Criza Coronavirus a devenit una din cele mai puternice crize mondiale. Dincolo de impactul direct asupra sănătății populației, COVID 19 creează efecte economice, sociale și geopolitice, unele evidente și imediate, altele încă neclare și pe termen lung. Discuțiile actuale se axează aproape exclusiv pe analiza fenomenului epidemiologic și medical. Fără a diminua importanța acestuia, www.truestoryproject.ro vă aduce în dezbatere celelalte aspecte ale crizei Coronavirus, printr-o serie de analize ale acestora, precum și a politicilor ce se impun pentru conținerea crizei și adaptarea la efectele sale. 

Începem seria de articole despre criza Coronavirus cu o analiză de Mălina Mândruțescu

Nu există termeni de comparație pentru a cuantifica importanța unei epidemii în actualul context global. Într-o lume care nu pare să încetinească, libertatatea de exprimare sau de răspândire a informației influențează direct proporțional libertatea de mișcare, a fluctuației financiare și a diversității mediului de afaceri. Prosperitatea tuturor acestor elemente depinde de un mediu flexibil, divers și deschis la schimbare și adaptabilitate.

China/Asia: Epicentrul epidemiei a generat consecințe tulburătoare pentru una dintre cele mai mari economii ale lumii. China reprezintă una dintre cele mai mari piețe de import-export din lume, ceea ce presupune o co-dependență financiară și economică de-a lungul întregului spectru de servicii și țări. Infrastructura economică a acesteia, începând de la fabrici de producție și manufactură la investiții străine, turism sau transportul de mărfuri, până la cele mai mici întreprinderi care se află în celălalt colț al lumii vor fi afectate de impactul și alarmismul epidemiei. Virusul a reușit să blocheze efectiv economia Chinei, o țară de o asemenea magnitudine și influență economică. Creșterea economică a țării, care a dus la investiții majore, făcând piața chineză atât de atrăgătoare pentru mediul de afaceri este pusă sub semnul întrebării, într-un context în care dependența de China se traduce acum într-un risc major pentru întregul sector financiar.

De asemenea, statutul atipic al Chinei ca regim autoritar capitalist, a avut de suferit și din punct de vedere al instabilității politice. Pentru o țară care este știută pentru puterea în stat și pentru abilitatea acesteia de a reduce la tăcere orice dezacord public, o frenezie dizidentă a monopolizat spațiul virtual și mediile sociale, un atac direct al populației la adresa partidului, care a blocat în primă instanță știrea privind aparația virusului. Un răspuns mai rapid și consolidat al guvernului chinez ar fi putut să prevină în teorie răspândirea virusului sau cel puțin izolarea acestuia într-un spațiu mai restrâns. Cu toate că este de admirat coordonarea și organizarea guvernului în aceste săptămâni critice în a controla răspândirea contaminării, este de recunoscut că dinamica de putere și discrepanța de comunicare dintre guvern și popor pare să îi ajungă din urmă pe mai marii partidului.

Europa: Deși răspândirea virusului pare să fie predominantă în nordul bogat și nucleul industrial al Italiei, să nu ne pripim în a crede că este numai o problemă a Italiei. Impactul geopolitic și economic al unei țări nu este neapărat direct proporțional cu numărul de cazuri. Luând în considerare interdependența și cooperarea economică la nivel global, acest argument este cu atât mai puternic când vorbim despre contextul european și în special în cadrul statelor Uniunii Europene.

În Germania, cea mai mare economie din blocul UE, industria auto a perceput o scădere în ultimele luni din cauza cererilor scăzute din China. În timp ce războiul comercial dintre SUA și China a afectat puterea industrială a acesteia, încetinind nivelul de export al Germaniei, coronavirusul a încurajat acest trend descrescător, forțând China să-și țină lucrătorii din fabrici acasă. Acesta este un testament al co-dependentei și interconectivității comerciale, economice, bancare și financiare a lumii, făcând localizarea și diferențierea impactului virusului cu atât mai complicată și mai difuză. În timp ce țările au granițe, ritmul alert al trendului geopolitic și economic nu pare să joace după aceleași reguli.

SUA: Cu toate că numărul incidentelor rămâne relativ scăzut în SUA, impactul economic ar putea fi mai grav decât în China. Prin perturbarea lanțului global de distribuție, de la întârzieri în producerea telefoanelor iPhone și Coca Cola până la procurarea medicamentelor sau părților auto din cauza fabricilor închise din China, există posibilitatea ca epidemia să lovească țările mai bogate mai puternic, prin simpla tulburare a vieții de zi de zi. Industria de prestări servicii, care presupune o interacțiune directă cu clientul, de la restaurante, turism sau transportul public, va avea mult de suferit în urma găurii provocate de alarmismul epidemiei coronavirus.

De asemenea, decizia Președintelui Donald Trump de a-și pune Vice-Președintele, Mike Pence, responsabil pentru coordonarea răspunusului la coronavirus, a stârnit multe critici în piața publică. Fără o experiență în domeniu, Pence este cunoscut și pentru eșecul în a răspunde corespunzător la epidemia de HIV din statul Indiana, unde a fost guvernator, datorită opoziției lui cu privire la relațiile de același sex. Lipsa de direcție și claritate a răspunsului cu privire la coronavirus presupune un lucru îngrijorător pentru cea mai mare putere din lume și un pas greșit pe care Trump nu ar dori să-l facă acum, în plin sezon electoral, când șansele lui de a fi reales depind de menținerea trendului crescător al economiei.

Modul în care guvernele vor gestiona răspîndirea epidemiei coronavirus va fi un test nu numai al aptitudinilor politice ale statului respectiv, dar și al infrastructurii, moralului și pragmatismului acestuia. În timp ce unele țări au reacționat exemplar în gestionarea epidemiei în pofida numărului mare de cazuri, cum ar fi Coreea de Sud, gândul ne duce la țări mai puțin pregătite, care nu dețin infrastructură, mână de lucru și resursele financiare adecvate pentru a controla o criză de asemenea magnitudine. Următoarele luni vor fi critice în a rescrie echilibrul geopolitic și economic atât regional, cât și la nivel mai larg.

Mălina este absolventă a Queen Mary University of London cu licență dublă în istorie și studii politice și actualmente masterandă în terorism și violență politică la University of St Andrews.

Sursă foto: PYMNTS.com

2 COMMENTS

  1. Lucrarea mea de master, in anul 2005, a fost legata de libera circulatie in UE in caz de epidemie.
    Slabe reglementari la nivel UE, in aceste situatii, in.acei ani, si am incercat sa extrapolez din reglementarile OMS.
    Nu stiu daca IE , azi, are.reglementari clare.

  2. Aoleu! Nu exista Metrou si Autobuz care sa poata funciona in conditiile acestea:

    https://www.scmp.com/news/china/science/article/3074351/coronavirus-can-travel-twice-far-official-safe-distance-and-stay

    “The coronavirus that causes Covid-19 can linger in the air for at least 30 minutes and travel up to 4.5 metres – further than the “safe distance” advised by health authorities around the world, according to a study by a team of Chinese government epidemiologists.”

    https://www.zerohedge.com/health/coronavirus-can-stay-air-30-minutes-travel-twice-safe-distance-according-study

Leave a Reply