Iata opinia DNA in legatura cu motivarea CCR pe chestiunea interceptarilor :

9 martie 2016  /  Nr. 252/VIII/3

COMUNICAT

Modificarea reglementărilor privind realizarea activităților de supraveghere tehnică, ca urmare a unei decizii a Curții Constituționale a României (C.C.R.), va impune detașarea, în cadrul D.N.A., a unui număr de 130 de lucrători de poliție și pregătirea specifică a acestora precum și achiziția de autovehicule și echipamente tehnice suplimentare.

Aceste măsuri presupun un efort bugetar în valoare de aproximativ 10.415.000 euro.

Asigurarea acestor resurse condiționează desfășurarea, în continuare, cu aceeași eficiență, a activității de investigare a infracțiunilor de corupție, de către DNA.

Având în vedere aceste aspecte, conducerea DNA a transmis Ministerului Justiției, în cursul acestei zile, o adresă în care se explică de ce este necesară promovarea unei hotărâri de guvern prin care să fie suplimentat numărul maxim de posturi al Direcției Naționale Anticorupție cu 130 de posturi de ofițeri și agenți de poliție judiciară, precum și rectificarea bugetului instituției cu suma anterior menționată.

Redăm mai jos principalele argumente conținute în adresa transmisă de conducerea DNA.

Modificarea reglementărilor privind realizarea activităților de supraveghere tehnică este consecința unei decizii a C.C.R., prin care s-a constatat că sunt neconstituționale dispozițiile articolului ce reglementează punerea în executare a mandatului de supraveghere tehnică, din actualul Cod de procedură penală.

În prezent, Direcția Națională Anticorupție cooperează în vederea realizării activităților de supraveghere tehnică cu Serviciul Român de Informații (S.R.I.), care asigură suport logistic și tehnic pentru interceptarea comunicațiilor la distanță, accesul la sisteme informatice, supravegherea audio – video și localizarea prin mijloace tehnice.

În situația în care, după publicarea deciziei menționate în Monitorul Oficial, organele judiciare se vor afla în imposibilitatea de a folosi resursele operaționale ale S.R.I., va fi necesară suplimentarea resurselor proprii ale D.N.A. pentru a putea asigura în continuare eficiența activității de investigare a infracțiunilor de corupție.

În acest scop, s-a realizat o evaluare preliminară a volumului de activitate al D.N.A. din perspectiva activității de supraveghere tehnică, pentru a estima resursele necesare pentru preluarea integrală a tuturor activităților de punere în executare a mandatelor emise de judecătorii de drepturi și libertăți, fiind identificate următoarele necesități:

– achiziționarea de logistică pentru efectuarea înregistrărilor ambientale – cost estimat de aproximativ 1.150.000 euro;
– achiziționarea de logistică în materia interceptării comunicațiilor – cost estimat de aproximativ 415.000 euro;
– detașarea unui număr suplimentar de 130 de lucrători de poliție judiciară care să gestioneze infrastructura tehnică suplimentară, să asigure monitorizarea în timp real a comunicațiilor interceptate, să realizeze supravegheri operative și înregistrări ambientale în spații publice sau private – cost estimat de aproximativ 4.000.000 euro anual (efortul bugetar este în realitate mai mic, pentru că, prin detașare de la Ministerul Administrației și Internelor la D.N.A se realizează o economie corespunzătoare în bugetul ministerului);
– atribuirea / achiziția unui sediu secundar pe raza municipiului București în proximitatea sediului central al DNA (suprafață utilă de minim 1.000 – 1.500 mp și loc de parcare pentru minim 10 autovehicule) – cost estimat de aproximativ 4.000.000 euro sau 180.000 euro/an;
– achiziționarea unui număr de 30 autovehicule de diferite tipuri – cost estimat de aproximativ 650.000 euro;
– realizarea unor programe de pregătire profesională care să asigure că acești polițiști dobândesc în timp cunoștințele specifice activității de supraveghere tehnică – cost estimat 200.000 euro.

Suma totală astfel calculată se ridică la aproximativ 10.415.000 euro.

Menționăm că, pentru aceste estimări, s-a avut în vedere ipoteza folosirii de către organele de urmărire penală a infrastructurii existente la nivelul S.R.I, pentru interceptarea comunicațiilor la distanță. În situația în care ar fi necesare achiziții suplimentare pentru substituirea acestor echipamente, costurile ar crește în mod substanțial, fără ca la acest moment să putem face o estimare, având în vedere că un asemenea demers nu a mai fost realizat în cadrul sistemului judiciar.

Raportat la timpul necesar pentru realizarea procedurilor de achiziție, precum și pentru selecția și pregătirea personalului, în perioada imediat următoare, eficiența activității de supraveghere tehnică ar putea să scadă semnificativ, cu impact corespunzător asupra finalității investigațiilor efectuate în aceste cauze. Estimăm că activitatea ar putea reveni la standardele din prezent într-un interval de aproximativ doi ani de la momentul la care sunt asigurate resursele menționate anterior.

