Raed Arafat, secretar de stat, sef al Departamentului pentru Situatii de Urgenta, mesaj important pe Facebook :
Am vorbit saptamana trecuta despre accesarea unitatilor de primiri urgente si timpii de asteptare. A fost o dezbatere interesanta si cu multe pareri pertinente.
Astazi deschid un subiect important si sensibil si anume apelul efectuat la 112 si abuzurile intalnite care pot cauza intarzieri reale in raspunsul la adevaratele urgente.
Dupa cum stiti sistemul de urgenta prespitalicesc este asigurat de serviciile de ambulanta si SMURD. Sistemul are mai multe niveluri de competenta incepand cu echipajele de prim ajutor si de consultatii la domiciliu si ajungand pana la echipajele de terapie intensiva mobila si echipajele aeriene de salvare.
Sunt convins ca multi au de povestit despre deficientele sistemului si cat timp au asteptat o ambulanta. In unele situatii aveti dreptate iar in altele mai putin. Totodata sunt convins ca multi au de povestit cum sistemul de urgenta le-a salvat viata lor sau apropriatilor lor.
Cei care apeleaza la 112 se asteapta ca o ambulanta sa ajunga cu girofar si sirena in cateva minute. Asteptarile sunt corecte daca este intr-adevar vorba despre o urgenta.
Totusi sunt situatii in care apelul se face pentru cazuri de cod verde care pot astepta pana se elibereaza un medic destinat consultatiilor la domiciliu, insa solicitantul de multe ori nu are rabdare si doreste o ambulanta tot in cateva minute, pentru o raceala, o febra, o tusa …etc. Unii exagereaza simptomele si dau impresia ca urgenta este una f. grava astfel incat dispeceratul sa reactioneze trimitand o ambulanta de urgenta. De multe ori reusesc sa faca acest lucru cauzand astfel intarzeri de raspuns la urgentele adevarate.
Ce solicit, impreuna cu colegii mei, este o mai mare responsabilitate in utilizarea resurselor de interventie. Daca spuneti adevarul despre caz, chiar cu riscul ca ambulanta sa ajunga cu intarziere, evitati sa moara cineva pt. ca nu a ajuns la el sau la ea ambulanta la timp. Mai mult, cei care au nevoie de medic pentru consultatie, risca prin exagerarea simptomelor sau a situatiei, sa vina in regim de urgenta o ambulanta de prim ajutor cu pompierii sau o ambulanta cu asistent medical de la serviciul de ambulanta care nu poate efectua o consultatie irosind resursele de interventie la urgente.
in concluzie, ca si in cazul unitatilor de primiri urgente, ne asteptam la o responsabilitate mai mare in apelarea 112 si in solicitarea ambulantelor serviciilor de ambulanta si SMURD; Ne asteptam la o intelegere din partea pacientilor care sufera de boli cronice sau de probleme uzuale cand ambulanta nu vine in cateva minute; Ne asteptam la sistarea abuzurilor din partea celor care apeleaza la ambulanta ca o scuza sau o modalitate pentru primirea unei adeverinte medicale, sau a unei retete, in loc de a merge la medicul de familie.
Campania pe care o lansam are ca scop educarea populatiei in ce priveste accesarea corecta a sistemului integrat de asistenta medicala de urgenta din respect pentru cei care au nevoie reala de acest sistem dar si pentru cei care lucreaza in acest sistem!