In luna Septembrie 2014, la emisiunea “Punctul de intalnire” faceam un bilant al numarului de interceptari in regimul Basescu. Demisionarul sef SRI George Maior afirma chiar inaintea demisiei sale : “Toate mandatele sunt semnate de director”. Printre acestea, au fost si mandate (evident, aprobate de institutiile judiciare) pe numele unor persoane din Trustului Intact sau la adresa unor lideri PSD in timpul suspendarii si demiterii lui Traian Basescu in vara lui 2012.

Iata ce spuneam in emisiune : “Pornind de la un document care a fost trimis in Parlamentul Romaniei de SRI, aveti aici prima pagina a acestui raport pentru conformitate. Ca sa nu avem discutii, sa nu avem vorbe. Raport SRI, e vorba de raportul privind activitatea desfasurata in anul 2013. Astfel de rapoarte se trimit anual Parlamentului Romaniei si pe baza acestor documente am realizat statistica despre care va vorbesc in momentul de fata. Trimis in 15 mai 2014 de la cabinetul directorului Serviciului Român de Informatii catre Parlamentul Romaniei. Acest document trece prin furcile caudine ale comisiilor parlamentare, comisia parlamentara de control a SRI si mai departe este dezbatut si adoptat in Biroul Permanent si plen. Ati vazut despre ce este vorba. Haideti sa parcurgem pagina cea mai importanta, cea care da dimensiunea informatiilor cu care incepem aceasta a doua parte a emisiunii. La pagina 35 a acestui document se precizeaza in felul urmator. In indeplinirea rolului sau de autoritate nationala in domeniul interceptarii comunicatiilor, SRI a asigurat si in 2013, prin intermediul Centrului National de Interceptare a Comunicatiilor, CNIC, punerea in aplicare cu operativitate a actelor de autorizare a interceptarii comunicatiilor in conditiile legii 535/2004 privind prevenirea si combaterea terorismului sau ale Codului de procedura penala. Actiunile respective au fost desfasurate pentru toate structurile din sistemul de securitate si pentru Ministerul Public, adica pentru toate serviciile de informatii si pentru cele departamentale, MAI, MApN, SRI-ul este cel care deruleaza aceste interceptari ca autoritate nationala. Asigurarea legalitatii punerii in executare a actelor de autorizare a interceptarii comunicatiilor se realizeaza permanent, printr-un control preventiv de conformitate si respectiv prin verificare corectitudinii datelor. Al doilea paragraf din pagina 35 este cel care da cifrele exacte ale interceptarilor pe anul 2013. Spune SRI, in cursul anului 2013, CNIC a pus in aplicare 38.884 de acte de autorizare pentru beneficiarii din sistemul de securitate nationala fata de 36.085 de acte de autorizare in anul precedent, reprezentand o crestere cu 7,76%. Avem crestere la interceptari, bucurati-va! Creste si Romania cu ceva. Din punctul de vedere al institutiilor solicitante, distributia a fost urmatoarea: 35.183 de acte de autorizare au provenit de la celelalte institutii din sistemul de aparare, de ordine publica si securitate nationala, 3.701 de acte de autorizare pentru SRI, fata de 3.405 anul precedent, finalitatea informatiilor obtinute fiind in principal preventiva, ori de sesizare a organelor de urmarire penala. Si mai e o afirmatie aici, ca se mentine tendinta de reducere a ponderii mandatelor de securitate nationala in totalul autorizarilor legale de interceptare, comparativ cu perioada 2008-2010, cand aceasta se situa intre 10-13%. Retinem de aici, din aceste date, faptul ca SRI are doar 10% operatiuni si beneficiu din punct de vedere al mandatelor si ca restul de 90%, mandatele sunt puse in aplicare de catre SRI pentru alti beneficiari.

