Un raport despre impotenta guvernantilor Romaniei din ultimii 10 ani si lipsa lor de respect fata de cetateni !

 

Conform studiului intitulat The road ahead — CEE transport infrastructure dynamics, realizat de PwC și de Atlantic Council, statele ECE reprezintă 28% din teritoriul Uniunii Europene, 22% din populația acesteia, dar numai 10% din PIB-ul UE. Iar una dintre principalele provocări cu care se confruntă regiunea în prezent este să găsească surse de finanțare pentru proiectele de infrastructură de transport.

Mai mult de 80 de miliarde de euro au fost investite în regiune în exercițiul financiar european 2007-2013 din fonduri structurale și de coeziune, însă necesarul de finanțare a investițiilor în infrastructură rămâne foarte ridicat, regiunea având nevoie de 615 miliarde de euro până în 2025.

Raportul prezintă starea actuală a infrastructurii în regiunea ECE și detaliază care sunt acum principalele obstacole pentru îmbunătățirea infrastructurii în regiune — analizând politicile sectoriale, dificultățile de reglementare și de finanțare, înaintând totodată o serie de recomandări pentru accelerarea investițiilor.

“În ciuda progresului înregistrat în ultimii ani, la nivelul țărilor din regiune există în continuare un deficit de investiții în infrastructura de transport. Este clar însă că necesarul de finanțare a acestor lucrări de infrastructură depășește posibilitățile actuale ale bugetelor naționale ale țărilor din regiune, implicit și pe cel al României. Tocmai de aceea trebuie căutate resurse financiare suplimentare în sectorul privat, prin punerea în aplicare a unei legislații viabile privind Parteneriatele Public-Private. Din păcate, deși în România avem bazele unei astfel de legislații, acesteia îi lipsesc normele de aplicare, nefiind funcțională la acest moment’, a declarat Ionuț Simion, Country Managing Partner, PwC România.

La rândul său, Sorin Petre, partener, Servicii de Evaluare și Analiză Economică la PwC România, susține că este posibil ca sectorul construcțiilor din ECE să crească într-un ritm anual de 3,1%, depășind astfel ritmul de creștere din țările din Europa Occidentală în următorii 5 ani.

“România îndeosebi are nevoie de investiții masive pentru îmbunătățirea infrastructurii de transport. Potrivit Indexului Competitivității Globale publicat de Forumul Economic Mondial, România înregistrează unul dintre cele mai scăzute scoruri din Uniunea Europeană în ceea ce privește calitatea infrastructurii, de 3,61, în vreme ce media țărilor UE 15 este de 5,65, iar media statelor din ECE este de 4.02. În exercițiul financiar european 2007-2013, din totalul de 82 de miliarde de euro de fonduri structurale și de coeziune investite în regiune în proiectele de infrastructură de transport, România a atras mai puțin de 7%, în vreme ce Polonia a folosit peste 30% din această sumă’, a adăugat Ruxandra Chiriță, director, Servicii de Consultanță pentru Sectorul Public.

Conform studiului, după decenii de lipsă de investiții, regiunea Europei Centrale și de Est a făcut progrese fără precedent în îmbunătățirea infrastructurii în ultimii ani, peste 5.600 de kilometri de autostradă fiind construiți în ultimii 20 de ani. Acest lucru s-a datorat în bună măsură finanțărilor europene: peste 150 de miliarde de euro din fondurile structurale au fost utilizate în această perioadă în regiune, la care s-au adăugat facilități adiționale precum Connecting Europe sau finanțările oferite de Banca Europeană de Investiții.

În plus, investitorii privați au investit miliarde de euro în proiecte de transport cheie în Polonia, Slovacia, Ungaria și Croația. Autorii raportului PwC și Atlantic Council subliniază faptul că, deși investitorii rămân interesați de astfel de oportunități în regiune, aceștia se așteaptă la proiecte bine documentate și cu un profil echilibrat de risc și profitabilitate.

“Atingerea acestui echilibru între risc și rentabilitate va fi esențială pentru a menține fluxul de investiții private în regiune”, subliniază aceștia.

Raportul analizează în detaliu cele cinci coridoare de transport care se așteaptă să joace un rol esențial în conectarea regiunii Europei Centrale și de Est de restul țărilor UE (Marea Nordului — Baltică, Marea Baltică — Marea Adriatică, coridorul Rin — Dunăre, coridorul Orient-Est Med și coridorul mediteranean), rezultând faptul că sunt necesari cel puțin 384 de miliarde de euro pentru finanțarea a peste 2.000 de proiecte pentru finalizarea acestor cinci coridoare de transport.

Una dintre provocările cruciale în regiunea ECE este aceea de a construi un proces eficient de finanțare a proiectelor de infrastructură de transport care să reducă decalajul de dezvoltare între estul și vestul Uniunii Europene. Cetățeanul mediu din vechile state membre ale Uniunii Europene are la dispoziție de două ori mai mulți kilometri de autostradă per capita decât cel din noile state membre.

