Tot mai mulţi responsabili americani susţin că, pentru combaterea foametei, Aliaţii trebuie să treacă la escortarea navelor cu cereale încărcate din portul Odesa.

Fost Comandant Suprem al Forţelor Aliate în Europa, în perioada 2009-2013, amiralul în rezervă James Stavridis susţine că războiului din Ucraina va dezvolta o nouă fază care se va desfăşura în Marea Neagră.

File:James G. Stavridis.jpg - Wikimedia Commons

„Vom vedea deschis un alt front în acest război, care va fi în Marea Neagră, unde nave militare vor escorta transporturile de cereale din Ucraina, din portul Odesa”, a declarat Stavridis la postul de radio AM 770.

„Consider că această misiune ar trebui să fie executată de ONU, Statele Unite şi alte ţări aliate, dar va fi un nou front al războiului acolo, peste câteva săptămâni”, a adăugat fostul comandant al trupelor NATO din Europa, citat de „The New York Post“ si preluat de adevarul.ro

Amiralul în rezervă mai susţine că un astfel de conflict în Marea Neagră nu trebuie să fie neapărat deschis, adică nu înseamnă implicarea în lupte efective, dar are ca efecte imediate înfruntarea lui Vladimir Putin, cu toate riscurile de rigoare. De altfel, şi şeful
Statului Major al SUA, generalul Mark Milley, consideră că o astfel de operaţiune de spargere a blocadei realizate de ruşi la Marea Neagră este „o operaţiune militară cu risc ridicat”.

La rândul lui, generalul Christopher G. Cavoli, care în prezent este Comandant al Armatei Statelor Unite în Europa şi Africa, a arătat că o astfel de misiune este strict necesară.

„Penuria de cereale ar putea declanşa tulburări şi chiar ar putea alimenta terorismul, deoarece ISIS se hrăneşte cu insecuritatea alimentară, corupţia şi sărăcia.

În plus, ar putea declanşa un alt val de milioane de refugiaţi către Europa. Soluţia este o operaţiune navală umanitară a NATO, în principal a SUA, pentru escortarea vapoarelor cu cereale în afara
zonei de război. Sunt ape internaţionale, aşa că Putin nu va avea, teoretic, niciun motiv legal de supărare, deşi cu siguranţă va fi deranjat”, a subliniat generalul Cavoli.

Am dezbatut la Antena 3 acest subiect :

https://www.antena3.ro/actualitate/radu-tudor-vladimir-putin-minciuni-sfruntate-romania-marea-neagra-642091.html

Să nu uităm că, de la declanșarea conflictului, mai multe episoade de război au avut loc în bazinul de nord al Mării Negre, inclusiv în apropierea Insulei Șerpilor, acolo unde a fost scufundat crucișătorul Moskva, nava amiral a flotei ruse la Marea Neagră.

Cât timp există prezența militară a invadatorului în zona de nord a Mării Negre, în peninsula Crimeea, în Insula Șerpilor, tot acel areal este nesigur. Nu putem avea nicio garanție că ceea ce spune Moscova se și întâmplă.

De la momentul în care au dezmințit că vor începe un război și până în prezent, tot ce a spus Vladimir Putin și autoritățile de la Kremlin s-au dovedit minciuni sfruntate. Motiv pentru care trebuie să existe un acord internațional și garanția că acesta va fi respectat.

Mi-e teamă, însă, că nu are cine să îl implementeze și că ne îndreptăm spre o soluție de avarie, în care autoritățile ruse împreună cu autoritățile din Turcia să realizeze ‘culoare verzi’ de tranzit pentru grâul ucrainean.

Ceea ce spune amiralul James Stavridis este logic, și anume protejarea acelor rute comerciale care previn sufocarea traficului în Marea Neagră. Este o chestiune care se întâmplă și în alte părți ale lumii.

Problema este că navele aliate nu au cum să ajungă în bazinul Mării Negre. Având în vedere Convenția de la Montreaux și deciziile guvernului turc, aceste nave nu pot avea o prezență permanentă în Marea Neagră, ci doar o prezență episodică, rotațională, și nu putem face improvizații pentru astfel de angajamente.

Probabil, singura soluție ar fi o coalizare a statelor NATO de la Marea Neagră – România, Bulgaria, Turcia – care să poată ajuta, eventual, navele ucrainene plecate din Odesa să exporte grâul ucrainean. Dar aceste lucruri trebuie făcute într-un dialog cu Moscova și nu cred că mai există acest dialog.

Nu cred că angajamentele lui Putin și ale Kremlinului mai pot avea vreun dram de credibilitate. Am vrea să readucem Marea Neagră la potențialul comercial inițial, dar navele de război ale Rusiei invadatoare ne împiedică.

 

Leave a Reply