Veti vedea ca cel mai important beneficiar al acestor interceptari in Romania este Directia Nationala Anticoruptie. Gratie acestei institutii, care a facut sa explodeze interceptarile in Romania avem o crestere cu 400%. (…) Cel mai important beneficiar al interceptarilor SRI este DNA, Directia Nationala Anticoruptie. Potrivit analizelor din surse deschise, in limbaj de specialitate surse deschise inseamna presa scrisa, radio, TV si Internet, DNA s-a concentrat in ultimii ani pe deschiderea unor dosare penale pentru adversarii lui Basescu si anume ceea ce a aparut public drept USL si anume PSD si PNL in proportie de peste 70% dosarele DNA facute cu explozia de interceptari este la adresa acestor oameni, la adresa acestor politicieni, care s-au opus lui Traian Basescu. Sutele de informari si sesizari despre marea coruptie din camarila lui Basescu sunt tinute la sertar. Cazurile ALRO, Bercea – Basescu, Nana, Gazprom, Udrea – Cocos, “Gala Bute”, Blejnar – Marta, Duta – CNAS, Videanu – “baietii destepti” din energie, Bebe Ionescu – BRD si multe altele demonstreaza din plin acest lucru. Ca sesizarile si informarile in legatura cu afacerile de coruptie imensa din jurul lui Traian Basescu sunt tinute la sertar de DNA si doar adversarii acestuia sunt interceptati, sunt anchetati, sunt monitorizati si eventual trimisi in judecata daca lucrul acesta nu cumva se face si intr-o fortata stare de retinere si apoi de cerere de arest in fata instantei”.

Astfel, avem de-a face cu o crestere a mandatelor de interceptare de 400%, avand in vedere cifrele pentru anul 2013, in comparatie cu anul 2007. Cresterea este insa mult mai mare daca ne raportam la 2005, primul an de mandat ca presedinte al Romaniei al lui Traian Basescu. Mai exact, este vorba despre o crestere de peste 600%. Mai exact, de 610%. Cu alte cuvinte, de la momentul instaurarii regimului Traian Basescu in Romanie numarul mandatelor de interceptare a crescut constant, ajungand de la cateva mii pe an, la cateva zeci de mii pe an.

Prezentam in continuare datele oficiale cu privire la mandatele de interceptare, existente in Rapoartele de activitate al SRI din perioada 2005-2012:

2005

In anul 2005 au fost supravegheate, inclusiv la solicitarea celorlalte institutii din sistemul de securitate nationala ori a organelor de cercetare si urmarire penala, 6.370 de posturi telefonice (2.373 de persoane), cu 27,19% mai putine decat in 2004.

Aceste activitati au fost realizate prin punerea in executare a 5.244 mandate (3.454 acte de autorizare de baza si 1.790 de prelungiri si extinderi), dintre care:

1.977 au revenit Ministerului Public (37.70% din total);

1.722 au fost puse in practica pentru M.A.I. (32,84%);

1.395 (in scadere cu 38,05% fata de 2004) au revenit S.R.I. (26,60%);

103 au fost realizate la solicitarea S.P.P., 31 pentru S.I.E. si 16 pentru M.Ap.N.

Cele 1.977 acte de autorizare puse in aplicare pentru Ministerul Public au urmatoarea distributie:

Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie – 331

Parchetele de pe langa Curtile de Apel – 1.297

Departamentul National Anticoruptie – 349

2006

In calitate de autoritate nationala in domeniu, Serviciul Roman de Informatii a pus in aplicare, in anul 2006, un numar total de 8.693 acte de autorizare a interceptarii comunicatiilor (mandate de baza, respectiv prelungiri si extinderi ale mandatelor initiale).

Dintre acestea, 2.022 (reprezentand 23,26 % din volumul total) au avut ca beneficiar structurile Serviciului Roman de Informatii si au fost puse in aplicare in problematici (precum antiterorismul si contraspionajul) in care factorii de risc sunt, de regula, contracarati prin masuri preventive, pe cat posibil intr-o faza incipienta de manifestare.

2007

In 2007, Centrul National de Interceptare a Comunicatiilor a asigurat punerea in aplicare a 10.272 acte de autorizare (mandate, autorizatii si ordonante) a interceptarii comunicatiilor, pentru toate institutiile sistemului national de aparare, ordine publica si siguranta nationala, precum si pentru Ministerul Public. in baza acestora, a fost autorizata interceptarea comunicatiilor a 7.746 de persoane, respectiv 15.414 de posturi telefonice.

Dintre acestea, doar 1.603 acte de autorizare, reprezentand 15,61%, au avut ca beneficiar S.R.I., in baza acestora fiind interceptate comunicatiile a 1.241 persoane, respectiv de la un numar de 4.805 de posturi.

Din totalul de 1.603 acte de autorizare, doar 573 sunt initiale (mandate, autorizatii si ordonante), restul fiind prelungiri si extinderi ale unor acte de autorizare existente.

