Forțele Navale Române au nevoie de mai multe nave de tip dragor de mine pentru a face din Marea Neagră un loc mai sigur pentru navele comerciale, a declarat săptămâna trecută contraamiralul Mihai Panait, șeful Forțelor Navale din România, în cadrul unei discuții despre Marea Neagră găzduită de Yorktown Institute, unde a participat şi think-tank-ul New Strategy Center, scrie defenseromania.ro
Amenințarea reprezentată de minele marine din Marea Neagră afectează libertatea de navigație în regiune, a declarat contraamiralul Mihai Panait, potrivit USNI News.
Forțele Armate Ucrainene au minat Marea Neagră în apropierea zonelor sale litorale ca măsură de protecție împotriva unui desant maritim ale forțelor rusești. În timp ce minele au ținut la distanță navele de război și ambarcațiunile de desant rusești, acestea au blocat, de asemenea, şi navele comerciale în porturile ucrainene și au pus în pericol rutele de aprovizionarea cu cereale. Transportul maritim pentru exportul cerealelor a fost reluat, minele fiind îndepărtate de pe rutele de navigație.
Cu toate acestea, mai multe mine marine au ajuns în largul Mării Negre. Acestea continuă să reprezinte o amenințare pentru navele din regiune. Amintim că, pe 8 septembrie, o navă a Forțelor Navale Române a suferit avarii uşoare, după ce a lovit o mina de război din Marea Neagră pe care trebuia s-o distrugă. Dragorul maritim „Locotenent Dimitrie Nicolescu” (DM-29) a suferit avarii ușoare în urma exploziei unei mine marine.
România, Turcia și Bulgaria – țări NATO cu ieşire la Marea Neagră – împreună cu statele aliate şi forțele navele ucrainene au curăţat în toată această perioadă apele Mării Negre de mine care pluteau în derivă, a declarat contraamiralul Mihai Panait. Marina bulgară a distrus două mine, România trei, Turcia trei și 23 au fost distruse de către Ucraina, a precizat acesta.
Marina română își modernizează navele de de tip dragor de minele – Forţele Navale Romane au în prezent patru astfel de nave – a spus Panait.
În următorul an, 2,5% din produsul intern brut va fi alocat pentru apărare, deși nu va fi în totalitate pentru marină, a spus Panait. În afară de dragoare de mine, România vrea încă două elicoptere, a spus Panait.
România ar putea folosi nave de tip dragor de mine de la alte țari partener pentru a ajuta la protejarea libertății de navigație în Marea Neagră, a declarat George Scutaru, director general al New Strategy Center, precizează U.S. Naval Institute.
Turcia a închis Strâmtoarea Bosfor pentru navele de război în primele zile ale invaziei militare ruse în Ucraina, împiedicând țările din afara Mării Negre să trimită nave de luptă. Cu toate acestea, un dragor de mine nu este o navă de luptă, a spus Scutaru.
Forțele navale trebuie să fie capabile să mențină deschise rutele de transport maritim, a declarat fostul șef al operațiunilor navale americane, amiralul Gary Roughead.
Tehnologia poate juca un rol cheie în Marea Neagră, a declarat Roughead pentru USNI News după evenimentul găzduită de Yorktown Institute, sugerând că vehiculele subacvatice fără pilot și vehiculele de suprafață fără pilot ar putea fi folosite pentru a detecta mine marine.
Lipsa de atenție a dus la o lipsă de strategie pentru Marea Neagră din partea Statelor Unite și a NATO, o problemă ridicată în cadrul unei discuții recente a Centrului pentru analiza politicilor europene privind Marea Neagră. Discuția de la Yorktown a evidențiat necesitatea unei strategii pentru Marea Neagră, a declarat Roughead.
Marea Neagră nu a fost întotdeauna în atenția Statelor Unite, a spus Roughead. În ultimii 20 de ani, atenția a fost concentrată pe Orientul Mijlociu, ceea ce a permis Washingtonului să se concentreze mai puțin pe zone precum China și Taiwan sau Rusia și Marea Neagră.
Este timpul ca SUA să își îndrepte atenția către Marea Neagră și să elaboreze o strategie, a spus Roughead, scrie Defense Romania.