Home Articole Cu hypermarket la atac : “Arsenal nationalist-populist”

Cu hypermarket la atac : “Arsenal nationalist-populist”

2807
8
SHARE

Asociaţia Marilor Reţele Comerciale susţine că acuzaţiile de creştere artificială a preţurilor înainte de reducerea TVA fac parte dintr-un “plan al grupurilor de interese” deranjate de lupta cu evaziunea fiscală, acesta urmărind demonizarea supermarketurilor şi transformarea lor în “ţapi ispăşitori”

“În această strategie distructivă nimic nu a fost uitat: s-au folosit termeni precum <sabotaj> sau <tun> sau expresii precum <profiturile se ascund în buzunarele comerciantilor> pentru a ilustra situaţii de modificări ale preţurilor la diverse produse, fără a se fi menţionat dacă aceste produse erau sau nu în promoţie în perioadele monitorizate, dacă diferitele comparaţii se refereau la aceeaşi marcă de produs, acelaşi producător, acelaşi comerciant sau aceeaşi unitate de măsura. Retailerii au fost acuzaţi de practici incorecte în relaţiile cu furnizorii precum şi de transfer al profitului în afara ţării, folosindu-se, bineînteles, întreg arsenalul naţionalist-populist de rigoare“, arată asociaţia, într-un comunicat.

Retailerii afirmă, de asemenea, că unii “investitori” vor să transfere către supermarketuri pierderile suferite ca urmare a precărităţii propriului management.

“Însă fără îndoială cea mai mare surpriză sau, mai bine zis, stupefacţie ne-a fost provocată de uşurinţa cu care, sub pretextul sprijinului acordat producătorilor locali, s-au promovat concepte şi iniţiative care nu numai că nu au nimic de-a face cu existenţa unei pieţe libere şi concurenţiale, dar în subsidiar urmăresc să deturneze o parte a consumului către proprietarii pieţelor, unde cvasi-totalitatea operaţiunilor comerciale este nefiscalizată”, susţine asociaţia.

Marii comercianţi susţin şi că ideea închiderii supermarketurilor duminica şi în timpul sărbătorilor legale este deplasată şi nejustificată.

“Obiectivul urmărit este acelaşi – diminuarea sumelor vărsate la bugetul statului prin scăderea vânzărilor”, conform sursei citate.

Asociaţia Marilor Reţele Comerciale arată de asemenea că acuzaţiile de creştere artificială a preţurilor nu au fost confirmate de nicio instituţie abilitată în acest sens şi că a recomandat membrilor săi să utilizeze toate instrumentele comerciale pe care le au la dispoziţie pentru ca scăderea TVA să se regăsească în preţul la raft.

În urmă că două săptămâni, preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, a declarat că se teme ca în această perioadă să nu apară înţelegeri între magazine, lanţuri de magazine şi între producători care să încerce să păstreze în profiturile lor reducerea TVA la 9% la alimente începând cu 1 iunie.

Un raport analizat la începutul lunii mai de Guvern privind preţurile la alimente din marile magazine nu prezintă informaţii legate de creşterea acestora înainte de reducerea TVA, Consiliul Concurenţei urmând să ceară informaţii retroactive privind preţurile practicate şi să verifice, aleatoriu, aproximativ 600 de magazine

Conform documentului, Consiliul Concurenţei a comunicat asociaţiilor profesionale ale retailerilor şi producătorilor că pot recomanda membrilor să scadă preţurile cu minimum 12%, după reducerea TVA, şi i-a anunţat că va verifica la nivel naţional evoluţia preţurilor şi după scăderea TVA, pentru a vedea dacă efectul este menţinut în timp.

Documentul menţionează “eventuale creşteri de preţuri pe anumite grupe de alimente anterior datei de 1 iunie” şi precizează că, urmare a informaţiilor pe această temă din presă, Ministerul Agriculturii a dispus verificări în Bucureşti, Braşov, Cluj, Dolj, Iaşi, Sibiu şi Timiş, direcţiile din minister urmând însă să prezinte conducerii o notă informativă în care să indice eventuale astfel de majorări.

Şi Autoritatea pentru Protecţia Consumatorilor a verificat marile magazine la nivel naţional, dar a identificat doar nereguli constând în utilizarea de expresii precum “ieftin” sau “discounter garantat” care induceau ideea unui preţ redus, dar fără afişarea preţului actual de vânzare, lipsa afişării preţurilor, etichetarea neconformă, nerespectarea condiţiilor de depozitare.

Presa a relatat însă că mari lanţuri de magazine ar fi majorat preţurile la diferite alimente cu până la 30%, înainte de reducerea TVA, iar premierul Victor Ponta a reacţionat spunând că Guvernul nu poate îngheţa preţurile la mărfurile din magazine, dar poate introduce măsuri constituţionale şi europene, precum taxe speciale foarte mari, în cazul în care comercianţii nu scad preţurile la raft după diminuarea TVA.

