Legea apărării căutată de toată lumea se plimbă de 1 an şi 7 luni între ministere.

Este vorba despre un proiect de lege pentru modificarea şi completarea Legii nr. 446/2006 privind pregătirea populaţiei pentru apărare.

Acest proiect a fost pus în procedură de transparenţă legislativă, pentru dezbatere publică, pe site-ul MApN în iulie 2023. 

Dovada, aici : https://www.mapn.ro/cpresa/17528_modificari-ale-unor-acte-normative-in-domeniul-apararii-na%C8%9Bionale

De 1 an şi 7 luni, deşi România are un război la graniţă, o invazie militară brutală şi ilegală a Rusiei în Ucraina, proiectul de lege se plimbă între ministere, pentru avizare.

E cu atât mai gravă această nepermisă întârziere cu cât, între timp, teritoriul României a fost lovit de drone ruseşti, în mod accidental, de mai multe ori, în zona Deltei Dunării, fapt care a generat o emoţie publică inevitabilă şi o reacţie cu măsuri militare multiple din partea MApN, inclusiv pentru populaţia civilă.

Mai mulţi lideri civili şi militari din NATO, inclusiv Preşedintele Comitetului Militar al NATO, Amiralul Rob Bauer, au declarat că ţările aliate trebuie să fie pregătite pentru a întări apărarea şi a genera o cooperare strânsă cu populaţia civilă, ce trebuie implicată în măsurile de apărare şi rezilienţă militară în faţa pericolului rusesc în creştere.

Având în vedere dezbaterile ample din societate, informaţiile şi analizele zilnice din media, faptul că cea mai mare parte dintre miniştri sunt şi parlamentari şi nu au grăbit adoptarea modificărilor la Legea 446 arată responsabilitatea comună a Guvernului şi Parlamentului pentru situaţia în care ne aflăm.

Iată ce spunea MApN anul trecut în Iulie într-un comunicat :

Una dintre cele mai importante prevederi este adăugarea unei noi categorii de personal, militar voluntar în termen, în structurile Ministerului Apărării Naționale, precum şi crearea cadrului legal privind participarea la programul de pregătire militară de bază a acestora. Astfel, pe timp de pace, cetăţenii români, bărbaţi şi femei, cu domiciliul stabil în România, cu vârste cuprinse între 18 şi 35 de ani, care nu au îndeplinit serviciul militar activ sau în rezervă, vor putea solicita Ministerului Apărării Naţionale participarea, pe bază de voluntariat, la un program de pregătire militară de bază, cu durata de până la patru luni, în calitate de militar voluntar în termen. Prin introducerea acestui concept se are în vedere creşterea cantităţii şi calităţii rezervei de mobilizare, care s-a diminuat progresiv ca urmare a suspendării, începând cu 1 ianuarie 2007, a serviciului militar obligatoriu pe timp de pace. Ca urmare, cetățenii români care vor executa, după adoptarea actului normativ, serviciul militar în calitate de militar voluntar în termen pot reprezenta o sursă importantă pentru completarea rezervei de mobilizare a Armatei României. Conform propunerii legislative, pe timpul derulării programului de pregătire militară de bază, militarii voluntari în termen vor beneficia gratuit de cazare, drepturi de echipare şi de hrană, asistență medicală și medicamente, precum și de indemnizație lunară, similare militarilor în termen cu gradul de soldat, şi se vor supune prevederilor legilor şi regulamentelor militare. La finalizarea programului de pregătire, aceștia vor primi o indemnizație reprezentând trei câștiguri salariale medii brute utilizate la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat aferente anului pentru care se face plata, urmând ca centrele militare să îi ia evidență și să îi introducă în rezerva operațională.

