Site-ul Economedia scrie despre compania românească Blue Air anuntase deja ca va transfera mai multe zboruri interne și internaționale către noua companie românească AirConnect, înființată chiar de către un fost director de la Blue Air, care în urmă cu nouă ani a fost implicat în cumpărarea Blue Air de la omul de afaceri Nelu Iordache, și mai mulți acționari în directă legătură cu omul de afaceri Dorin Ivașcu, care controlează Aeroportul Tuzla și care a fost șef la birouri externe ale Tarom în perioada comunistă.
„Blue Air – cea mai mare companie aeriană ultra low-cost din România și noua companie aeriană regională Air Connect au încheiat un parteneriat strategic de tip codeshare pentru a oferi opțiuni de călătorie extinse pasagerilor, atât pentru zboruri interne în România, dar și pentru cele regionale. Pe baza Memorandumului de Înțelegere finalizat – cele două companii aeriene vor lansa, începând cu 12 septembrie 2022, un parteneriat extins de tip codeshare cu scopul de a optimiza costurile, de a îmbunătăți conectivitatea și de a-și uni forțele pentru a explora sinergii suplimentare pe piața regională europeană cu plecare din București. În cadrul acordului, Blue Air va transfera operarea unor servicii interne și internaționale selectate din UE, către Air Connect. Controlul comercial și riscul pentru aceste rute rămân la Blue Air, care va continua să fie responsabilă de vânzări, marketing și asistență pentru clienți, dar se așteaptă să realizeze economii de costuri și raționalizări de peste 15-20% în cadrul cooperării, prin implementarea tipului de aeronavă ATR-72 pe serviciile regionale și de tip navetă. Air Connect va fi responsabilă de controlul operațional”, a transmis Blue Air, într-un comunicat.
Blue Air, pierderi uriașe
Blue Air se află în prezent într-o situație financiară dificilă, după ce a încheiat anul 2020 cu afaceri de 537 milioane lei, dar și pierderi de peste 403 milioane lei și un număr de angajați în scădere cu aproape 30%, la 806, conform datelor de pe platforma Confidas. Pentru anul 2021 nu sunt date disponibile, iar compania a refuzat să le pună la dispoziția Economedia.
Recent, compania a fost amendată cu suma de 2 milioane de euro de către Protecția Consumatorilor, pentru că operatorul a anulat aproape două sute de mii de rezervări, în perioada 30.04.2021-30.04.2022.
Compania a transmis că va ataca în instanță amenda primită de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) și a acuzat că reprezentanții ANPC amendează compania deși nu are cele mai multe zboruri anulate.
Ulterior, preşedintele ANPC, Horia Constantinescu, spunea că Blue Air se pregăteşte să iasă din piaţă şi tergiversează primirea procesului verbal privind amenda aplicată de ANPC şi privind obligaţia de a da consumatorilor banii înapoi.
Cristian Rada, acționar principal și CEO Blue Air, a infirmat această variantă.
Cine este AirConnect
AirConnect este o companie aeriană românească, lansată recent, în luna iulie, care își propune să opereze curse aeriene și zboruri tip charter.
Economedia a scris, anterior, că în spatele acesteia se află un fost director de la Blue Air, care în urmă cu nouă ani a fost implicat în cumpărarea Blue Air de la omul de afaceri Nelu Iordache, și mai mulți acționari în directă legătură cu omul de afaceri Dorin Ivașcu, care controlează Aeroportul Tuzla și care a fost șef la birouri externe ale Tarom în perioada comunistă.
Astfel, conducerea executivă a AirConnect este formată din Dorin Ivașcu, Președinte al Consiliului de Administrație, Tudor Constantinescu, Director General și Florin Necula, Director Operațional.
Datele consultate de Economedia pe platforma Confidas.ro arată că AirConnect este controlată în mod egal, cu câte 20% din acțiuni, de cinci acționari: Karpaten Outgoing, Domnița Iulia Muntean, Florin Necula, Cosmin Adrian Pop și Regional Air Suport, deținută integral de omul de afaceri Dorin Ivașcu.
Karpaten Outgoing face parte din grupul de turism Karpaten. Însă ceilalți acționari au legături de afaceri cu omul de afaceri Dorin Ivașcu. Domnița Iulia Muntean și Cosmin Adrian Pop sunt acționari și la Air Connect Aviation Group, unde Dorin Ivașcu este administrator.
În plus, Florin Necula, care va fi director operațional, este managing partner al companiei de servicii legate de întreținerea aeronavelor Ras Aviation Services – Technic (30% din acțiuni), unde asociat este și omul de afaceri Dorin Ivașcu (30% din acțiuni), conform datelor Confidas. Necula a fost în trecut director tehnic al Tarom.
