Home Articole Horror : practici de ispiratie nazista in industria auto germana

Horror : practici de ispiratie nazista in industria auto germana

3256
1
SHARE

Un nou scandal de proporții a lovit industria auto germană – se vorbește chiar despre experimente pe oameni cu dioxid de azot. Nu vor exista însă consecințe serioase, crede specialistul german Henrik Böhme.

Maimuțe închise într-o încăpere mică, în care se introduce dioxid de azot, oameni care stau în camere poluate cu o concentrare mai mare a aceluiași gaz: Relatările despre experimente de acest fel, sprijinite de o asociație științifică a industriei auto germane, le amintesc multora de cele mai întunecate momente ale istoriei Germaniei. Spre exemplu, de camerele de gazare de la Auschwitz-Birkenau și din alte lagăre de exterminare, sau de operațiunea de gazare T4 a naziștilor, în cadrul căreia au fost ucise 70.000 de persoane cu handicap.

Și lumea credea că nici nu se putea mai rău în ceea ce privește imaginea producătorilor auto, a industriei-model din economia germană. Totul a început în SUA cu scandalul Dieselgate al firmei Volkswagen, a afectat și alți producători auto și a luat dimensiuni tot mai ample când revista Der Spiegel a publicat vara trecută rezultatele unei anchete despre afacerile dubioase din industria auto.

Ritualuri de criză 

Sigur că trebuie elucidat ce s-a întâmplat concret în cadrul experimentelor științifice, poate că totul a fost dramatizat. (De pildă, niște persoane sănătoase au petrecut trei ore într-un birou cu o poluare probabil mai mică decât cea cu care se confruntă dacă locuiesc pe o stradă cu mult trafic.) Dar și experimentele pe animale au fost în primul rând stupide. Poate că în perioada efectuării experimentelor pe maimuțe, în 2015, problemele producătorilor auto erau deja atât de mari încât singura prioritate era supraviețuirea. În septembrie 2015 a explodat marea bombă, scandalul Dieselgate a izbucnit.

Boehme Henrik Kommentarbild AppHenrik Böhme, redactor economic la DW

Acum, după cel mai nou scandal, putem observa că ritualurile pe care le-au exersat producătorii auto funcționează: Reprezentanții concernului Daimler au declarat imediat că sunt “șocați de ceea ce s-a întâmplat în numele industriei auto germane” și că se distanțează oficial, subliniind că nu au fost folosite mașini ale propriei firme în cadrul experimentelor. Și concernul BMW a declarat că se distanțează, că e oricum împotriva experimentelor pe animale și că proiectul ar fi trebuit oprit din timp. A durat ceva mai mult până la declarația din partea concernului Volkswagen, care și-a cerut scuze – desigur doar pentru “conduita greșită a unor indivizi”. Toți acești reprezentanți ai industriei auto germane vor să edifice cum s-a putut ajunge la așa ceva.

Marea prefăcătorie a concernelor auto germane 

Cum s-a putut ajunge la așa ceva? Ce întrebare prostească. Cele trei concerne, alături de furnizorul de piese Bosch, au înființat în 2007 Asociația europeană pentru mediu și sănătate în sectorul transporturilor (EUGT). Această instituție, care nu era altceva decât un grup de lobby (cu caracter științific) pentru campania “clean diesel” a producătorilor auto germani, a ordonat seria de experimente. Aceeași instituție a sprijinit și studiul Universității din Aachen, care nu era gândit, inițial, pentru industria auto, dar s-a potrivit foarte bine, din moment ce “nu a fost dovedită o reacție a probanzilor la inhalarea dioxidului de azot”, după cum citim în raportul EUGT.

Desigur, din conducerea acestei asociații științifice – care a fost închisă între timp – făceau parte și manageri importanți ai marilor concerne auto. Probabil, argumentele vor fi aceleași ca după scandalul Dieselgate: Informațiile nu au ajuns până la conducerea concernului, doar un cerc restrâns de persoane s-a ocupat de aceste lucruri. Vor fi sacrificați niște pioni, așa cum s-a întâmplat de curând cu managerul VW Oliver Schmidt, condamnat în SUA. Restul trupei iese basma curată. Concernele auto germane: adevărați eroi când e vorba de prefăcătorie, șmecherii și mușamalizare.

Dar e ciudat că toate astea nu par să-i deranjeze pe clienți. 2017 a fost un an record pentru Volkswagen, Daimler se bucură de cifre de vânzări excelente. Iar în metropolele germane, mulți locuiesc în dreptul unor străzi cu o poluare mai ridicată decât cea la care au fost supuși oamenii și maimuțele în cadrul controversatelor experimente.

Autor: Henrik Böhme (das) pentru Deutsche Welle