In raport cu anul precedent, numarul de acte de autorizare emise pentru S.R.I. a scazut cu 26.14 procente, iar numarul posturilor telefonice supuse procedurilor de interceptare a inregistrat o reducere cu 18,42 procente.

2008

In calitate de autoritate nationala in domeniul interceptarii comunicatiilor, Serviciul Roman de Informatii a asigurat – prin intermediul Centrului National de Interceptare a Comunicatiilor (C.N.I.C.) – punerea in aplicare, cu respectarea stricta a prevederilor legii, a actelor de autorizare a interceptarii comunicatiilor emise in conditiile art.20-22 din Legea nr.535/2004 privind prevenirea si combaterea terorismului sau in conditiile prevazute de art.91/1-5 din Codul de procedura penala, pentru toate structurile din Sistemul National de Securitate si pentru Ministerul Public.

In anul 2008, au fost transmise C.N.I.C. un numar de 15.170 acte de autorizare pentru beneficiarii din sistemul de securitate nationala.

Structura solicitarilor, pe institutii, a fost urmatoarea:

13.254 autorizari au avut ca beneficiar alte institutii din sistemul de aparare, ordine publica si siguranta nationala;

1.916 au avut ca beneficiar SRI (mandate initiale, prelungiri si completari).

Cresterea cu 16,23%, comparativ cu anul 2007, a numarului de mandate initiale obtinute de SRI a fost motivata de implicarea sustinuta a Romaniei in lupta internationala impotriva terorismului si proliferarea actiunilor gruparilor de criminalitate organizata transfrontaliera.

Este, totodata, de mentionat, ca o pondere importanta a acestui tip de activitati a fost desfasurata in indeplinirea responsabilitatilor SRI pe linia asigurarii conditiilor de securitate necesare pentru Summit-ului NATO de la Bucuresti.

Solicitarile de aprobare a mandatelor de interceptarea a comunicatiilor inaintate de Serviciu judecatorilor desemnati au fost fundamentate pe necesitati operative stringente, stabilite in baza evaluarii riguroase a informatiilor disponibile si riscurilor de securitate asociate materializarii activitatilor preconizate.

2009

Cu respectarea riguroasa a prevederilor legale, Serviciul Roman de Informatii a asigurat – in calitate de autoritate nationala in domeniul interceptarii comunicatiilor – punerea in aplicare din punct de vedere tehnic (prin intermediul Centrului National de Interceptare a Comunicatiilor –CNIC) a actelor de autorizare a interceptarii comunicatiilor emise in conditiile art.20-22 din Legea nr.535/2004 privind prevenirea si combaterea terorismului sau in conditiile prevazute de art.91/1-5 din Codul de procedura penala, pentru toate structurile din Sistemul National de Securitate si pentru Ministerul Public.

In anul 2009, au fost transmise CNIC un numar de 22.176 acte de autorizare pentru beneficiarii din sistemul de securitate nationala.

Din punct de vedere al beneficiarilor, situatia a fost urmatoarea:

19.397 autorizari au avut ca beneficiar alte institutii din sistemul de aparare, ordine publica si siguranta nationala;

2.779 au avut ca beneficiar SRI.

Ca si in anii precedenti, ponderea actelor de autorizare avand ca beneficiar SRI in volumul total este redusa – doar 12,53% – principalii beneficiari ai activitatii de exploatare tehnica fiind celelalte structuri din sistemul national de aparare, ordine publica si securitate nationala.

Analizele efectuate indica faptul ca incidenta situatiilor generatoare de vulnerabilitati si surse de risc evolueaza relativ lent, insa a crescut foarte mult gradul de complexitate si interdependenta a actiunilor cu potential impact asupra securitatii nationale.

Astfel, comparativ cu anul 2008, numarul de mandate initiale obtinute de SRI a crescut cu 28,82%, datorita necesitatilor specifice in domeniul prevenirii si combaterii terorismului respectiv in contracararea actiunilor de criminalitate organizata transfrontaliera (caracterizate prin implicarea mai multor persoane, cu roluri si atributii diferentiate si utilizarea de masuri de autoprotectie ce includ schimbarea frecventa a numerelor de apel folosite).

