România riscă să-şi piardă competitivitatea pe termen lung şi să condamne generaţiile viitoare la sărăcie, dacă nu investeşte inteligent în sănătatea şi educaţia cetăţenilor săi, a declarat Tatiana Proskuryakova, directorul de ţară al Băncii Mondiale (BM) pentru România şi Ungaria, citată într-un comunicat al instituţiei remis, vineri, AGERPRES.
România s-a clasat pe locul 67 – în spatele vecinilor săi din UE – în noul Index al Capitalului Uman (HCI), lansat de Grupul Băncii Mondiale. Singapore, cu un scor HCI de 0,88 (pe o scară de la zero la 1), a fost în fruntea listei, în timp ce primele 20 de locuri au fost dominate de statele membre ale UE. România a ajuns pe locul 67, în urma unor ţări cu venituri mult mai mici pe cap de locuitor, cum ar fi Ucraina (50), Albania (56) şi Georgia (61).
Scorul României (de 0,6) înseamnă că nou-născuţii din România de astăzi vor avea o productivitate de doar 60% când vor creşte faţă de cât ar putea avea dacă ar beneficia de servicii de educaţie şi sănătate de o calitate adecvată.
Între 2012 şi 2017, valoarea HCI pentru România a scăzut de la 0,63 la 0,60, ceea ce este îngrijorător, spun experţii BM.
Indexul HCI este alcătuit din cinci indicatori: probabilitatea de supravieţuire până la vârsta de 5 ani; anii de şcolarizare preconizaţi ai copilului; calitatea învăţării; procentul din cei care astăzi au vârsta de 15 ani ce vor supravieţui până la vârsta de 60 de ani, precum şi proporţia copiilor care nu suferă de deficienţe de creştere. Scorurile sunt calculate pentru 157 de ţări participante, fapt ce permite realizarea unui clasament al potenţialului capitalului lor uman.
Locul pe care România este clasată reflectă necesitatea urgentă a unor măsuri care să conducă la îmbunătăţirea rezultatelor în domeniul sănătăţii şi educaţiei: un copil din România se poate aştepta la 12,2 ani de învăţământ preşcolar, primar şi secundar până la vârsta de 18 ani. Prin comparaţie, un copil din Franţa se poate aştepta la 14 ani.
Şi mai îngrijorător, când anii de şcolarizare sunt ajustaţi pentru calitatea învăţării, Banca Mondială estimează că un copil din România beneficiază numai de 8,8 ani de şcolarizare: un decalaj de învăţare de 3,4 ani, cel mai mare decalaj din UE. În mod similar, procentul persoanelor în vârstă de 15 ani care vor supravieţui până la vârsta de 60 de ani este de numai 87%, faţă de, spre exemplu, 91% în Croaţia şi 95% în Suedia, se mai arată în comunicat.
‘Indexul Capitalului Uman evidenţiază faptul că România trebuie să investească în sănătatea şi educaţia cetăţenilor săi dacă doreşte să rămână competitivă pe termen lung. Banca Mondială se angajează să ajute autorităţile române în eforturile lor de a investi mai mult şi de a investi mai inteligent în capitalul uman, în sistemele de sănătate eficiente şi în programe educaţionale de calitate’, a declarat Tatiana Proskuryakova.
Indexul Capitalului Uman (HCI) face parte din Proiectul privind Capitalul Uman, lansat de Banca Mondială pentru a stimula şi sprijini liderii naţionali să prioritizeze investiţiile în capitalul uman. Obiectivul iniţiativei este de a accelera progresul către o lume în care toţi copiii ajung în şcoală bine hrăniţi şi pregătiţi să înveţe, unde se pot aştepta să primească un învăţământ de calitate şi pot intra pe piaţa muncii, fiind adulţi sănătoşi şi productivi.
Banca Mondială şi-a deschis biroul în România în 1991. De atunci, Banca a acordat peste 13,6 miliarde de dolari în împrumuturi, garanţii şi subvenţii în toate sectoarele economiei româneşti. Portofoliul actual al Băncii include împrumuturi de investiţii, activităţi analitice şi asistenţă tehnică în sprijinul reformelor prioritare ale României. În 2016, Grupul Băncii Mondiale şi România au sărbătorit 25 de ani de parteneriat continuu în sprijinirea reducerii sărăciei şi a creşterii favorabile a incluziunii
Oare guvernantii si acaunarul principal al tarii, au citit sau sunt informati om la om, mai ales scaunarul principal al tarii care nu il intereseaza decat de cheltuit fonduri bugetare si turism? Voi traitorii in tara, habar nu aveti ce cantitate de incultura, de mojicie, de ura, de orice rau exista in strainataturi!
Apropo, pentru ca e vorba de educatie, obligatoriu trebuie inclus un program dar obligatoriu pentru orice elev, privind neacceptarea slugarniciei, neacceptarea denigrarii personale si a patriei! Un program real si constructiv din care elevii sa invete, sa ramana cu tema inprimata in creier, ca in viitor, daca merg in strainataturi sa stie cum “sa se vanda” prin aprecierea proprie si puterea de munca dar la modul real!
Inteleg, toate comentariile negative la adresa tarii noastre conduse de PSD isi gasesc loc pe acest blog. Orice remarca a lui nimeni in drum e trecuta la bombe si avertismente dure…Ce sa-i faci? ordinul e ordin, se executa…
@Parere: “Scaunarul” principal al tarii stie si a inteles. Problema este cu guvernantii care de 2 ani si mai bine n-au decat o idee “mica si fixa”: Cum scapam de justitie? Las-o dracului de educatie, la naiba cu sanatatea si duca-se pe pustii investitiile si banii gratis de care puteam profita. E mult mai important sa ne salvam pe noi. Ceilalti, tara, poporul, n-au decat sa se descurce. Ce, noi nu incercam sa ne aranjam singuri ploile? Mai ales “pentru ca putem”, apud Codrin Stefanescu.
@Nana, tu vezi si accepti sau critici ce este la vedere, dar, nu uita, in spatele acestori vizibili este o cloaca unita din toate partidele numita in functii si platita gras, chiar daca nu se prezinta la locul de munca! Nu uita: MAJORITATEA POLITICIENILOR AU CEL PUTIN UN LOC DE MUNCA NESPUS PE MICILUL ECRAN, IN AFARA COLABORARII POLITICE LA VEDERE! De unde scoate INS-ul si Ministerul muncii acel numar urias de “angajati” care reprezinta in gura lor, locuri de munca, daca tineretul pana in 45 ani a plecat din tara, e in somaj sau sclavi pe 500-700-850 lei, scolile sunt cum sunt dar in scoli sunt plasati din toate partidele politice!
Pe mine nu ma intereseaza partidele sau politicienii indiferent care ar fi, comentariile sunt la adresa tuturor perindatilor care tin in saracie si sclavie traitorii din tara! Dar totul e controlat si analizat pe micile ecrane! De toata jena au ajuns tv-urile, in loc de programe serioase, analizeaza infractiunile infractorilor, fac publicitate fufelor plecate din tara sau au fost adunate de pe centura direct la tv ca exemple demn de urmat! Mai e si problema salariilor si pensiilor care nu se mai termina pe micile ecrane, ce faceti oameni “demni”, analizati si saracia prin publicitate in romanica?!
Deci daca cifra indicelui reprezinta cuantificarea cat la suta vom putea fii mai productivi in conditii de sanatate si invatatura omtime (0,6 scor – 60% productivitate), asta inseamna ca maximul productivitatii e de 100%. Pai daca e de max 100% unde e progresul?
Posibil sa ma insel ca nu-s de meserie. Da asa am citit eu