ALDE, deci, prin TRANZITIVITATE (stiu ca o sa te doara caputul de la cuvintul asta, dar n-am gasit alta rima) raspunde in fata alianteti. CCTD + LMC. In cazul tau LMG (la mintea gainii)

  6. … sugestiva cu Liviu.Ne imbratiseaza, ne indeamna sa-i fim alaturi, ne arata ca vom avea belsug si indestulare.Brate larg deschise, seninatate si incredere.Foarte ingenioasa imaginea – un fundal obscur, opac – dar, dar… frontal pupitrul de culoare rosu aprins cu trandafirii!Cravata rosie care sugereaza o sudare ireversibila de logo-ul stupid al celor trei trandafiri.Daca s-ar ridica pe un piedestal, ar ridica cu el pupitrul la care cuvanteaza.Felicitari celui care a inteles ca aceasta imagine este incredibil de sugestiva.PS: daca ar fi avut in cap si o caciulita de Santa Claus, premiul Pulitzer pentru fotografie era asigurat SARBATORI FERICITE si spor la treaba voastra!!!

  7. sa-i spuna cineva marelui constitutionalist ca un guvern nu poate da OUG pe o tema pentru care exista lege in Parlament.

  8. Nu am facut studii juridice deci nu ma voi lansa stupid in comentarii ce pot rezulta la fel de stupide.
    Un lucru insa imi este foarte clar : comportamentul si initiativele majoritatii de la guvernare imi dau idea unui imens si rusinos bordel politic pe masura ilustrilor reprezentanti: Dragnea execrabil , detestabil. Dancila invata inca limba romana, problemele mari sunt legate de declinarea pronumelui relativ “CARE” Veve nu stie sa il treaca la acuzativ, genitiv sau la plural.
    Radulescu-mitraliera mizeaza pe recuperarea evaziuni iertand “impricinatul” de puscarie.
    Asa se face si in America unde platesti pentru comiterea evaziuni cu puscarie (aspectul etic si moral al actului de justitie) si restituirea furtului caci este un furt plus penalitatile.
    Acelasi sustine ca in Italia sunt date amnistii si gratieri la fie care 2-3 ani. E NEBUN!
    Eu l-as baga la 41-Bis sa se informeze si sa nu mai minta cu nerusinare.
    Abuzul in serviciu continua se fie o infractiune pedepsita de codul penal si in Franta (Melenchon este anchetat pentru abuz in serviciu. Acelasi abuso d’ufficio in Italia este infractiune, la fel in Germania.
    Vine senatorul Serban, mincinos si nesuferit sa ne debiteze tot felul de minciuni alaturi de ilustrul Nicolicia, mi-e rusine pentru ei.
    Vor face orice acesti nemernici alaturi de alti nemernici sa iasa basma curata, sper ca nu toate timpeniile visate de ei sa se concretizeze in folosul exclusiv al acestori ipochimeni si neo-neanderthalieni .

Leave a Reply to ACCancel reply