In toate cazurile, inaintarea unei cereri de aprobare a unui mandat de interceptare a comunicatiilor s-a facut in urma unei analize atente a necesitatilor operative, informatiilor disponibile si posibilitatilor de verificare/aprofundare, respectiv riscurilor de securitate asociate materializarii activitatilor preconizate.

2010

In calitate de autoritate nationala in domeniul interceptarii comunicatiilor, SRI a asigurat, prin intermediul Centrului National de Interceptare a Comunicatiilor (CNIC), punerea in aplicare a actelor de autorizare a interceptarii comunicatiilor emise in conditiile art.20-22 din Legea nr.535/2004 privind prevenirea si combaterea terorismului sau in conditiile prevazute de art.91/1-5 din Codul de procedura penala, pentru toate structurile din sistemul national de securitate si pentru Ministerul Public.

In anul 2010, au fost transmise CNIC 30.624 acte de autorizare pentru beneficiarii din sistemul de securitate nationala (cu 38% mai mult decat in 2009).

Principala crestere a vizat autorizarile pentru activitati coordonate de organele de cercetare si urmarire penala, in contextul eforturilor de contracarare a evaziunii fiscale si activitatilor de criminalitate organizata cu efecte severe asupra constituirii veniturilor la bugetul de stat.

Din punct de vedere al beneficiarilor, situatia a fost urmatoarea:

27.510 autorizari au avut ca beneficiar organele de cercetare si urmarire penala sau institutii din sistemul de aparare, ordine publica si siguranta nationala;

3.114 au avut ca beneficiar SRI

2011

SRI a asigurat – conform competentelor de autoritate nationala in domeniul interceptarii comunicatiilor – prin intermediul Centrului National de Interceptare a Comunicatiilor (CNIC), punerea in aplicare a actelor de autorizare a interceptarii comunicatiilor. Activitatile derulate pe acest segment s-au desfasurat exclusiv in baza autorizatiilor emise in conditiile art.20-22 din Legea nr.535/2004 privind prevenirea si combaterea terorismului sau in conditiile prevazute de art.91/1-5 din Codul de procedura penala, pentru toate structurile din sistemul national de securitate si pentru Ministerul Public.

Procedura de lucru interna a inclus executarea controlului preventiv de conformitate a actelor de autorizare a interceptarii comunicatiilor, prin verificarea corectitudinii datelor si indeplinirii cerintelor legale.

In perioada de referinta CNIC a pus in aplicare 35.678 acte de autorizare pentru beneficiarii din sistemul de securitate nationala, cu 16,5% mai mult decat in 2010.

Dinamica pozitiva a caracterizat in special autorizarile pentru activitati coordonate de organele de urmarire si cercetare penala, pe fondul demersului national de contracarare a evaziunii fiscale si criminalitatii organizate ce afecteaza volumul veniturilor la bugetul de stat consolidat.

Distributia, din perspectiva institutiilor beneficiare, a fost urmatoarea:

32.260 acte de autorizare pentru sistemul de aparare, ordine publica si siguranta nationala.

3.418 pentru SRI.

Ponderea actelor de autorizare avand ca beneficiar SRI se mentine redusa – doar 9,58% din total – si in scadere fata de anul precedent (cand a fost de 10,16% din total).

La nivelul institutiei noastre, datele, informatiile si materialele obtinute prin executarea activitatilor autorizate au fost valorificate atat in cadrul activitatilor specifice ale Serviciului, cat si in fundamentarea unor masuri de prevenire sau sesizare/informare a organelor de urmarire penala.

2012

In calitate de autoritate nationala in domeniul interceptarii comunicatiilor, SRI a continuat sa asigure, prin intermediul Centrului National de Interceptare a Comunicatiilor (CNIC), punerea in aplicare cu operativitate a actelor de autorizare a interceptarii comunicatiilor. Demersurile derulate pe acest segment s-au desfasurat exclusiv in baza autorizatiilor emise in conditiile art.20-22 din Legea nr.535/2004 privind prevenirea si combaterea terorismului sau in conditiile prevazute de art.91/1-5 din Codul de procedura penala. Activitatile de aceasta natura au fost asigurate pentru toate structurile din sistemul national de securitate si pentru Ministerul Public.

Procedura interna de lucru a avut in vedere executarea controlului preventiv de conformitate a actelor de autorizare constand in verificarea indeplinirii cerintelor legale si, respectiv, a corectitudinii datelor.