El a cerut ca Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor şi Consiliul Concurenţei să verifice atent situaţia preţurilor din magazine.

 

8 COMMENTS

  1. nu stiu toate detaliile intereselor. nu cred in lucruri fortate si ajutoar de la stat sa te impui pe o piata libera sa faci concurenta supermarketurilor. trebuie sa gasesti singur o modalitate sa atragi clienti. retea cu produse exclusiv romanesti poate fi un succes. retea cu magazine cu servire mult mai rapida decat intr-un supermarket poate fi un succes. trebuie concurenta, nu lucruri fortate.
    liberalii au incercat sa para ca sustin producatorii interni, micii comercianti, pietarii. in acelasi timp sa fie si o masura sociala. cred ca a fost o incercare slaba a liberalilor, desi in unele state sunt inchise supermarketurile in weekend.
    pe ponta il intereseaza doar banii la buget, cu care sa astepte niste miscari politice populiste, pentru alegeri. nu exista un mizerabil mai mare ca asta. e o rusine pentru specia umana. trebuie sa scapam cat mai repede de el, fara indoiala.

  2. traim intr-o lume a interesurilor ,mai mici sau mai mari dar interese ,colective sau personale dar interese si toate au ca punct comun pacalirea altora .E trist dar adevarat .Cat despre Basescu si Udrea in acest moment ei sunt turbati pe toata lumea si asta denota DISPERARE .oare javrele astea si acolitii lor vor ajunge sa raspunda pentru bataia de joc fata de poporul roman timp de 10 ani ?La cum stau lucrurile pe loc am ajuns sa ma indoiesc cel putin eu la varsta mea nu prea mai sper .d-le Tudor zilele trecute premierul nostru pe nume Ponta spunea sus si tare ca stie o persoana si i-a dat si numele care a facut ,,lobby”in favoarea firmei austriece in legatura cu exploatarea forestiera .La lansarea noii sale carti Johannis a spus tare in fata la toata lumea prezenta ca nu-l mai cheama in judecata pe Ponta ca si-a retras cuvintele si intr-un fel si-a cerut si scuze referitor la cele spuse ,as fi curioasa sa stiu ce parere aveti despre aceasta atitudine a lui Ponta .Cu ce impresie raman cei care aud asa ceva ,si ce incredere sa ai in el ?sincer ma doare sufletul pentru PSD mai ales cand aud pe sefa PNL-ului ca nu pierde nici un prilej sa atace PSD-ul prin Ponta si ma intreb oare ce este in capul acestui om si cum ii place sa se faca si sa fie facut de ras in fata tarii intregi pentru inconsecventa celor spuse azi si retrase maine ?

    • Cine si ce a retras?Ce a spus Ponta este evident si atat.Ce vrajeli baga 6 klause este “ca sa dreaga busuiocul” in fata alora care l-au votat,ca sa nu se prinda fraierii pentru cine joaca toata trupa lor in treaba cu defrisarile.

  3. pe termen lung magazinele vor putea pacali statul si vor putea mari preturile. nu cred in controlul statului. concurenta poate rezolva mai bine problema.

  4. Să fim serioşi şi obiectivi, preţurile au luat-o razna în creştere a doua zi cînd s-a anunţat reducerea TVA. Singurele produse care au preţuri mici faţă de magazinele de profil sunt cele electronice(maşini de cusut, rîşniţe de cafea, blendere) în rest pînă şi hîrtia igienică cea de calitate(aşa se clamă)s-a scumpit! În pieţe marii afacerişti au nişte preţuri cu cel puţin 0,50 bani mai mare ca în supermarketuri, de acolo îşi fac aprovizionarea şi micii producători puţini, nu mai încap în pieţe din cauza taxelor.

  5. Marile hyermarketuri indiferent de cum se numesc acestea sunt pe “smen” in relatia cu consumatorii, iar dl. Chiritoiu este de mult timp o marioneta. Nu odata am sesizat conducerea unui supermarket, mare brand, de inexactitatea pretului la raft si cel real la casa. Vreau sa va spun ca nu s-a luat nicio masura, de fiecare data mi s-a recomandat returnarea marfii si plata contravalorii. Niciodata nu au recunoscut, s-a incercat trecerea cu vederea a hotiei .

  6. Nicidecum hypermarketurile nu au urcat preturile inainte de micsorarea tva……Minciuna cu M mare. Exe,ple ar fi sute. Nepotica mea mananca zilnic o ciocolata. Snickers dublu acum 2 luni 2,45 lei, acum o luna 2,75, azi 3 lei…..nesimnificativ nu? Kinder Bueno acum 2 luni 2,35, o luna 2,65 , azi 3 lei…..Mamitica voastra de hoti….Si acesta sint doar 2 banale ciocolati de 65 gr…..

Leave a Reply