Decizia Curtii Constitutionale de re-verificare a listelor electorale pina la 12 Septembrie si aminarea verdictului de validare sau invalidare a referendumului inseamna :
1.O lovitura extrem de serioasa pentru Traian Basescu si PDL. Personajul ramine suspendat inca o luna si jumatate, fapt care il lasa fara oxigen politic si fara butoanele de la Palatul Cotroceni, acolo de unde el influenteaza masiv toate deciziile politicii interne romanesti. Mai mult, pe plan extern, mesajul de neintoarcere in functia de presedinte, prelungirea suspendarii si confirmarea unor aspecte grave pe plan intern coroborate cu votul popular masiv impotriva il arata pe Traian Basescu in adevarata lui lumina, semi-obscura. Cu siguranta va fi un razboi dur pina pe 12 Septembrie si nu mizez deloc pe adormirea taberei invinse. Am convingerea ca infrangerea usturatoare de azi de la CCR ii va determina pe dreptacii de buzunar ai lui Traian Basescu sa livreze tot ceea ce mai pot ei livra. Nu sunt de neglijat, au inca un electorat de 1-2 milioane raportat la 7-8 milioane al adversarilor.
2. Curtea a luat in serios toate semnalele, trase de Antena 3 in special, privind gravele dezacorduri intre diferitele raportari ale institutiilor statului despre populatia cu drept de vot din Romania. Fara falsa modestie, indraznesc sa spun ca aceasta decizie a CCR a fost determinata de ampla dezbatere generata de Antena 3 si de reactia publica masiva. Oamenii au inteles ca exista motive justificate pentru a reface calculul privind mult invocatul cvorum
3. Cred ca decizia de azi n-ar fi fost posibila fara numarul urias de voturi dat pentru demiterea lui Traian Basescu. Cele 8,5 milioane care au participat la referendum si cele 7,5 milioane care au votat DA pentru demitere reprezinta un argument legal, democratic si constitutional ce nu poate fi ignorat de nici o institutie. Cu sau fara cvorumul impus, populatia tarii s-a pronuntat intr-o proportie enorma – 87,5% – pentru ca Traian Basescu sa nu mai fie presedinte. Acest gen de presiune populara legitima era evident ca va crea si reactie institutionala in consecinta
4. Ministerul Administratiei si Internelor are o datorie uriasa fata de cei care s-au prezentat la vot. Sa-si rascumpere greseala anuntarii listei de 18,5 milioane de alegatori, ca mai apoi, dupa referendum si la cererea CCR, sa nu mai garanteze acest numar. MAI este o structura solida, cu oameni puternici, cu doi ministri, secretari de stat, generali si chestori care atunci cind au interesul, stiu sa impuna legea si prin forta daca este nevoie. MAI trebuie sa lase deoparte atitudinea contemplativa si sa-si ia in serios rolul de interfata cu administratia publica locala. MAI, ca gestionar al bazei de date furnizate de primarii, trebuie sa aiba garantia ca totul este real si corect. Are parghii legale sa se implice masiv in acest proces, alaturi de primarii, mai ales din punct de vedere logistic si uman. Daca nu o va face timp de 30 de zile, sa nu se mire ca va fi acuzat infinit mai mult decit a fost pina acum
5. Premierul Victor Ponta si Uniunea Social Liberala sunt in fata celui mai important examen politic si de capacitate de la infiintare pina in prezent. CCR le-a oferit o sansa enorma, aceea de a demonstra ca votul popular a fost majoritar in favoarea demiterii lui Traian Basescu. Victor Ponta ca premier si lider de partid are o imensa obligatie fata de cele 8,5 milioane de votanti. Sa le valideze optiunea. Ponta a fost acuzat de colegi de-ai mei ca prin Ioan Rus face un joc nu tocmai cinstit la acest referendum. Eu m-am limitat la a spune ca-l vad prea detasat si prea ezitant uneori. N-are inca stofa de lider. El “roaga” tot felul de oameni din subordine sa faca ce ar trebui si de multe ori se plinge ca oamenii nu-l asculta. Ai spune ca Victor Ponta e o domnisoara usor dezorientata care intreaba mereu : “Nu stiti cumva pe ce strada sa o iau ca sa devin si eu un lider? Sa am ceva mai multa autoritate?”. Cred ca un profil mai bine conturat de comportament si mesaj nu i-ar strica deloc, mai ales in aceste vremuri.
