Masura instituirii unor benzi unice pentru autobuzele RATB in Bucuresti pare sa fie cea mai mare incercare pentru primarul general Gabriela Firea. Luni, cand unele “teste” au fost facute, in centrul Capitalei a fost haos total : coada de sute de masini la intrarea de pe DN1, aglomeratie foarte mare pe bulevarde, bara la bara peste tot unde banda unica era introdusa, nervi intinsi la maxim.
Cu alte cuvinte, un efect exact invers decat cel scontat.
Traficul a fost complet dat peste cap, nici gand sa fie simplificat.
Iar nervii soferilor se varsa pe primar.
Numarul mare de autoturisme din Bucuresti necesita altfel de solutii. Iar masura benzii unice trebuie luata DOAR DUPA implementarea altor 4 decizii :
1. introducerea unor sensuri unice pe zonele unde apar benzile unice
2. sincronizarea semafoarelor prin programul managementului traficului, abandonat de 2 ani, dupa ce a demonstrat eficienta majora
3. construirea rapida a unor pasaje subterane, pentru eliminarea cozilor uriase de la semafoare/treceri de pietoni, generatoare de ambuteiaje
4. construirea unor locuri de parcare in aria cu benzi unice, pentru ca masinile sa nu mai parcheze pe carosabil.
Nu stiu cum vede Administratia Strazilor introducerea de benzi unice, dar fara masurile de mai sus, e ca si cum o casa ar fi construita incepand cu acoperisul, nu cu fundatia.
Cred ca Gabriela Firea isi testeaza foarte mult norocul insistand cu masura controversata.
Personal, raman la parerea mea ca solutia e profund neinspirata si aplicata de la coada la cap in ordinea prioritatilor. Poate ma insel eu. Dar vazand reactiile oamenilor si efectul creat pe strada, cred ca ceea ce vad si simt e corect. Daca se va dovedi ca solutia Primariei Generale e mai buna si functioneaza fara cele 4 masuri prealabile mentionate de mine, nu voi ezita sa recunosc asta. Testul cel mare va fi in septembrie-octombrie, cand se intoarce lumea din concediu si incep scolile si universitatile cursurile.
Iata un comunicat de ultima ora :
Primarul General, Gabriela Firea, a avut o sedinta de lucru cu reprezentantii directiilor de transporturi si utilitati din cadrul Primariei Municipiului Bucuresti, pentru a stabili modul de implementare a măsurilor conexe care vor însoți introducerea culoarelor unice pentru transportul în comun în Capitală.
Gabriela Firea, Primar General: „Nu se pune în niciun caz problema să renunțăm la culoarele unice. Planul de Mobilitate Urbana Durabila, un document strategic de planificare a transportului in regiunea Bucuresti-Ilfov, realizat sub coordonarea BERD, precizeaza clar ca una dintre masurile care duc la cresterea mobilitatii este realizarea acestor benzi destinate transportului public. Vom actiona să facem această măsură cât mai eficientă, astfel încât efectele benefice să fie mai mari decât neajunsurile, aplicand in aceasta perioada un set de masuri complementare care sa ajute la decongestionarea traficului.
Din orice perspectivă am privi însă problema traficului, realitatea este una singură: avem înmatriculate în București, la final de aprilie, 1,274 milioane de autovehicule, plus alte 155.000 înmatriculate în Ilfov. Față de finalul anului trecut se înregistrează, în doar 4 luni, o creștere a parcului auto din zona metropolitană București de peste 30.000 de unități. La acestea se adaugă autovehiculele, deloc puține, care tranzitează zilnic Bucureștiul, precum și cele înmatriculate în alte județe sau alte țări ale căror proprietari locuiesc, de fapt, aici.
Prin urmare, fără măsuri de descurajare a traficului rutier, vom avea în foarte scurt timp un oraș complet blocat. Pentru început avem în vedere doar măsuri care să stimuleze conformarea voluntară, de genul încurajării transportului în comun sau a celui ecologic, dar în perspectivă nu excludem și alt gen de măsuri”.
Principalele proiecte ale Municipiului Bucuresti care vizeaza fluidizarea traficului rutier in zona Bucuresti-Ilfov sunt incluse in Planul de Mobilitate Urbană Durabilă 2016-2030 si vizeaza:
· introducerea de benzi de circulatie cu prioritate pentru transportul public pe o distanta de 25 km;
· achizitia a : 100 troleibuze, 100 de tramvaie si 400 de autobuze, pentru inceput. Proiectul mai presupune si modernizarea infrastructurii de tramvai si extinderea acesteia cu 41 km de cale dubla, precum si reabilitarea a aproximativ 1800 de statii,
· constructia de parcari de tip Park & Ride la punctele cheie de intrare in oras,
· constructia de parcari subterane,
· amenajare si largire Prelungirea Ghencea,
· largire str. Jandarmeriei,
· reconfigurarea intregii zone de birouri Pipera – str. Fabrica de Glucoza, str. D. Pompeiu, str. Petricani, str. Andronache, sos. Colentina,
· amenajarea infrastructurii utilitare pentru biciclete (piste si locuri de parcare), precum si extinderea sistemului de inchiriere biciclete (bike-sharing),
· crearea de noi zone cu prioritate pentru pietoni si biciclisti in centrul orasului, concomitent cu modernizarea spatiul urban public si imbunatatirea conditiilor de accesibilitate pentru persoane cu mobilitate redusa,
· regandirea si extinderea sistemului de management al traficului.
———————–
PS : Daca problema cea mare a traficului o reprezinta numarul mare de masini, nu pentru asta trebuie gasita o solutie? Pare ca cea oferita este exact invers !. Adica ingreunarea si mai mare a circulatiei masinilor prin benzi unice RATB… Ideea cu “descurajarea” folosirii autoturismelor personale mi se pare o himera totala.