Periodic, presa centrala revine cu subiectul inchirierii unui avion privat de catre Administratia Prezidentiala pentru deplasarile oficiale facute de presedintele Romaniei.
Problema este de cel putin 15 ani, de cand regimul condus de Traian Basescu a desfiintat compania ROMAVIA, aflata in subordinea MApN, si care opera zboruri pentru demnitari cu aparate de zbor ce apartineau statului roman sau care erau inchiriate.
Romania e unul din putinele state din UE si NATO care nu dispune de (macar) un aparat de zbor destinat zborurilor pentru deplasari oficiale.
De la momentul integrarii noastre depline euro-atlantice, Presedintele, premierul, ministrul de externe, cel al apararii, cel de interne si multi alti demnitari fac zboruri frecvente catre capitalele aliate : Bruxelles, Paris, Berlin, Madrid si multe altele. Contactele diplomatice s-au intensificat, iar nevoia de reprezentare in conducerea UE presupune cel putin o deplasare saptamana la Bruxelles pentru un membru al cabinetului.
TAROM se afla intr-o situatie financiara critica si nu are suficiente avioane pentru a executa aceste zboruri speciale.
Desfiintarea ROMAVIA a dus la nevoie inchirierii unor avioane private pentru zborurile oficiale.
Evident, daca Guvernul Romaniei ar adopta o hotarare pentru achizitionarea unei aeronave destinata deplasarilor oficiale, costurile ar fi mai mici si in timp s-ar amortiza. Toate sumele platite de institutiile de stat catre companii private s-ar reduce puternic.
Avionul ar trebui sa fie nou, din platforma tehnica aflata deja la compania de stat (un Boeing sau un Airbus) si sa fie operat cu echipaje TAROM, care isi pot face orele de zbor si sunt calificate zi de zi la un bun nivel profesional.
Statul va economisi bani si va putea duce resurse si catre compania de stat TAROM, ce are nevoie de sprijin financiar ca de aer.
Aspectul cel mai sensibil este insa cel legat de securitate.
Romania e o tara membra NATO si UE.
Daca Presedintele Romaniei sau Primul Ministru zboara cu avioane private, siguranta comunicatiilor este o himera.
Avionul statului roman va putea fi dotat cu echipamente de comunicatii criptate care sa asigure confidentialitatea si protectia necesara.
In momentul de fata, asa ceva nu exista pe un avion privat.
Demnitarii Romaniei se expun si se vulnerabilizeaza serios daca vorbim de un avion privat pe care nu exista astfel de echipamente.
In plus, echipajele romanesti (piloti, copiloti, personal de cabina) ar fi special pregatiti pentru astfel de zboruri si ar corespunde unor cerinte minimale de vetting pentru un stat NATO si UE.
Romania face un compromis prea mare si se compromite, trimitandu-si reprezentantii de varf cu avioane private.
Milioanele de euro platite anual altor companii ar putea foarte bine intretine un avion al Romaniei.
Evident, n-avem puterea financiara a SUA, unde exista o flota intreaga pentru Presedinte, vicepresedinte si alti membri ai cabinetului. E clar ca nu ne putem permite un Air Force One, ce valoreaza 1 miliard de dolari.
Dar putem privi la un model mai abordabil. Avionul presedintelui francez Emmanuel Macron. Pe care scrie simplu : Republica Franceza. Si care are toate dotarile necesare pentru un avion de stat, fara sa fie exagerat ca pret de cost
Suntem in stare sa avem si noi un avion nou, pe care sa scrie Romania, sa fie drapelul nostru si sa ne duca reprezentantii oriunde in lume?
Am avut ani de zile 2 avioane Boeing 707 foarte bune. A venit unul Petrov si le-a praduit, distrugand si compania de stat care le opera. Eu zic ca e momentul sa ne revenim dupa decizia de la Ciresica si sa redevenim un stat demn, civilizat, asa cum sunt toate cele aliate si partenere cu noi.
Radu, nu e bascalie, din februarie de cand s-a primit acele carduri de energie, ma chinui sa rezolv o grava problema de care, nesimtitii din guvern nu au luat in considerare! Totul, dar absolut totul in Romania sunt escrocherii! Va spune un cetatean care se chinuie de aproape o luna de zile cu drumuri batute si telefoane la e-on local si tg mures, la protectia consumatorului local si la nivel de tara, prin comunicare online si telefon. Au dat acele carduri panaramele din guvern dar nu au pus in ordonanta ca CETATENII CARE AU IN CONT BANI, FIRMELE NU AU VOIE SA INCASEZEVDIN CONT IN TIMP CE FACTUREAZA CONSUMUL PENTRU CA CETATEANUL SA BENEFICIEZE DE ACEL CARD DE LA PANARAMELE DIN GUVERN! Sunt multi cetateni care au bani in cont si nu pot beneficia de plata consumului cu acel card pentru ca, la momentul tiparirii facturii, e setat si tragerea banilor din cont pentru achitat factura! Nu ai factura tiparita cu suma de plata pentru ca e achitata deja, pe factura scrie plata zero lei! Asadar, inca o escrocherie marca guvernul mincinos si escroc! Faci cerere de returnare a sumei din cont si dupa 30 zile iti trimit banii dar in cele 30 zile, mai tiparesc alte facturi care sunt incasate din contul tau! Dai telefon la protectia consumatorului, cu greu ajungi sa vorbesti cu ei, iti spun sa faci reclamatie cu dovezi si cerintele tale, de unde dovezi daca facturile nu au venit la domiciliu, cer CUI al firmei, nu il ai, pana sa completezi online acea reclamatie, tragi actele in pagina si, se inchise pagina online! Trimiti prin posta, la fel nu ai ce trebuie ca nu iti furnizeaza firma, oricum, mai trec 30 zile si ramai pagubit de bani, dar ramai pagubit de acea suma data de guvern ca ajutor la plati facturi prin acel card! De ce pastele mamii lor nu au bagat pe cardul obisnuit banii sa platim noi? Pentru ca escrocheriile din politica cu complicitatea capilor firmei se tin lant? Cetateanul nu beneficiaza, nu are cum sa beneficieze de ajutorul dat prin card de la guvern! O uriasa escrocherie care le va exploda direct in mecla politicienilor!
Nu avem avioane pentru demnitari,ok Dar demnitari avem? La demnitari de carton avioane de carton.
Cine a dezlantuit primul atacul legat de avionul care in loc de scaune are fotolii?
-Maestrul C. El a dat tonul?
Cineva face niște bani din asta.
Șpaga, una din moștenirile regimului fanariot în care funcționarul public nu avea salarii, ci trăia din bacșiș.