Fostul ministru al apararii Mihnea Motoc ocupa o functie importanta intr-un  think tank al Comisiei Europene ce pregateste politica de aparare si securitate continentala. In contextul framantarilor politico-diplomatice atat de mari si al amenintarilor ce cresc exponential, l-am intervievat pe Motoc despre aceste subiecte ingrijoratoare.


1.Dle Mihnea Motoc, care sunt preocuparile dvs profesionale in prezent si ce pozitie ocupati la Bruxelles?

Am ramas apropiat de domeniile de care m-am ocupat si pana acum. Sunt adjunctul pentru securitate si aparare al sefului Centrului European de Strategie Politica (CESP), think tank-ul propriu si parte integranta a Comisiei Europene. Din punct de vedere managerial, coordonez echipa de politica externa si pe cea institutionala. In aceasta calitate, formulez recomandari strategice in domeniul securitatii si apararii europene Presedintelui Comisiei.

2.Care sunt subiectele relevante legate de apararea europeana pe care le aveti in vedere la think tank-ul in boardul caruia sunteti?

Pentru CEPS sunt relevante toate aspectele ce tin de competentele Comisiei legate de apararea, dar si de securitatea europeana. La ora actuala, in conditiile evolutiilor in natura amenintarilor la adresa Uniunii, e dificil, daca nu imposibil, sa mai departajam ce tine de aparare (externa), respectiv de securitate (interna). Prin urmare, ne intereseaza atat reflectia privind viitorul apararii europene – cele 3 scenarii propuse statelor membre prin Pachetul Aparare lansat pe 7 iunie de Comisie; de la ceva mai multa cooperare pe linie de securitate si aparare decat avem in prezent, pana la aparare si securitate integrata, adica la o veritabila Uniunea Europeana de Securitate si Aparare -, cat si fundamentarea si modalitatile de implementare ale principalului vehicul pe care il poate Comisia pune la dispozitie pentru a construi, in perspectiva, Uniunea mentionata, anume Fondul European de Aparare, care sa stimuleze cercetarea si dezvoltarea de capabilitati in comun, in domenii de avangarda tehnologica si/sau militara, ori strategic deficitare in panoplia apararii europene. Ne intereseaza atat perspectiva de a ajunge la un veritabil scut european impotriva atacurilor cibernetice, cat si problematica deradicalizarii in context anti-terorist european.
Un subiect pe care il aprofundam in prezent este legatura (nexus) dintre apararea si securitatea europeana. Pentru dezvoltari legate de reflectia pe toate aceste teme, recomand cu caldura vizitarea site-ului CESP, iar acolo, in mod special a “Notelor Strategice” elaborate de Centru.

http://europa.eu/rapid/press-release_IP-17-1516_en.htm

3.Terorismul afecteaza grav stabilitatea si securitatea continentului european. Liseste un raspuns adecvat, profesionist, institutional european pentru combarerea acestei amenintari grave la adresa vietii noastre

Este in linii mari si diagnosticul nostru. Chiar si la o examinare de suprafata, seria de atacuri teroriste ce lovesc regulat orasele Europei evidentiaza cvasi-imposibilitatea prevenirii si contracararii lor cu mijloace si metode organizate exclusiv national, respectiv insuficienta dezvoltare la nivel european a capacitatii de raspuns. In cadrul EUROPOL functioneaza de un an Centrul european Contra-Terorism, dar acesta are resurse limitate (numai 38 de angajati). La nivelul CESP au fost gandite mai multe modalitati de a raspunde nevoii evidente (si urgente) de mai multa Europa in gestionarea amenintarii teroriste: intarirea Centrului anterior mentionat, organizarea unui reflex si a tuturor conditiilor necesare pentru impartasirea datelor si accesarea bazelor de date astfel constituite (si compatibilizate) la nivel european, extinderea intiativelor ce s-au dovedit reusite in materie de contracarare a radicalizarii, precum RAN (Radicalisation Awareness Network), constituirea unui punct institutional de competenta unica in materie de intelligence strategic, analiza si planificare si chiar anticipare (greu de stapanit si in prezent, tipologia terorismului va evolua mai de parte in continuare, imbracand noi forme) s.a.m.d. Exista suficiente idei si chiar planuri actionabile in portofoliul nostru, iar urgenta materializarii lor ne este, din pacate, reamintita cu o constanta diabolica de noi si noi atacuri teroriste.

4.Conceptul de aparare europeana este pus mereu in legatura cu paralelismul creat cu NATO. Cum facem ca eforturile de aparare si securitate ale UE sa fie complementare si nu concurente cu NATO? Care este perceptia despre Romania, care trebuie sa fie rolul tarii noastre?

