Ministerul de Interne, Ministerul Muncii și Ministerul Fondurilor Europene plănuiesc modificări radicale ale organizării în teritoriu prin eliminarea structurilor județene și înlocuirea cu structuri regionale. Sunt primii pași în direcția unei reforme administrative masive, despre care au dat indicii în ultimele luni atât premierul Orban, cât și președintele Iohannis.

  • Actuala organizare a administrației centrale, cu structuri în fiecare din cele 40 de județe, plus sectoarele Bucureștiului, e criticată constant pentru lipsa de eficiență și pentru menținerea unui aparat birocratic stufos, cu costuri uriașe pentru stat. Structurarea teritoriului pe regiuni în loc de județe nu poate fi însă realizată fără modificarea Constituției, așa că majoritatea ministerelor și instituțiilor centrale și-au păstrat structura teritorială neschimbată de zeci de ani.
  • Reorganizarea din cele trei ministere are loc însă în absența unei strategii unitare, convenite la nivelul întregului guvern. Nu e clar în acest moment pe ce documente programatice sau studii de impact se bazează inițiativele de reformă din cele trei ministere – cheie.

În ultimul deceniu au existat două exemple semnificative de trecere de la structurile județene la cele regionale: Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF – în 2013) și SRI în 2019, într-o mișcare surpriză anunțată în premieră de G4Media.ro. Ambele instituții au fost reorganizate pe baze regionale ca să-și eficientizeze activitatea.

Începutul de an a adus însă un anunț oficial de la ministrul Afacerilor Interne, Marcel Vela, care a declanșat consultarea tuturor structurilor din minister pentru o reformă internă. Vela a anunțat că planul de reformă va fi gata la finalul acestei săptămâni. El a indicat că e adeptul regionalizării, dând ca exemplu Inspectoratul General al Jandarmeriei, care a propus o structură regională în locul celei județene, similar cu organizarea existentă deja la Poliția de Frontieră.

”Am discutat cu Jandarmeria, care este de acord să copieze modelul Poliţiei de Frontieră, adică să existe o comandă regională care să aibă în subordine mai multe inspectorate actuale, având în vedere faptul că va fi mai eficientă comunicarea, tot ceea ce ţine de organizare şi de acţiunile operative. Pentru minister va fi bine, pentru că se reduc anumite posturi de conducere, cu salarii foarte mari, rămânând astfel economii financiare pentru alte cheltuieli, cum ar fi dotarea poliţiştilor sau modernizarea unor dotări… Dacă se face o eficientizare la fel cum are, de exemplu, Poliţia de Frontieră, care a fost prima ce a raportat solicitările Direcţiei Economice, cred că şi comunicarea va fi mai bună. Să nu uităm că noi suntem organizaţi, în prezent, după reforma administrativă din 1968”, a spus luni Marcel Vela.

Și la Ministerul Muncii există discuții despre reorganizarea internă bazată pe structuri regionale în locul celor județene. Potrivit informațiilor G4Media.ro, sunt vizate Inspecția Muncii, Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială (ANPIS) și Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM), toate organizate în acest moment pe județe, și care ar putea fi organizate pe regiuni.

Al treilea domeniu în care guvernul Orban ar putea descentraliza și organiza administrația pe baze regionale este gestionarea fondurilor europene din Programul Operațional Regional (POR), adică acea linie de finanțare adresată comunităților locale și din care, de obicei, atrag fonduri europene primăriile.

Un memorandum discutat de guvern la finalul anului trecut prevede ca Ministerul Dezvoltării să își piardă calitatea de gestionar al POR în favoarea celor opt Agenții de Dezvoltare Regională (ADR), în coordonarea Ministerului Fondurilor Europene, scrie Cristian Pantazi pe site-ul www.g4media.ro

Există însă și o problemă menționată în documentul oficial: cele 8 agenții de dezvoltare sunt acum ONG-uri care nu pot îndeplini funcția de autoritate de management. Potrivit propunerii, trebuie găsite soluții care să le permită ordonantare de credite ale bugetului de stat, fiind indicată modificarea Legii nr.500/2002 privind finanțele publice.

 

2 COMMENTS

  1. Parca se laudau ca reduc personalul? Din ce se vede apar structuri noi pentru super baroni. O armata de fufilici se pregatesc sa fie Miti de la regionala. Daca nu au cu ce sa convinga atunci zapacesc lumea. A mai fost prostia asta si ce au rezolvat: bancuri pe teme regionale , emisiuni mega folclorice dialog la distanta, baroni cu armata de militieni in subordine , sedinte,chefuri si la regiune, Regiunea Autonoma Maghiara cu care nu se mai intelegea nimeni, In concluzie a crescut aparatul sugator de buget si excursii la regionala in rest un stat cu randament scazut. asta a vrut sa faca si mustafa si noroc ca a fost ascuns ca ne federaliza pana acum.Pnl +psd =pcr continua sinuciderea politica. Daca s-au plictisit de Romania sa o lase asa cum este si sa plece acolo unde si-au dus banii furati

  2. “Structurarea teritoriului pe regiuni în loc de județe nu poate fi însă realizată fără modificarea Constituției”

    Asta nu e o piedică reală.

    Din câte țin minte, în Constitutie se precizează doar că organizarea administrativă a teritoriului este pe județe, dar nu spune cât de mari să fie județele sau că nu se pot modifica delimitările actuale dintre județe.

    Prin urmare e extrem de simplu: se re-organizează teritoriul pe câteva regiuni mai mari, iar noilor entități li se spune tot județe (nu regiuni).

    Evident ar dispărea zeci de mii de posturi de șefi, șefuți si șefuleți, unul mai inutil ca altul, dar toți bine plătiți (de la buget, evident). De asta nu se face.

Leave a Reply