O altă prevedere a proiectului se referă la crearea cadrului legal privind instruirea rezervei operaţionale pe timp de pace, similar rezerviștilor voluntari, avându-se în vedere necesitatea menţinerii aceluiaşi nivel de pregătire militară a acestor categorii de rezervişti care pot completa, în situaţiile prevăzute de lege, structurile cu atribuţii în domeniul apărării şi securităţii naţionale. Totodată rezerviștii pot fi concentrați, pe timp de pace, pentru îndeplinirea unor misiuni pe o perioadă determinată, potrivit nevoilor instituțiilor cu atribuții în domeniul apărării și securității naționale.

Proiectul își propune, totodată, stabilirea cadrului legal privind efectuarea recrutării-încorporării, în situaţia reinstituirii serviciului militar obligatoriu în calitate de militar în termen, potrivit legii, respectiv pe durata stării de război, a stării de mobilizare, precum şi pe timpul stării de asediu. Elaborarea pe timp de pace a unui plan anual de recrutare-încorporare este necesară pentru fundamentarea documentelor de planificare operaţională, administrativă şi bugetară la nivelul structurilor din cadrul Ministerului Apărării Naţionale, precum și al celorlalte instituții cu atribuţii în domeniul apărării și securităţii naţionale.

De asemenea, se abrogă prevederea privind obligativitatea prezentării cetăţenilor încorporabili şi rezerviştilor la centrul militar cu prilejul schimbării domiciliului, având în vedere că prin Centrul Naţional de Administrare a Bazelor de Date privind Evidenţa Persoanelor se vor pune la dispoziţia structurilor Ministerului Apărării Naţionale cu atribuţii privind evidenţa recruţilor şi a rezerviştilor, informaţiile necesare pentru actualizarea bazelor de date proprii, inclusiv cele referitoare la schimbarea domiciliului.

Prin noua lege, se va reglementa recunoaşterea executării serviciului militar de către cetăţenii care au îndeplinit această formă de pregătire în armatele altor state și, totodată, se va clarifica modalitatea prin care cetăţenii români, respectiv, cetăţenii încorporabili, rezerviştii voluntari şi rezerviştii îşi exercită dreptul şi obligaţia constituţională de a apăra ţara. Astfel, în funcție de starea excepțională instituită sau declarată, de locul în care își au domiciliul, în România sau în străinătate, precum și de prezența/absența temporară în/din țară, aceștia se vor prezenta pe baza înștiințării în scris la domiciliul din România, în locul, la data şi ora prevăzute în ordinul de chemare sau în locul și la termenul prevăzute de lege.

Alte prevederi din proiectul de lege includ reglementarea modului de păstrare a locului de muncă pe toată durata cât salariaţii participă la exerciţiile şi antrenamentele de mobilizare, sunt concentraţi/mobilizaţi, conform legii, sau îndeplinesc serviciul militar în declararea mobilizării şi a stării de război sau la instituirea stării de asediu, precum și crearea cadrului legal prin care centrul militar poate chema de cel mult trei ori pe an cetățenii încorporabili, recruţii şi rezerviştii pentru clarificarea situaţiei militare.

Proiectul integral, aici :

https://sgglegis.gov.ro/legislativ/docs/2018/09/2fwqjdcp7n1r_mxs835y.pdf

PS :

La fel ca mulți lideri militari și civili din #NATO, șeful Apărării din #România a spus adevăruri simple, dezbătute de mult timp în mediile de specialitate euroatlantice.

Anume, că trebuie să fim îngrijorați de persistența în agresiune a Rusiei în Ucraina și posibila apropiere de frontiera României și a NATO.

Și că populația trebuie pregătită pentru astfel de realități și provocări, să amplificăm reziliența.
Atacurile politice la adresa șefului Apărării, gen. Gheorghiță Vlad, demonstrează nu doar o îngrijorătoare ignoranță politică în materie de apărare și securitate.
Ci și o conjugare a atacurilor politice interne cu eforturile de subminare a consolidării militare a României, ce vin de ani buni de la Est.
Să luăm aminte și să acționăm în consecință.
#Romania
#aparare
#NATO
#Rusia
#razboi
#Ucraina

Leave a Reply