Mesajul pe care il receptez mereu, din diverse surse si unghiuri, este ca, din ratiuni pozitive (sprijinul cetatenesc majoritar, auto-responsabilizarea europeana, eficientizarea cheltuirii banului public pentru dezvoltarea capabilitatilor militare de care avem nevoie) si deopotriva negative (amplificarea, transformarea si conjugarea amenintarilor si riscurilor de securitate interne si externe), traversam o perioada de oportunitate fara precedent pentru constructia apararii si securitatii europene. De la inceputul acestui mandat, Comisia trateaza prioritar dezvoltarea politicilor europene in aceste sfere. Revine, desigur, statelor membre sa decida cum isi exercita vointa si decizia politica asupra propunerilor si proiectiilor pe care le face Comisia. Iar Romania, cu remarcabilul sau pozitivism european, cu expertiza de tara a multor frontiere si cu echilibrul sau politic, trebuie sa fie in avangarda proceselor politice la capatul carora vom vedea o Europa mult mai angajata in asigurarea propriei securitati, protejarea cetatenilor sai, a valorilor si intereselor sale. Exista acum o recunoastere cvasi-generala  ca, lucrand la consolidarea apararii si securitatii europene, nu se pune problema nici a concurarii, nici a dublarii NATO. O Europa mai puternica din punct de vedere al apararii inseamna o Alianta Nord-Atlantica mai puternica. Cooperarea dintre cele 2 organizatii (organizata pe 42 de teme) a ajuns la un nivel fara precedent. Prin urmare, apelul meu ar fi acela de a ne convinge ca acum merita investit in apararea europeana.

5.Care sunt preocuparile CE si ale lui JC Juncker pentru a intari securitatea pe continent?

Presedintele Juncker a avansat deja propunerea privind o Uniune de Securitate, construita pe un raspuns european articulat in orice caz in jurul a doua amenintari care ignora frontierele politice, ne privesc pe toti si unde fundamentarea juridica a competentei europene e deja schitata: atacurile cibernetice si terorismul. Sunt riscurile pe care cetatenii europeni le si recepteaza ca fiind de cea mai grava preocupare pentru ei.

——————————————————————

http://www.dw.com/ro/prea-pu%C8%9Bin%C4%83-coordonare-%C3%AEn-politica-de-ap%C4%83rare-a-ue/a-39162169?maca=ro-Facebook-sharing

https://radu-tudor.ro/ue-mutare-strategica-55-miliarde-de-euro-pentru-aparare-comuna/

 

NATO salută inițiativa Uniunii Europene privind crearea unui fond european pentru apărare, apreciind că acesta va contribui la consolidarea Alianței Nord-Atlantice, a indicat vineri secretarul general adjunct al NATO, Rose Gottemoeller, în cadrul conferinței pentru securitate și apărare de la Praga, transmite Reuters.

”În acest moment, prea multe resurse sunt risipite prin duplicare și lipsă de coordonare”, a declarat Rose Gottemoeller, la Conferința ministerială privind viitorul securității și al apărării Uniunii Europene.

”Aceasta este o zonă în care UE poate face o mare diferență, iar noi le sprijinim eforturile în această direcție. O apărare europeană mai puternică înseamnă un NATO mai puternic, iar un NATO mai puternic înseamnă o apărare europeană mai puternică”, a subliniat secretarul general adjunct al Alianței.

Comisia Europeană a propus miercuri crearea unui fond european pentru apărare menit să promoveze o investiție mai coordonată a statelor membre ale Uniunii Europene în cercetarea, dezvoltarea de prototipuri și achiziționarea de echipamente și tehnologie militară. Fondul ar urma să reunească pe termen mediu până la 5,5 miliarde de euro anual, bani proveniți din sectorul public și privat.

Șefa diplomației europene, Federica Mogherini, a prezentat tot miercuri un document de reflecție care prezintă trei posibile niveluri de integrare în domeniul apărării comune.

Propunerile prezentate miercuri de Comisia Europeană urmau să fie reluate vineri de președintele executivului comunitar, Jean-Claude Juncker, în cadrul conferinței de la Praga, scrie Agerpres.

2 COMMENTS

  1. Poate o ia si pe Coldruta ,Pentagonu o face genereleasa la ceva muta foaia da foaia ia fiaia ,eh,timpu trece leafa merge,leafa leafa, minijupu minijup,si poate ne facem si noi un deneau adevarat mare ca catedrala un templu al justetii si dreotati corupti si antimafia,pun lumina pt asta.

    • Dnu’ securist Motoc si-a asigurat un post caldutz la Bruxellesul prin de birocrati si incompetenti. Mai se mira ca lumea s-a saturat de UEul asta si Marea Britanie le-a dat eject. Maine poimaine aflam ca si Koldea devine sefuletz pe undeva pe la UE ca recompensa pentru serviciile aduse stapanilor.

Leave a Reply to Popa prostulCancel reply