Un deficit tot mai mare de energie în China a dus la oprirea producţiei în numeroase fabrici, inclusiv la mulţi furnizori ai Apple şi Tesla, în timp ce unele magazine din nord-estul ţării au operat la lumina lumânărilor, iar mall-urile au închis devreme, semn al impactului economic al acestei situaţii, transmite Reuters.

Această criză a energiei este provocată de livrările insuficiente de cărbune, înăsprirea standardelor referitoare la emisii şi cererea puternică din partea producătorilor industriali, care au urcat preţurile cărbunelui la niveluri record şi au dus la reducerea utilizării pe scară largă.

Raţionalizarea a fost aplicată la orele de vârf în multe părţi din nord-estul Chinei începând de săptămâna trecută, iar locuitorii unor oraşe precum Changchun au spus că întreruperea curentului electric se produce mai devreme şi durează mai mult, potrivit presei de stat.

Luni, State Grid Corp s-a angajat să asigure livrările de electricitate de bază şi să evite întreruperile.

Deficitul de energie a afectat producţia în industrii din mai multe regiuni din China şi afectează perspectiva creşterii economice, potrivit analiştilor, scrie g4media.ro

Situaţia afectează şi piaţa de capital chineză, într-o perioadă în care a doua cea mai mare economie a lumii dă deja semne de încetinire.

Cel puţin 15 companii chineze au anunţat în declaraţii depuse la autorităţile de reglementare că producţia lor a fost perturbată de întreruperea electricităţii, în timp ce peste 30 de companii listate în Taiwan, cu operaţiuni în China, au întrerupt activităţile pentru a respecta limitele de consum al electricităţii.

Industriile metalurgice, aluminiului şi cimentului au fost afectate la rândul lor puternic de reducerea producţiei. Circa 7% din capacitatea producţiei de aluminiu a fost suspendată şi 29% din producţia de ciment a fost afectată, au scris luni analişti ai băncii Morgan Stanley într-o notă adresată clienţilor.

Industriile hârtiei şi sticlei ar putea fi următoarele industrii care se vor confrunta cu perturbări ale activităţilor.

Între cei afectaţi se mai afla producătorii de produse chimice, vopseluri, mobilă şi soia.

Deficitul de energie i-a determinat pe unii analişti să îşi revizuiască estimările privind creşterea economiei chineze în 2021.

Banca Nomura şi-a redus estimările privind creşterea economiei chineze în trimestru trei şi patru la 4,7% şi 3%, de la 5,1% şi 4,4%. Estimarea anuală a fost redusă de la 8,2% la 7,7%.

Analiştii Morgan Stanley consideră că reducerile de producţie, dacă se vor prelungi, vor avea un impact negativ de 1 punct procentual asupra creşterii PIB-ului chinez în trimestrul patru.

Săptămâna trecută, marii producători de cărbune din China s-au întâlnit pentru a încerca să rezolve deficitele şi să încetinească creşterile de preţuri.

China este cel mai mare consumator de energie din lume şi a afirmat că intenţionează să reducă emisiile de carbon la zero până în 2060.


Preţurile petrolului au crescut luni pentru a cincea zi consecutiv, iar cotaţia petrolului Brent se află la cel mai ridicat nivel din octombrie 2018, îndreptăndu-se spre 80 de dolari pe baril. Creşterile sunt determinate de îngrijorarea investitorilor legată de oferta limitată, în timp ce cererea creşte în unele regiuni ale lumii, transmite Reuters.

Cotaţia petrolului Brent a urcat cu 1,8%, la 79,47 dolari pe baril, după trei săptămâni de creşteri.

Contractele futures pentru petrolui WTI, de referinţă în Statele Unite, au avansat cu 2%, la 75,42 dolari pe baril, cel mai ridicat nivel atins din luna iulie, după cinci săptămâni de creşteri.

Goldman Sachs şi-a revizuit în creştere cu 10 dolari estimarea privind preţul petrolului Brent la sfârşitul acestui an, la 90 de dolari pe baril.

Livrările globale de petrol au devenit limitate ca urmare a redresării rapide a cererii de carburanţi, după ce epidemia provocată de varianta Delta a noului coronavirus şi uraganul Ida au afectat producţia de ţiţei din Statele Unite.
———–

Marea Britanie se confruntă, de câteva zile cu o penurie acută de combustibil: circa 90% din stațiile de benzină nu mai au ce vinde ca urmare a lipsei de șoferi de camioane care să asigure aprovizionarea.

Luni seară, ministrul britanic al transportului a declarat că armata este gata să ajute și să asigure alimentarea benzinăriilor sau supermarketurilor.

Se estimează că Marea Britanie nu dispune de mai multe de 100.000 de șoferi de camioane – insuficient pentru a garanta funcționarea normală a lanțului de aprovizionare, deși rafinîriile sunt pline.

Guvernul a dat vina pe oamenii care cumpără în panică inutil de mult combustibil, lăsând benzinăriile goale.

Guvernul britanic a suspendat luni și regulile de concurență pentru a ușura furnizarea și distribuirea combustibilului în întreaga țară.

Presiunea pe combustibil vine după ce britanicii se confruntă de luni de zile cu rafturile goale din supermarket-uri, unde lipsesc de multe ori produse de bază, de la apă îmbuteliată, la fructe și legume proaspete, scrie europalibera.org

Guvernul Johnson susține că problemele sunt provocate de pandemia de coronavirus, ca și în alte țări europene. Mai mult, susține că lipsa de șoferi nu este datorată Bexit-ului, ci faptul că branșa în sine a pierdut mulți angajați în perioada pandemiei.

Cu toate acestea, din cauza Brexit-ul, aproximativ 14.000 de șoferi, cetățeni ai Uniunii Europene, au părăsit Marea Britanie anul trecut, în timp ce mii de lucrători din industria alimentară s-au întors și ei acasă.

Faptul că Londra trebuie acum să elibereze vize de urgență lucrătorilor din UE arată cât de mult se bazează pe lucrătorii non-britanici, în special în industria alimentară și logistică, remarcă portalul Politico.eu.

Întrebat de jurnaliștii britanici dacă va trimite șoferi de camioane în Marea Britanie, liderul social-democraților germani și posibil viitor cancelar, Olaf Scholz a reamintit că : „Libera circulație a forței de muncă face parte din Uniunea Europeană și am muncit foarte mult pentru a convinge britanicii să nu părăsească Uniunea … Sper că-și vor rezolva problemele care decurg acum din această decizie.”

Leave a Reply