Daca vrea sa faca remanieri, are acum un presedinte interimar care nu-i blocheaza ab initio nominalizarile. Sa faca ce trebuie pentru ca pe 12 Septembrie sa nu se mai spuna ca e moale, ca se ascunde, ca nu vrea sa ia decizii transante, ca are nu stiu ce complicitati, cu sau fara ajutorul unor ministri.
Daca nici acum, cind CCR i-a invitat deschis sa-si demonstreze capacitatea si vointa, Ponta, Dragnea, Rus, alaturi de marii ministri liberali si cei 2500 de primari USL nu-s in stare sa-si coordoneze foarte ferm si unitar mesajul, toti se pot duce acasa definitiv. Vad in interiorul USL, mai ales PSD si PNL, tot soiul de competitii interne intre carabusi politici, orgolii de 2 lei, provinciali care viseaza la scaune mari in Bucuresti. Si multi dintre ei sunt praf la capitolul organizare si mobilizare sau la comunicare. De azi intr-o luna, e ultima lor sansa. Am sa-i urmaresc pe fiecare zi de zi, pina pe 12 Septembrie.
6. Evolutia din ultimele zile, votul popular masiv, pastrarea suspendarii pentru Traian Basescu, existenta unei colaborari decente, democratice si legale intre presedinte si premier, confirmarea din partea CCR a unor suspiciuni privind listele electorale si deci a cvorumului, instigarea la boicot si nesupunere civica din partea PDL si a lui Basescu. Toate acestea sunt argumente pentru ca guvernul Ponta si presedintia lui Antonescu sa arate lumii intregi adevarata fata a problemelor din Romania, raportul corect dintre vointa populara si personajul Basescu.
Pina azi, actiunea pe plan extern a fost ca un pahar cu apa uitat la soare. Salcie. Cu actiuni mici sau deloc, fara obiective clare. Au lipsit vizitele importante in capitalele europene – Bruxelles, Berlin, Paris, Londra, Roma, Madrid – in care premierul ori presedintele, alaturi de ministrul de externe si cel de justitie, sa explice ferm si coerent toate aspectele de legalitate, constitutionalitate, parlamentarism si democratie functionala. Las la o parte faptul ca ar fi trebuit sa apara si niste elemente economice solide, care se dea un pic de speranta pe plan intern. Vizitele la olimpiada cu sotia nu sunt suficiente, nici intalnirile accidentale la escala de alimentare…
Un turneu diplomatic concret si extrem de consistent trebuie asumat de Ponta sau Antonescu in luna August.
7. In fine, sansa enorma pe care o primeste Crin Antonescu azi, prin prelungirea interimatului sau si eliberarea de presiunea unei parasiri iminente a scenei politice, ar trebui valorificata. Trebuie sa depaseasca prima etapa a provizoratului, in mentalitate si comportament. Sa-si inchege o echipa functionala in citeva zile si sa porneasca un efort solid. Pentru cei 7,5 milioane de votanti dar si pentru Romania in general. Antonescu are obligatia sa se implice, pentru ca are si cea mai mare intentie de vot in eventualitatea unor alegeri prezidentiale. Dar si pentru ca, in calitate de presedinte interimar, are o raspundere enorma fata de situatia Romaniei de azi. Nu e vremea vacantelor, nici a iesirilor de seara la restaurante italienesti, cu atit mai putin a multumirii cu declaratii de presa importante si ele, de buna seama. E nevoie de mult mai mult decit atit pentru a confirma ca lider la capitolul incredere si optiune de vot. Si pentru a face diferenta mai vizibila intre presedintele mingicar si seriozitatea responsabila a unui interimar cum este el.
Concluzionind, USL cu Ponta si Antonescu au azi sansa vietii lor de lideri. Si destul timp la dispozitie sa nu dezamageasca, sa confirme ca optiunea populara pentru ei si formatiunea pe care o conduc e justificata. Daca dau chix, nu-i mai spala 7 ape. Iar USL nu va fi dansat decit o vara…