CNIC a pus in aplicare in cursul anului 2012 un numar de 36.085 acte de autorizare pentru beneficiarii din sistemul de securitate nationala (fata de 35.678 acte de autorizare in anul precedent, reprezentand o crestere cu 1,14%).

O dinamica foarte usor pozitiva a caracterizat doar autorizarile pentru activitati coordonate de organele de urmarire si cercetare penala, pe fondul continuarii demersului national de contracarare a evaziunii fiscale si criminalitatii organizate ce afecteaza volumul veniturilor la bugetul de stat consolidat.

Distributia, din perspectiva institutiilor beneficiare, a fost urmatoarea:

32.680 acte de autorizare pentru celelalte institutii din sistemul de aparare, ordine publica si siguranta nationala;

3.405 pentru SRI fata de 3.418 anul precedent.

Ponderea mandatelor avand ca beneficiar SRI se mentine redusa – doar 9,43% din total – si in scadere fata de anul precedent (cand a fost de 9,58% din total).

De altfel, analiza retrospectiva a ultimilor ani indica o tendinta de reducere a ponderii mandatelor de siguranta nationala in totalul autorizarilor legale de interceptare (in intervalul 2008-2010 aceasta s-a mentinut la un nivel relativ constant situat intre 10-13%), spre deosebire de numarul in continua crestere al actelor de autorizare a interceptarii comunicatiilor solicitate de alte institutii decat SRI.

In ceea ce priveste datele, informatiile si materialele obtinute prin executarea activitatilor autorizate pentru SRI, este de mentionat ca acestea au fost valorificate inclusiv prin fundamentarea unor masuri de prevenire, respectiv de sesizare sau informare a organelor de urmarire penala abilitate.

In concluzie avem urmatoarea statistica:

2005: 6.370 de mandate

2006: 8.693 de mandate

2007: 10.272 de mandate

2008: 15.170 de mandate

2009: 22.176 de mandate

2010: 30.624 de mandate

2011: 35.678 de mandate

2012: 36.085 de mandate

2013: 38.884 de mandate

9 COMMENTS

  1. La noi toti conducatorii de institutii :presedinte,premier,sef SRI,sef DNA,sef DIICOT,sef ANI,sef/guvernator RNR ….nu se vad in postura lor normala si institutionala adica niste slujbasi/slugi ai poporului care i-a ales/numit , ci se vad/devin /se trezesc in postura eronata de a da lectii poporului si astfel devin un fel de …dictatori/tirani mai mari sau mai mici.
    Iar romanii au acceptat/accepta cu usurinta acest lucru(unii din interes=politicienii hoti/corupti/tradatori ,iar alti , majoritatea romanilor, accepta din .. ignoranta si de mamaligari ce sunt).

  2. În orice țară membră U.E,sănătoasă la cap,democratică,serviciile secrete acționează discret și nu stă la taclale cu jurnaliștii.Nu chiar orice subiect îl abordează.Înn schimb SRI-ul nostru a folosit mass media poentru a ne înjura pe noi,cetățenii și și-a bătut joc de statul român și a pus în pericol chiar integritatea țării.Mai vreau ceva!Vreau ca SRI să nu mai fie implicați în Jurnalul Național și în media în general

    • Cand mai vrei ceva, voteaza ce trebuie, nu aiurea in tramvai, ca asa iti spun televiziunile cu tot cu SRI-ul in ele.

  3. Da, in ultimii 10 ani, o data cu cresterea numarului de ascultari, a crescut si paranoia si teama nationala, la un nivel nu departe de cel dinainte de 89.
    Unii oameni au tratat insa cu usurinta acest aspect, nerealizand, ca SRI-ul, ca un concurent pe piata economica din Romania, efectueaza si interceptari cu tinta economica, nu numai criminala.
    Acestui serviciu trebuie sa i se interzica efectuarea de operatiuni economice pe teritoriul Romaniei, si sa se limiteze la astfel de operatiuni doar in afara granitelor, intocmai ca fosta securitate. Nici o companie din Romania nu poate concura cu SC SRI SRL.

    https://cristianmoldoveanu.wordpress.com/2015/01/19/ce-isi-doreste-sri-ul-de-la-legea-sigurantei-cibernetice-cine-va-castiga-batalia-informatiei/

Leave a Reply