Una din putinele companii cu actionariat 100% romanesc, Tarom, se afla intr-o situatie exploziva de cateva luni. Compania de transport aerian are inca rezultate nesatisfacatoare din punct de vedere financiar, dupa ce in perioada guvernarii Basescu-Boc 2008-2012, pierderile au atins un nivel record de peste 300 de milioane de euro. In acea perioada, compania a fost condusa de Ruxandra Brutaru.
Dupa instalarea unui nou consiliu de administratie in 2013, situatia financiara si de personal a Tarom s-a ameliorat, dar salvarea companiei este inca departe.
Exista uriase tensiuni intre salariati si conducere, diferitele detasamente de zbor (Airbus, Boeing, ATR) au protestat inclusiv public, iar atitudinea managerului ales de guvernul Boc, belgianul Christian Heinzmann (foto) nu contribuie deloc la aplanarea conflictelor. Dimpotriva, pe zi ce trece le amplifica.
In urma acestei situatii ce poate duce compania romaneasca Tarom spre faliment, ministrul transporturilor a decis sa trimita corpul de control pentru o ancheta amanuntita la Tarom. Rezultatele investigatiei si decizia ministrului Ioan Rus vor fi comunicate in curand.
Cu toate ca sunt indicii solide ca managerul Christian Heinzmann nu a respectat contractul si are un aport negativ la situatia interna si performantele Tarom, exista cateva mecanisme necurate ce-l tin pe acesta in functie.
Lucrul cel mai neplacut pentru Guvernul Romaniei este ca face obiectul unor interventii si chiar presiuni din partea unor angajati ai FMI, care sunt rude ale lui Heinzmann. Acestia obisnuiesc sa sune la diferite structuri guvernamentale pentru mentinerea in functie a lui Heinzmann. Acest fapt intolerabil pentru o tara UE cum este Romania e sporit si de comportamentul unor angajati ai Ambasadei Belgiei la Bucuresti, in acelasi sens cu telefoanele primite de la FMI.
Daca ministrul transporturilor Ioan Rus nu intervine rapid in situatia de la Tarom, aceasta poate scapa de sub control, cu efecte catastrofale pentru una din putinele companii 100% romanesti care mai exista in tara noastra.
Compania Tarom trebuie salvata, mai ales dupa ce a fost capusata si distrusa din interior de persoane care au reprezentat interesele unor companii romanesti low-cost sau straine, fapt care a generat pierderea profitabilitatii firmei romanesti si pericolul ca ea sa fie preluata pe nimic dupa falimentarea ei intentionata.
Compania TAROM – Transporturile Aeriene Române – a fost înfiinţată la 18 septembrie 1954, iar la câţiva ani după lansare, TAROM opera deja către aproape toate ţările europene. În 1966 TAROM a efectuat primul zbor peste Atlantic.
În 1969 a avut loc ocolul Pământului în 80 de ore de zbor pe o distanţă de 47.000 km, cu un avion IL-18, cu plecare din Bucureşti spre New Delhi, Bangkok, Tokyo, Honolulu, Los Angeles, Ciudad de Mexico, New York, Las Palmas, Roma, Istanbul, Bucureşti.
În anul 1974 TAROM a realizat primul zbor către Sydney via Calcutta şi a introdus zboruri regulate spre New York şi Beijing.
În 1980, capacitatea de transport a companiei era dublă faţă de anul 1975 şi de zece ori mai mare faţă de anul înfiinţării. La acea dată, TAROM opera zboruri către 15 destinaţii interne. O nouă performanţă a fost atinsă în anul 1981, când s-a efectuat primul zbor fără escală pe o distanţă de 10.000 km între Bucureşti şi Bangkok. Decada anilor 1990 a marcat deschiderea unor noi rute spre Chicago, Calcutta, Milano, Chişinău, Delhi, Verona, Bologna, Salonic, München, Stuttgart şi altele.
În 25 iunie 2010, TAROM a aderat la SkyTeam, alianţa aeriană globală ce oferă pasagerilor membrilor săi acces la o reţea lărgită de destinaţii, mai multe frecvenţe şi conexiuni. În prezent, TAROM opereaza peste 50 de destinaţii proprii şi destinaţii deservite de partenerii code share.