Omul de afaceri Dorin Ivașcu este cunoscut pentru faptul că controlează Aeroportul Tuzla, prin compania Regional Air Services (RAS), deținută în mod egal de Adrian Ștefan Vasilache și societatea Regional Air Suport, care la rândul ei este deținută integral de Dorin Ivașcu. Dorin Ivaşcu şi-a început cariera în 1972 ca „ghid internaţional in timpul vacantelor studenţeşti” la Biroul de Turism pentru Tineret (BTT), fosta structura a statului care a funcţionat în perioada regimului comunist. În 1978 a început să lucreze ca economist la TAROM, urcând ulterior treptele ierarhice până la funcţia de director de sucursală TAROM în mai multe ţări: Marea Britanie, Libia sau ţări din America de Nord. Potrivit CV-ului personal, din 2006 este acţionar şi managing partener al Regional Air Services SRL – Aerodrom Tuzla, potrivit Adevărul. Jurnaliştii de la epochtimes-romania scriau despre Dorin Ivașcu că este „fostul ofiţer al Direcţiei de Informaţii Externe şi director al TAROM de pe vremea comunismului”, dar el a infirmat pentru HotNews că ar fi lucrat pentru vechea Securitate comunistă. „După ce a căzut regimul comunist, Dorin Ivaşcu a fondat LAR (Liniile Aeriene Române), prima companie aeriană privată din ţară care opera iniţial aeronavele lui Ceauşescu şi ale serviciilor de securitate din subordine. În 1998, a făcut un parteneriat cu Regional Air Services din Tanzania şi a preluat Aeroportul Tuzla de la Aviaţia Utilitară Română”, mai scria Adevărul.
Interesant este și trecutul lui Tudor Zamfir Constantinescu, Președinte al Consiliului de Administrație AirConnect. El a fost în trecut pilot și director comercial al Blue Air, până în 2019, apoi director comercial al companiei românești Animawings, inclusiv în anul 2021. Tudor-Zamfir Constantinescu a fost administrator al companiei Airline Management Solutions o firmă cu acționariat româno-belgian. Compania a preluat în 2013, cu 30 de milioane de euro, o parte din compania Blue Air, de la omul de afaceri Nelu Iordache. Existau la acea vreme zvonuri că Nelu Iordache se afla chiar în spatele acestei companii, însă Casa de Insolvență Transilvania (CITR), la acea vreme coordonatorul Comisiei de negociere pentru vânzarea Blue Air, a negat acest lucru, scria Gândul. Tudor-Zamfir Constantinescu deținea la acea vreme un pachet de 17% din acțiunile Airline Management Solutions, pentru care ar fi trebuit să contribuie cu 5,1 milioane de euro la preluarea Blue Air. El nu avea la acel moment nicio altă afacere.
AirConnect a transmis că este o companie aeriană românească, ȋnființată ȋn 2022, cu obiectivul de a opera curse interne și zboruri de tip charter. Flora AirConnect include, ȋn primul an de activitate, două aeronave ATR 72-600, iar ȋn 2023, va ajunge la patru. Compania ȋși propune să devină lider de piață pe segmentul de zboruri regionale. Prima aeronavă AirConnect a ajuns, joi, 7 iulie, pe Aeroportul Internațional București Băneasa. Până la finalul lunii iulie, aeronava ATR 72-600 a AirConnect, cu o configurație de 68 de locuri, va ȋncepe să opereze zboruri charter către Grecia, Turcia, Bulgaria și Egipt. Compania are deja semnate contracte cu touroperatori precum Karpaten Turism, Dertour, Cocktail Holidays, AeroVacanțe. Flota companiei se va mări, ȋn august 2022, cu încă un ATR 72-600, iar anul viitor cu alte două aeronave. Din toamnă, AirConnect va lansa zborurile interne, ce vor conecta aeroporturile regionale cu hub-urile din proximitate. Primele orașe din România vizate sunt București, Oradea, Arad, Timișoara, Craiova, Târgu Mureș, Sibiu și Baia Mare.
Conform datelor de pe platforma Confidas, Air Connect Aviation Group SA a fost înființată în data de 8 octombrie 2021, raportând pentru acest an afaceri de 20.000 lei. Compania are active de peste 5 milioane lei și zero angajați.
Recent, Aeroportul Băneasa s-a redeschis, iar directorul companiei Aeroporturi București, George Dorobanțu, a declarat că trei companii sunt deja pregătite să înceapă cursele de linie și charter pe acest aeroport, inclusiv compania AirConnect, scrie Economedia.