Infrastructura catastrofala a Romaniei a devenit obsesia mea. Recunosc, nimic nu-mi provoaca o frustrare mai mare.
Miliarde de euro neatrase din diverse surse (fonduri europene, banci, parteneriate public-privat), altele care se duc anual pe apa sambetei de la bugetul de stat, 2000 de morti anual pe soselele tarii, zeci de mii de minute de intarziere anuala pe CFR, mai nou sute de ore si pe TAROM. Compania aeriana romaneasca de stat era candva un reper al sigurantei si punctualitatii, prima optiune de zbor pentru multi romani. Managementul jalnic al ultimilor ani, aeronavele vechi, intarzierile majore, mecanismele putrede din interiorul companiei si multe alte cauze politice si administrative au facut ca steagul Romaniei de pe aripile TAROM sa fie azi aproape de berna.
O imagine a batjocurii si incompetentei intr-un domeniu in care eram etalon candva : Transporturile.
Cineva spunea ca toti ministri acestui domeniul dupa Decembrie 1989 ar trebui dati pe mina Justitiei. Doar 2 sau 3 din peste 20 au avut de dat socoteala.
Un lucru este cert : Romania ramane cu sansa a 3 a in UE fara autostrazi, marile companii vor ocoli mereu tara noastra in privinta investitiilor de anvergura, romanul va fi mereu umilit cu un transport pe cale ferata demn de o tara abandonata, iar TAROM se pregateste, incet dar sigur, sa devina un mic butic aerian balcanic condus de un specialist in carbuni (numit de actualul Guvern) si cativa giurgiuveni (din aceeasi echipa…).
O jale fara margini, o dovada a incompetentei crase si a indolentei politice strigatoare la cer !
Ziarul Financiar : BERD are la dispoziţie un miliard de euro pentru infrastructură, dar statul român nu a luat niciun ban pentru vreun proiect de autostradă sau cale ferată în ultimii doi ani, a spus Matteo Patrone, director BERD pentru România şi Bulgaria.
„În strategia noastră de ţară este prevăzut un miliard de euro pe patru ani pentru România pentru infrastructură, dar în ultimii doi ani, de când sunt aici, nu am semnat niciun proiect“, a explicat Patrone.
Cea mai mare problemă a Româniai este astăzi infrastructura.
„Câtă infrastructură aţi construit în ultimii cinci ani? Foarte puţină. Există o lipsă de continuitate a proiectelor în administraţia publică. Există o lipsă de capacitate în design-ul proiectelor şi în procedurile de achiziţii pentru derularea proiectelor“, a spus Patrone.
El avertizează că lipsa infrastructurii este principala piedică în calea atragerii de investiţii.
„Investiţiile străine greenfield (de la zero -n.red.) au fost de doar 77 milioane euro în 2015 şi 96 milioane de euro în 2016. Este prea puţin pentru o ţară precum România. Trebuie să creaţi condiţiile pentru atragerea de investiţii străine directe şi creşterea companiilor locale“, a mai spus şeful BERD.
Acelasi www.zf.ro scrie si el despre o situatie pe care o semnalez de ceva timp :
Cel puţin zece zboruri interne au fost scoase din orarul Tarom în ultima perioadă, fără ca operatorul aerian să anunţe aceste modificări, iar surse din piaţă susţin chiar că numărul curselor anulate de compania de stat s-ar apropia de 50, în luna martie.
Compania de stat Tarom, care pierde continuu teren în faţa companiilor low-cost, a redus frecvenţa zborurilor pe ruta Cluj – Bucureşti – Cluj şi Timişoara – Bucureşti – Timişoara şi a anulat zborul extern Cluj -Viena – Cluj, în condiţiile în care anterior a anunţat că renunţă la unele curse externe de pe aeroportul din Iaşi ca urmare a reducerii flotei.
Dacă în cazul deciziei cu privire la anularea zborurilor externe din Iaşi Tarom a transmis un comunicat sec, în cazul celorlalte schimbări compania nu a făcut niciun anunţ oficial şi nici nu a răspuns solicitării ZF cu privire la motivele pentru care a făcut aceste modificări în orarul de zboruri.
„Compania Tarom a anulat zborul extern Cluj – Viena – Cluj, ce beneficia de o frecvenţă de 5 zboruri pe săptămână, de luni până vineri, începând cu programul de vara 2017 (26.03 – 28.10.2017). De asemenea, compania Tarom a redus frecvenţele de operare şi pe ruta internă Cluj – Bucureşti – Cluj, cu un număr de 5 zboruri / săptămână, în zilele de luni-vineri, începând cu programul de vară 2017 (26.03 – 28.10.2017)“, a spus pentru ZF Sorin Costaş, şeful biroului de marketing din cadrul Aeroportului Internaţional Avram Iancu Cluj.
Acesta e imaginea simbol pentru Transporturi in Romania :