==============

DIICOT va solicita Ministerului Justiției promovarea unei ordonanțe de urgență de modificare a Legii 508/2004 prin care va solicita înființarea serviciului tehnic al Direcției, având în vedere decizia CCR privind neconstituționalitatea unor reglementări privind realizarea activităților de supraveghere tehnică.

“Această modificare va impune achiziția de echipamente tehnice specifice și detașarea inițială a unui număr de 200 de lucrători de poliție în cadrul DIICOT, precum și asigurarea trainingului acestora. Aceste măsuri presupun un efort bugetar de peste 20.000.000 de euro, această sumă fiind susținută la acest moment doar de sumele utilizate de alte unități specializate de parchet în același demers, sumele absolute putând fi precizate numai după un calcul judicios efectuat împreună cu specialiștii în domeniu. Precizăm că nu putem raporta la acest moment necesarul de resurse la un reper existent, deoarece Direcția nu deține niciun mijloc tehnic și niciun specialist desemnat”, se arată într-un comunicat al DIICOT transmis miercuri AGERPRES.

Potrivit sursei citate, aceste necesități au devenit urgente o dată cu publicarea motivării deciziei CCR pe site-ul instituției, motivare din care rezultă că organele judiciare nu vor mai putea utiliza suportul tehnic al SRI nici măcar pentru a implementa mandatele de supraveghere tehnică în sistemul național.

“În aceste condiții, dat fiind faptul că DIICOT nu beneficiază de poliție judiciară proprie și nici de un Serviciu Tehnic adecvat necesităților Direcției, trebuie dată eficiență dispozițiilor art. 15 din Legea 508/2004 sau textului corespunzător din proiectul de lege de modificare a Legii 508/2004″, se mai arată în comunicat.

DIICOT precizează că în calculul preconizat trebuie avut în vedere că instituția nu deține niciun mijloc tehnic de interceptare și că, în 2015, peste 60% din mandatele de supraveghere tehnică au fost operaționalizate prin SRI.

”Conducerea DIICOT va aduce la cunoștința Ministerului Justiției lămuriri cu privire la necesitatea promovării actului normativ prin care să fie amendată legea de organizare a DIICOT și rectificarea bugetului instituției cu suma ce urmează a fi determinată. (…) În cursul anului 2015, DIICOT a dat spre exploatare un număr de peste 33.000 de mandate de supraveghere tehnică, din care 60% au fost operaționalizate prin SRI. În consecință, după publicarea Deciziei CCR va fi necesară alocarea de resurse proprii ale DIICOT pentru a putea asigura în continuare eficienta activității de investigare a infracțiunilor de criminalitate organizată și terorism”, adaugă sursa citată.

6 COMMENTS

  1. După modelul Boghiş-udrea e posibil să ne trezim cu patroni de ”ascultători” că ”mama” anchetatorilor face cam ce visează Nimeni nu vrea să i se împotrivească deşi se poate cu brio! Am trăit ce am trăit pînă acum dar prin cîte vom trece!

  2. Puterea intr-o singura mana este extrem de nociva.
    Tara nu are dupa ce bea apa iar unii vor sa faca investii de milioane de euro in vreme ce tehnica necesara exista sau ne intoarcem cu pasi repezi spre anii ’80-’90 ?

  3. Smechera , trebuia sq si dea demisia cum a facut si Nitu, unul ca q folosit coloana ilegala alta ca a folosit interceptari ilegale. Da ce sa i ceri unei incompetente cqre nu stie legislqtia.

  4. Sint dezvaluiri sau opinii? Afara-i vopsit gardu’ / si-nauntru leopardu’ sau nu mai facem distinctii semantice? Cam senzationalista exprimare.
    DEZVALUIRI: opinia DNA este ca… Suna ca dracu;, zau!

  5. Luluta se viseaza procuror general european, functie ce probabil va fi infiintata daca mai rezista UE.De aici, toata aceasta campanie desantata de adulare,ridicat osanale,de numiri nesimtite fara proceduri si pe repede inainte. Cert este ca luluta face politie politica in folosul PPE si aliatilor sai pentru a accede in functia mentionata mai sus, mai ales ca PPE va veni si la conducerea PE la 2,5 ani de la alegeri conf. intelegerii dintre PPE si PSE. Anul acesta sunt si alegeri pt CSM si basistii de acolo(haineala ghica,danilet,etc) nu mai pupa alt mandat ca sa POATA deturna justitia intru apararea hotilor basisti si capilor acestora.Pleaca si livia stanciu de la ICCJ si rolul lui PRUNA este sa rezolve functiile de imediata necesitate pentru apararea infractorilor basisti in frunte cu ex-prezidentul. Macovei,ca si la Referendum, minte cerand 1 MLD de euro pt a se putea intercepta in dosarele de coruptie si crima organizata. Aparatura exista,personal exista la SRI. Acesta se poate constitui intr-o structura sub control parlamentar si civil(dar nu ca la CN de integritate unde a fost pus sef de SENAT un macovist ascuns),degrevand SRI de aceasta activitate. Trebuie mare atentie la constituirea acesteia pt a se evita masluirea inregistrarile in folosul procurorilor sau a conducerii politice si scurgegerea in presa doar a celor ce pot fi valorificate in lupta politica.

Leave a Reply