Pe baza experienței PwC în gestionarea unor astfel de proiecte în ECE, dar și a discuțiilor cu diferiți actori relevanți din domeniu, raportul vine cu șase recomandări pentru a aduce infrastructura de transport din regiune la nivelul necesar pentru a susține ambițiile de creștere ale țărilor din ECE, respectiv: consens politic, coordonare la nivel regional, prioritizarea proiectelor, mobilizarea resurselor financiare din sectorul privat pentru a depăși dificultățile de finanțare, îmbunătățirea eficienței proiectelor de investiții existente și monitorizarea constantă a lecțiilor învățate.

În raport se estimează că 75% din infrastructura din 2050 nu există în prezent în țările din regiune — noile tehnologii vor avea un impact nu doar asupra modului în care este proiectată, construită și operată infrastructura de transport, dar și asupra cererii privind serviciile de transport. Acest lucru sugerează că o abordare regională a problemelor dezvoltării infrastructurii de transport ar fi mult mai eficientă și ar maximiza șansele de succes, tocmai de aceea inițiative regionale, așa cum este nou lansata Inițiativă a celor Trei Mări, pot juca un rol cheie.

6 COMMENTS

  1. Nu intereseaza pe nimeni asta,mai important e sa avem bugete de zeci de milioane de euro la echipele patronate de primarii fie ele de handbal,fotbal sau mai stiu eu ce….Cand o castiga Voluntariul titlul in cativa ani poate se vor trezi si politicienii la realitate si vor vedea ca au distrus pana si fotbalul.O pata neagra pe guvernarea Grindeanu acest 5% dat cu atata larghete primariilor sa-i arunce pe batutul mingii.

  2. Unde găsiţi sau vedeţi investiţii?
    Dacă traversezi sau vizitezi oraşele, comunele şi satele, îţi dai seama în ce s-a investit masiv, nu vezi decât cazemate proprietate şi terenuri îngrădite de garduri înalte de 2,50-3,00 metri, unde se ascund speriaţii dezumanizaţi”escrocii”! Aceşti…de la UE-Comisia Europeană nu ştiu ce capodopere ocupă funcţii înalte în românica!? Bănuiesc, sau cel puţin aşa se observă: se ştia de un plan pentru ”hoţie” deoarece erau tot banii din românica(o parte mie şi trei ţie)! Nu aceasta a fost reforma dezvăluită din anchete: 30% şefu şi restul e pentru subiect!?

  3. Din 2007, doar 2009-2012 au fist guverne pdl. In rest, tariceanu si ponta. 6 ani. 60% din astia 10 ani

    • Cum poti acuza coalitia de la putere, asa ceva sa nu mai faci! Basistii sunt de vina si mai nou Soros! Sa tiiii minte!

  4. Nu cred ca mai era cazul unui raport care sa arate situatia (jalnica) din Romania. Mai toti traitorii pe aceste meleaguri, cei cu bun simt, cunoastem situatia de aici toata in ansamblul ei. Pana una alta doamna Primar General vrea sa ne ofere un trai cum in galaxie nu exista, in schimb toti subordonatii domniei sale nu sunt in stare sa astupe niste banale gropi, adevarate capcane, mai ales pe timp de noapte de pe strazile si bulevardele capitalei pe care o pastoreste (rupta de realitate), asa ca mai piano cu proiectele futuriste pentru “zona Ilfov”, intai buda din fundul curtii, apoi soseaua galactica si alte bilete universale.

  5. Raport? Stim toti MIZERIA din tara si ce e mai rau am trait-o pe pielea noastra si inca ESTE!. Toate guvernele, unele mai mult ca altele au ingropat ROMANIA sistematic. Desigur ei si prietenii lor /neamuri etc din politica s-au imbogatit, au dus-o excelent -ce dracu’ ii interesa pe ei tara?. ce gluma buna! hahaha, nici vorba!.

    NISTE panglicari, mincinosi, corupti etc…. NU A CONTAT DECAT INTERESUL LOR PERSONAL. 27 de ani-asta a contat, atat. Unii insa sunt si incompetenti notorii. Dar cu pretentii de mari “savanti” care stiu ei ce e bine pentru tara. Niste ratati!

    Ghinionul si greseala noastra ca a trebuit sa ii suportam la….infinit.
    Asta e materialul- de cea mai proasta calitate! Tara asta nu a avut sansa de conducatori CAPABILI si PATRIOTI care sa munceasca pentru binele tarii-prosperitate.
    Nu, niste golani politici asta au fost in majoritatea lor si cu nivel de pregatire sub talpa broastei-cu diplome luate pe bani si smenuri politice.

    Asadar cine se mai mira, nu e cazul.

    Probabil suntem blestemati pentru ca tot am fost condusi de astia.
    ASTIA! =toti vinovatii care au bagat Romania in groapa de gunoi a Europei. Atat au fost capabili sa faca. Nu au construit nimic, au distrus.

Leave a Reply to Dan RouaCancel reply