A trecut la cele vesnice o personalitate a jazz-ului romanesc : saxofonistul Garbis Dedeian. Pentru cei de varsta mea, un scurt remember. In mizerabila perioada a comunismului anilor ’80, unul din putinele momente bune pentru melomami era joi seara, de la ora 21,00, pe programul 3, la radio. “Aici Bucuresti, Romania, ora exacta. A fost ora 21,00”. Si urma regalul de muzica electronica sau jazz, precedata de un intermezzo foarte original la vremea respectiva pentru reglarea sunetului celor care detineau echipamente stereo. De la Florian Lungu am auzit prima oara de Garbis Dedeian. Apoi i-am descoperit cu placere la Constanta pe Harry Tavitian, pe Corneliu Stroe, pe Johhny Raducanu in concert de muzica si poezie cu Ion Caramitru. Erau momente care ne salvau atunci de presiunea, intunericul, frigul si teroarea comunista. 


Muzicianul Garbis Dedeian s-a născut la 24 aprilie 1959, la Bucureşti. A studiat la Liceul de Muzică nr. 1 din capitală, învăţând clarinetul cu profesorul Florian Popa, la Şcoala Populară de Artă. Jazz-ul l-a atras din adolescenţă, primii paşi fiindu-i îndrumaţi de regretatul Mihai Berindei, în clubul căruia a debutat, în duet cu pianistul Puiu Pascu.

Instrumentist, compozitor, orchestrator, Garbis Dedeian a debutat la festivalul “Sibiu 79”, atunci făcând parte din Big band-ul Centrului Universitar Bucureşti. Anul 1982 a însemnat pentru Garbis Dedeian o triplă afirmare: un premiu acordat cvartetului său la concursul debutanţilor din cadrul festivalului sibian, prezenţe de succes la festivalurile de Jazz de la Braşov şi Costineşti, potrivit site-ului http://alexandries.free.fr.

A fost pe primul loc la clarinet, saxofon tenor, saxofon alto în topul revistei “Săptămîna” (1984); a participat la seria de concerte “Jazz ’85” (la Teatrul “Constantin Tănase”), “Jazz Alive” şi “Perpetuum Jazz” (Bucureşti) dar şi în ciclul de spectacole “Atelier de improvizaţie” (la Teatrul Dramatic din Constanţa), la festivalurile de jazz de la Galaţi, laşi, Craiova, Satu Mare, Cluj, Arad), din capitală (“Camel Jazz Alive Summit”, “Intel Jazz”, “Coca Cola Superjazz” etc), la festivalurile Mamaia şi “Cerbul de Aur” şi în toate cluburile de jazz bucureştene ca şi în ţară, peste hotare (Germania, Ungaria, Republica Moldova, Grecia, Italia, Franţa).

A descoperit şi format talente ca pianiştii Petrică Andrei şi Marius Vernescu, trompetistul Emil Bîzgă, chitaristul-violonist Florentin Dună, chitaristul Sorin Romanescu, bateristul Adrian Ştefănescu, vocalistul Paul Ioanid şi mulţi alţii.

Dintre proiectele muzicale ale lui Garbis Dedeian amintim: “Saxophone Summit”, “Tribute To Coltrane”. A susţinut un recital la Festivalul “Bucureşti 2001”, în care a cântat cu precădere compoziţii proprii, alături de pianistul Petru Popa, basistul Pedro Negrescu şi bateristul Tudy Zaharescu.

A participat la înregistrarea Mitică Popescu (1985), pe muzica lui Nicu Alifantis şi versurile lui Alexandru Andrieş, precizează site-ul amintit. Alte colaborări cu Alexandru Andrieş au fost “Interioare” (1984), “Interiors” (1985), “Rock’n’Roll” (1987), “Trei oglinzi” (1989), “Azi” (1991), “Aşteptînd-o pe Maria” (1991), “Vecinele mele 1,2,3” (1992), “Alexandru Andrieş” (1994), “Vreme rea” (2000), “Bingo România” (2001).

În 2018 a lansat albumul “Armine”.

Dumnezeu sa-l odihneasca !

Leave a Reply